43
Danuta Leszczyńska-Kluza (1926) | "Virgin", 1976
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Danuta Leszczyńska-Kluza (1926)
Wymiary
95 x 64 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
technika własna/papier, 95 x 64 cm (arkusz), sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: "Danuta Leszczyńska-Kluza 1976"
oraz opisany l.d.: 'VIRGIN', numerowany śr.d.: '49/110'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1952 Danuta Leszczyńska-Kluza uzyskuje dyplom u Zbigniewa Pronaszki, jednego z najważniejszych i najbardziej wymagających polskich przedwojennych wykładowców malarstwa. Wydawać by się mogło, że studia u Pronaszki, nestora polskiej awangardy, ukierunkują młodą artystkę na bardziej oczywiste wzorce, jednak, ku niemałemu zaskoczeniu, ale też aprobacie swojego profesora, jej twórczość już w trakcie studiów nabrała wyjątkowo autonomicznego charakteru i zaczęła odbiegać od głównych kierunków, szkół czy prądów. Jak pisał Jerzy Madeyski, Danuta Leszczyńska-Kluza jest „wprost klasycznym przykładem artystki niepodległej” (Jerzy Madeyski, Danuta Leszczyńska-Kluza, Kraków 1978, s. 15). To właśnie ta niezależność bardzo szybko zdobyła jej pracom uznanie. Dzieła artystki były prezentowane na najważniejszych wystawach w kraju i za granicą, w tym w 1955 na przełomowej Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki zatytułowanej „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale, a także na Biennale Sztuki w Wenecji w 1984. Grafika zatytułowana „Virgin” to w polskiej sztuce powojennej przykład pracy, która w niezwykle bezpośredni sposób porusza tematykę feministyczną. O ile 1 połowa lat 70. zaowocowała stosunkowo znaczną liczbą dzieł, które nawiązują do tematyki sztuki kobiet, to prac, które poruszają tematykę kobiecego ciała w tak bezpośredni, niemal brutalny sposób, jest wyjątkowo niewiele. Praca ta przedstawia pozbawiony głowy tors kobiecy, który artystka przyodziewa w zwiewną, białą sukienkę – symbol dziewictwa. Leszczyńska-Kluza rysuje korpus ciała kobiety w bardzo schematyczny sposób, co w zestawieniu z rozrzuconymi bezwładnie kończynami może przywodzić na myśl porzuconą w trakcie zabawy lalkę. Mimo że artystka poprzez schematyczny rysunek i zastosowaną kolorystkę nadaje temu przedstawieniu niejako naiwny charakter, to porusza w nim bardzo ważki i wciąż aktualny problem komodyfikacji kobiecego ciała. Choć grafika ta liczy sobie już ponad 45 lat, to nadal zachowuje aktualność zarówno formy, jak i poruszanej problematyki i bez trudu mogłaby być przypisana którejś z uznanych polskich autorek młodszego pokolenia.
Po ukończeniu, w 1952 Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie rozpoczęła twórczość artystyczną w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki. Uczestnicząc w wielu wystawach w kraju i zagranicą uzyskała kilka nagród, w tym srebrny medal i dyplom członka Akademii Tomasso Campanella w Rzymie. Twórczość Danuty Leszczyńskiej-Kluzy obejmuje m.in. cykle obrazów "Pustelnia" (1959-61), "Ogrody" (1963-70), "Zdarzenia" (1971), "Uniwersum" (1975-83), cykle akwafort, tekę gwaszy "Życiorys", grafiki z jedwabiem, grafiki z fotografią i inne. Prace artystki posiadają muzea w kraju i zagranicą m.in. w Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel-Awiwie, Tokio, Edynburgu. W opisach twórczości artystki, krytycy podkreślają jej upodobanie do eksperymentów i poszukiwanie nowatorskich form wyrazu, co objawia się rezygnacją z klasycznego, prostokątnego formatu prac, łączeniem niejednorodnych znaków plastycznych i korzystaniem, przy zachowaniu własnej indywidualności, z wielu dyscyplin sztuki.
