55
Elżbieta Jabłońska (1970) | "Spidermatka", z cyklu "Supermatka", 2002
Estymacja:
12,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Elżbieta Jabłońska (1970)
Wymiary
78 x 100 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier fotograficzny, pianka, 78 x 100 cm, sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu: 'Elżbieta Jabłońska | Supermatka | 2002 | wydruk barwny | 4/6 [sygnatura]', ed. 4/6
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Cykl fotografii „Supermatka” Elżbiety Jabłońskiej powstał w odpowiedzi na oczekiwania, jakie polskie społeczeństwo ma wobec matek. Artystka mówiła w wywiadzie: „’Supermatka’ została zinterpretowana przez wiele osób, jako komentarz dotyczący aktualnej sytuacji polskich kobiet. Jest to dobra interpretacja, rzeczywiście uważam, iż rola kobiet jest aktualnie znacznie bardziej skomplikowana. Cała gama różnorodnych obowiązków, którym muszą podołać kobiety, wydaje się być ponad zwykłe, ludzkie możliwości” (http://www.elajablonska. com/tekst-178-artmix-2003, dostęp: 25.08.2021).
Elżbieta Jabłońska, która sama przybiera niekiedy ironiczny pseudonim artystyczny matki Polki, nie uważa się za stereotypową mamę. Przykładem prac z przesłaniem o trudach i absurdach macierzyństwa jest właśnie cykl fotografii z 2002 o nazwie „Supermatka”. Prace mają ukazać, jak narodziny dziecka zmieniają życie kobiety bezpowrotnie, wymagając od niej bycia zawsze odpowiedzialną i stawiającą siebie na drugim miejscu. Prezentowane zdjęcie ukazuje autorkę pracy ze swoim 5-letnim synem – Antkiem. Elżbieta Jabłońska, ubrana w kostium znanego komiksowego superbohatera – Spidermana, siedzi na krześle, trzymając na kolanach swoją śpiącą pociechę. Pozycja siedzącej artystki i jej dziecka, przypomina Madonnę z Jezusem, co ma ukazywać niemal boski status matki w Polsce. Ta kompozycja ma za zadanie dodawać majestatu macierzyństwu i przedstawiać kobiety posiadające dzieci jako święte. Kostium autorki fotografii również jest bardzo symboliczny. Przebranie za superbohatera to nie tylko upodobnienie się do ulubionej przez dziecko bajkowej postaci, ale również przejaw miłości i uwagi, jaką matka poświęca dziecku. Przebranie matki ukazuje heroizm w całkowicie innym świetle. Pokazuje, że bycie matką oznacza bycie faktycznie superbohaterką, co stawia na równi macierzyństwo i ratowanie świata. Śpiące na kolanach matki dziecko podkreśla opiekuńczość i czujność macierzyństwa. Dla dużej części Polek trud i wysiłek bycia superbohaterką w życiu jest codzienną rzeczywistością.
"Studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dyplom z Grafiki Warsztatowej w pracowni prof. Lecha Kiljańskiego (1995). Jako animatorka kultury związana była z bydgoskim klubem Mózg, współpracowała z toruńską Galerią Rusz. Zajmuje się głównie instalacją i performance, a jej twórczość jest przede wszystkim ironicznym komentarzem do sytuacji i statusu kobiet w Polsce oraz refleksją dotyczącą wykluczenia społecznego. Realizacje Jabłońskiej, zabarwione humorem i dystansem, dalekie są od publicystyki i demagogii właściwej często tzw. ‘sztuce zaangażowanej’.
Wybrane nagrody: stypendium Ministra Kultury na rok 2002; uznana za jedną z najbardziej obiecujących indywidualności młodego pokolenia artystów polskich przez tygodnik ‘Newsweek Polska’ (2002); nominacja do nagrody ‘Paszporty Polityki’ za rok 2002; tytuł ‘Artysty Roku’ w plebiscycie czytelników bydgoskiego dodatku ‘Gazety Wyborczej’; nagroda ‘Spojrzenia 2003’ Fundacji Deutsche Bank i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki.
