56
Alicja Biała (1993) | "Polska", 2018
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Alicja Biała (1993)
Wymiary
42 x 30 cm
Kategoria
Opis
kolaż/papier, 42 x 30 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BIALA | POLSKA' 18',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Alicja Biała zasłynęła cyklem „Polska bez obrazy”, w którym wykonała 3 kolaże wyraźnie korespondujące z polską polityką. Przez to, że w swoich pracach bardzo silnie skrytykowała i wyśmiała partię rządzącą, opinia o jej twórczości została spolaryzowana na szeroką skalę. Wachlarz technik artystycznych, jakimi posługuje się Biała, zdaje się niezwykle szeroki. Prócz malarstwa artystka uprawia także ilustrację oraz grafikę artystyczną. W swoich pracach łączy rzeczywistość, która ją otacza z własnymi przemyśleniami i opiniami, które bardzo często mają prowokować: „Ważne było dla mnie, aby te prace podróżowały, żeby stały się przyczynkiem do rozmów o Polsce, ale też pozwoliły spojrzeć na nas samych z dystansu. Bowiem Polacy – zupełnie niepotrzebnie – bardzo drażliwi są na tle własnej polskości. Niech te prace wywołają uśmiech, ewentualnie refleksję”(https://www.vogue.pl/a/polska-porozlepiana, dostęp: 25.08.2021). Jedną z takich prac jest kolaż z 2018 o tytule „Polska”. Przedstawia on czarno-białe wycinki z gazet i zdjęć, które ukazują kobiety w różnym wieku. Cała kompozycja otoczona jest wieńcem ze zdjęć kwiatów – goździków. Praca ta ma charakter bardzo feministyczny, gdyż pokazuje zdjęcia kobiet w trakcie różnych zajęć: rolniczki na traktorze, kobiet przyjmujących podziękowania, a także pielęgniarek podających jedzenie. Ma to na celu ukazać, jak ważną rolę kobiety odgrywają w społeczeństwie i odwagę, którą się kierują po tysiącleciach życia w cieniu mężczyzn. Wycinek orła białego w centralnym punkcie dzieła jeszcze bardziej podkreśla wagę i pozycję, jaką kobiety powinny zajmować w Polsce według Alicji Białej. Kwiaty okalające kompozycję również znajdują się tu nie bez przyczyny, gdyż goździki są symbolem wyjątkowości i wyróżnienia, które ma się odnosić do głównych bohaterek kolażu. Ogromne znaczenie i niezwykłość kobiet to główne przesłanie tego feministycznego dzieła, które zachwyca zarówno swoim doborem kolorów, jak i symetryczną kompozycją. Tego wspaniałego kunsztu artystycznego Alicja Biała nauczyła się na studiach za granicą, na VIA University College i The Copenhagen School of Design and Technology, które ukończyła z najlepszą oceną na roku. Obecnie artystka kontynuuje swoją edukację w zakresie sztuki na prestiżowej londyńskiej uczelni Royal College of Art. Artystka nie tylko tworzy kolaże i ilustracje, ale i murale, które można znaleźć w krajach na całym świecie, np. w Portugalii, Meksyku i w Stanach Zjednoczonych. Mimo że Alicja Biała na co dzień mieszka za granicą, nadal angażuje się w polskie życie polityczne poprzez tworzenie sztuki politycznej, np. plakatów na protesty przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej.
Description:
"Poland", 2018
kolaz/paper, 42 x 30 cm; signed, dated and described on the reverse: 'BIALA | POLSKA' 18', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Alicja Biała zasłynęła cyklem „Polska bez obrazy”, w którym wykonała 3 kolaże wyraźnie korespondujące z polską polityką. Przez to, że w swoich pracach bardzo silnie skrytykowała i wyśmiała partię rządzącą, opinia o jej twórczości została spolaryzowana na szeroką skalę. Wachlarz technik artystycznych, jakimi posługuje się Biała, zdaje się niezwykle szeroki. Prócz malarstwa artystka uprawia także ilustrację oraz grafikę artystyczną. W swoich pracach łączy rzeczywistość, która ją otacza z własnymi przemyśleniami i opiniami, które bardzo często mają prowokować: „Ważne było dla mnie, aby te prace podróżowały, żeby stały się przyczynkiem do rozmów o Polsce, ale też pozwoliły spojrzeć na nas samych z dystansu. Bowiem Polacy – zupełnie niepotrzebnie – bardzo drażliwi są na tle własnej polskości. Niech te prace wywołają uśmiech, ewentualnie refleksję”(https://www.vogue.pl/a/polska-porozlepiana, dostęp: 25.08.2021). Jedną z takich prac jest kolaż z 2018 o tytule „Polska”. Przedstawia on czarno-białe wycinki z gazet i zdjęć, które ukazują kobiety w różnym wieku. Cała kompozycja otoczona jest wieńcem ze zdjęć kwiatów – goździków. Praca ta ma charakter bardzo feministyczny, gdyż pokazuje zdjęcia kobiet w trakcie różnych zajęć: rolniczki na traktorze, kobiet przyjmujących podziękowania, a także pielęgniarek podających jedzenie. Ma to na celu ukazać, jak ważną rolę kobiety odgrywają w społeczeństwie i odwagę, którą się kierują po tysiącleciach życia w cieniu mężczyzn. Wycinek orła białego w centralnym punkcie dzieła jeszcze bardziej podkreśla wagę i pozycję, jaką kobiety powinny zajmować w Polsce według Alicji Białej. Kwiaty okalające kompozycję również znajdują się tu nie bez przyczyny, gdyż goździki są symbolem wyjątkowości i wyróżnienia, które ma się odnosić do głównych bohaterek kolażu. Ogromne znaczenie i niezwykłość kobiet to główne przesłanie tego feministycznego dzieła, które zachwyca zarówno swoim doborem kolorów, jak i symetryczną kompozycją. Tego wspaniałego kunsztu artystycznego Alicja Biała nauczyła się na studiach za granicą, na VIA University College i The Copenhagen School of Design and Technology, które ukończyła z najlepszą oceną na roku. Obecnie artystka kontynuuje swoją edukację w zakresie sztuki na prestiżowej londyńskiej uczelni Royal College of Art. Artystka nie tylko tworzy kolaże i ilustracje, ale i murale, które można znaleźć w krajach na całym świecie, np. w Portugalii, Meksyku i w Stanach Zjednoczonych. Mimo że Alicja Biała na co dzień mieszka za granicą, nadal angażuje się w polskie życie polityczne poprzez tworzenie sztuki politycznej, np. plakatów na protesty przeciwko zaostrzeniu ustawy antyaborcyjnej.
Description:
"Poland", 2018
kolaz/paper, 42 x 30 cm; signed, dated and described on the reverse: 'BIALA | POLSKA' 18', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kolaż/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'BIALA | POLSKA' 18'