Description:
"Virgin", 1976
mixed media/paper, 95 x 64 cm (sheet); signed and dated with pencil lower right: "Danuta Leszczynska-Kluza 1976" and described lower left: 'VIRGIN', numbered lower middle: '49/110',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
oraz opisany l.d.: 'VIRGIN', numerowany śr.d.: '49/110'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W 1952 Danuta Leszczyńska-Kluza uzyskuje dyplom u Zbigniewa Pronaszki, jednego z najważniejszych i najbardziej wymagających polskich przedwojennych wykładowców malarstwa. Wydawać by się mogło, że studia u Pronaszki, nestora polskiej awangardy, ukierunkują młodą artystkę na bardziej oczywiste wzorce, jednak, ku niemałemu zaskoczeniu, ale też aprobacie swojego profesora, jej twórczość już w trakcie studiów nabrała wyjątkowo autonomicznego charakteru i zaczęła odbiegać od głównych kierunków, szkół czy prądów. Jak pisał Jerzy Madeyski, Danuta Leszczyńska-Kluza jest „wprost klasycznym przykładem artystki niepodległej” (Jerzy Madeyski, Danuta Leszczyńska-Kluza, Kraków 1978, s. 15). To właśnie ta niezależność bardzo szybko zdobyła jej pracom uznanie. Dzieła artystki były prezentowane na najważniejszych wystawach w kraju i za granicą, w tym w 1955 na przełomowej Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki zatytułowanej „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale, a także na Biennale Sztuki w Wenecji w 1984. Grafika zatytułowana „Virgin” to w polskiej sztuce powojennej przykład pracy, która w niezwykle bezpośredni sposób porusza tematykę feministyczną. O ile 1 połowa lat 70. zaowocowała stosunkowo znaczną liczbą dzieł, które nawiązują do tematyki sztuki kobiet, to prac, które poruszają tematykę kobiecego ciała w tak bezpośredni, niemal brutalny sposób, jest wyjątkowo niewiele. Praca ta przedstawia pozbawiony głowy tors kobiecy, który artystka przyodziewa w zwiewną, białą sukienkę – symbol dziewictwa. Leszczyńska-Kluza rysuje korpus ciała kobiety w bardzo schematyczny sposób, co w zestawieniu z rozrzuconymi bezwładnie kończynami może przywodzić na myśl porzuconą w trakcie zabawy lalkę. Mimo że artystka poprzez schematyczny rysunek i zastosowaną kolorystkę nadaje temu przedstawieniu niejako naiwny charakter, to porusza w nim bardzo ważki i wciąż aktualny problem komodyfikacji kobiecego ciała. Choć grafika ta liczy sobie już ponad 45 lat, to nadal zachowuje aktualność zarówno formy, jak i poruszanej problematyki i bez trudu mogłaby być przypisana którejś z uznanych polskich autorek młodszego pokolenia.
Po ukończeniu, w 1952 Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie rozpoczęła twórczość artystyczną w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki. Uczestnicząc w wielu wystawach w kraju i zagranicą uzyskała kilka nagród, w tym srebrny medal i dyplom członka Akademii Tomasso Campanella w Rzymie. Twórczość Danuty Leszczyńskiej-Kluzy obejmuje m.in. cykle obrazów "Pustelnia" (1959-61), "Ogrody" (1963-70), "Zdarzenia" (1971), "Uniwersum" (1975-83), cykle akwafort, tekę gwaszy "Życiorys", grafiki z jedwabiem, grafiki z fotografią i inne. Prace artystki posiadają muzea w kraju i zagranicą m.in. w Sztokholmie, Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel-Awiwie, Tokio, Edynburgu. W opisach twórczości artystki, krytycy podkreślają jej upodobanie do eksperymentów i poszukiwanie nowatorskich form wyrazu, co objawia się rezygnacją z klasycznego, prostokątnego formatu prac, łączeniem niejednorodnych znaków plastycznych i korzystaniem, przy zachowaniu własnej indywidualności, z wielu dyscyplin sztuki.
Description:
"Virgin", 1976
mixed media/paper, 95 x 64 cm (sheet); signed and dated with pencil lower right: "Danuta Leszczynska-Kluza 1976" and described lower left: 'VIRGIN', numbered lower middle: '49/110',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
technika własna/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: "Danuta Leszczyńska-Kluza 1976"
oraz opisany l.d.: 'VIRGIN'
oraz opisany l.d.: 'VIRGIN'