"
Description:
"Spidermother" from series "Supermother", 2002
pigment print/photographic paper, foam, 78 x 100 cm; signed, dated, numbered and described on the sticker on the reverse: 'Elzbieta Jablonska | Supermatka | 2002 | wydruk barwny | 4/6 [signature]', ed. 4/6,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Cykl fotografii „Supermatka” Elżbiety Jabłońskiej powstał w odpowiedzi na oczekiwania, jakie polskie społeczeństwo ma wobec matek. Artystka mówiła w wywiadzie: „’Supermatka’ została zinterpretowana przez wiele osób, jako komentarz dotyczący aktualnej sytuacji polskich kobiet. Jest to dobra interpretacja, rzeczywiście uważam, iż rola kobiet jest aktualnie znacznie bardziej skomplikowana. Cała gama różnorodnych obowiązków, którym muszą podołać kobiety, wydaje się być ponad zwykłe, ludzkie możliwości” (http://www.elajablonska. com/tekst-178-artmix-2003, dostęp: 25.08.2021).
Elżbieta Jabłońska, która sama przybiera niekiedy ironiczny pseudonim artystyczny matki Polki, nie uważa się za stereotypową mamę. Przykładem prac z przesłaniem o trudach i absurdach macierzyństwa jest właśnie cykl fotografii z 2002 o nazwie „Supermatka”. Prace mają ukazać, jak narodziny dziecka zmieniają życie kobiety bezpowrotnie, wymagając od niej bycia zawsze odpowiedzialną i stawiającą siebie na drugim miejscu. Prezentowane zdjęcie ukazuje autorkę pracy ze swoim 5-letnim synem – Antkiem. Elżbieta Jabłońska, ubrana w kostium znanego komiksowego superbohatera – Spidermana, siedzi na krześle, trzymając na kolanach swoją śpiącą pociechę. Pozycja siedzącej artystki i jej dziecka, przypomina Madonnę z Jezusem, co ma ukazywać niemal boski status matki w Polsce. Ta kompozycja ma za zadanie dodawać majestatu macierzyństwu i przedstawiać kobiety posiadające dzieci jako święte. Kostium autorki fotografii również jest bardzo symboliczny. Przebranie za superbohatera to nie tylko upodobnienie się do ulubionej przez dziecko bajkowej postaci, ale również przejaw miłości i uwagi, jaką matka poświęca dziecku. Przebranie matki ukazuje heroizm w całkowicie innym świetle. Pokazuje, że bycie matką oznacza bycie faktycznie superbohaterką, co stawia na równi macierzyństwo i ratowanie świata. Śpiące na kolanach matki dziecko podkreśla opiekuńczość i czujność macierzyństwa. Dla dużej części Polek trud i wysiłek bycia superbohaterką w życiu jest codzienną rzeczywistością.
"Studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dyplom z Grafiki Warsztatowej w pracowni prof. Lecha Kiljańskiego (1995). Jako animatorka kultury związana była z bydgoskim klubem Mózg, współpracowała z toruńską Galerią Rusz. Zajmuje się głównie instalacją i performance, a jej twórczość jest przede wszystkim ironicznym komentarzem do sytuacji i statusu kobiet w Polsce oraz refleksją dotyczącą wykluczenia społecznego. Realizacje Jabłońskiej, zabarwione humorem i dystansem, dalekie są od publicystyki i demagogii właściwej często tzw. ‘sztuce zaangażowanej’.
Wybrane nagrody: stypendium Ministra Kultury na rok 2002; uznana za jedną z najbardziej obiecujących indywidualności młodego pokolenia artystów polskich przez tygodnik ‘Newsweek Polska’ (2002); nominacja do nagrody ‘Paszporty Polityki’ za rok 2002; tytuł ‘Artysty Roku’ w plebiscycie czytelników bydgoskiego dodatku ‘Gazety Wyborczej’; nagroda ‘Spojrzenia 2003’ Fundacji Deutsche Bank i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki.
"
Description:
"Spidermother" from series "Supermother", 2002
pigment print/photographic paper, foam, 78 x 100 cm; signed, dated, numbered and described on the sticker on the reverse: 'Elzbieta Jablonska | Supermatka | 2002 | wydruk barwny | 4/6 [signature]', ed. 4/6,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier fotograficzny, pianka
Sygnatura
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu: 'Elżbieta Jabłońska | Supermatka | 2002 | wydruk barwny | 4/6 [sygnatura]'
Wystawiany
„Supermatka”, Ambasada Stanów Zjednoczonych, Warszawa, 2010; „Supermatka”, Galeria Arsenał, Białystok, 10.10.2003-2.11.2003; „Supermatka”, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa, 20.05-16.06.2002; „Supermatka”, Muzeum im. L. Wyczółkowskiego, Bydgoszcz, 2002