Powrót do DESA.PL
23 of Liczba obiektów: 56
23
Zbigniew Libera | Bundesliga 1943, 2002
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Zbigniew Libera (1959)
Wymiary
45,5 x 59 cm
Opis
akwarela, ołówek/papier, 45,5 x 59 cm, sygnowany i datowany ołowkiem p.d.: 'Zbigniew Libera | 2002',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Bundesliga 1943” z 2002 jest rysunkiem nawiązującym wprost do najbardziej znanego dzieła Libery – pracy „Lego. Obóz koncentracyjny”, którą zalicza się do najważniejszych dzieł w polskiej sztuce lat 90. Artysta, tworząc autorskie zestawy przy użyciu oryginalnych klocków, zmienił konteksty postrzegania tej popularnej dziecięcej zabawki. Libera podchodząc w dosłowny i zarazem prowokujący sposób do hasła reklamowego marki głoszącego, że wszystko można zbudować z ich klocków, odarł je z niewinności i beztroski. Tworząc z nich serię nazistowskich obozów, artysta stawia pytanie o to, jakimi wartościami i znaczeniami są podszyte, wydawałoby się niegroźne, zabawki dla dzieci. W prezentowanym rysunku Libera do tematu Holokaustu wplata również drugi interesujący go artystycznie motyw – fenomen piłki nożnej jako sportu powszechnego. Bundesliga najważniejsze ligowe rozgrywki piłkarskie dla mężczyzn w Niemczech. W tragicznym żarcie Libery zawody w 1943 odbywały się nie pomiędzy drużynami piłkarskimi, a między grupami wystawianymi przez więźniów obozów zagłady. Świadczy o tym notacja wyników zamieszczona na rysunku.
Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i „Kultury Zrzuty”, współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym – jak np. realizacja wideo „Perseweracja mistyczna” (pokazana m.in. na głośnej wystawie „Perseweracja mistyczna i róża” w 1992 w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak „Urządzenia korekcyjne” (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki, PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Description:
Bundesliga 1943, 2002
watercolour, pencil/paper, 45.5 x 59 cm; signed and dated lower right: 'Zbigniew Libera | 2002', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwarela, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany ołowkiem p.d.: 'Zbigniew Libera | 2002'