6
Grzegorz Bednarski | "Dobry wieczór Panie Derain", 2003
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Obiekt Pożądania. Martwa Natura i Przedmiot w Sztuce
Artysta
Grzegorz Bednarski (1954)
Wymiary
79 x 99 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na sklejkę, 79 x 99 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dobry wieczór panie Deraine | [nieczytelne] | 2003 | 80 x 110 | BED',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Grzegorz Bednarski, zaliczany do figuracji krakowskiej, w swych martwych naturach często nawiązywał do tematyki metafizyczno-egzystencjalnej. Jego twórczość pełna jest odniesień do tradycji hiszpańskiego malarstwa nowożytnego, choćby El Greco czy Francisco de Zurbarana. Inspirację czerpał także z literatury m.in. „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri.
„Dobry wieczór Panie Derain” to kwintesencja martwych natur Bednarskiego. Symbolicznie reprezentuję grozę, pustkę czy niepewność; całość jest naznaczona ludzkim cierpieniem. Jacek Sempoliński pisał, że prace Bednarskiego zdają się być „naznaczone piętnem zatracenia”. W tym przypadku wydarza się tak poprzez motyw wanitatywny, dominujący w dziele. Poszczególne elementy kompozycji nawiązują do ulotności życia i nieuchronności przemijania. Rękawiczka rzucona na stój jest znakiem nadrzędnej władzy śmierci nad człowiekiem, a czaszki symbolem przemijania. Ciekawym elementem pracy jest sam tytuł, w którym to autor nawiązuje do André Derain’a, francuskiego malarza i rzeźbiarza. Ten tworzył w duchu fowizmu, kubizmu, często także sztuki tradycyjnej. Derain na późniejszym etapie swej twórczości zaczął używać ciemniejszych, bardziej mrocznych barw. Można domyślać się, że „Dobry wieczór Panie Derain” to swego rodzaju hołd oddany na cześć twórczości francuskiego artysty, na wzór wielkich dzieł nowoczesnych o podobnych tytułach: „Dzień dobry, Panie Courbet” (Gustave Courbet, 1854, Musée Fabre, Montpellier) oraz „Dzień dobry, Panie Gauguin” (Paul Gauguin, 1889, Národní Galeri v Praze).
W latach 1975-1980 studiował na wydziale malarstwa ASP w Krakowie w pracowni prof. J. Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 objął pracownię rysunku na tymże wydziale, by od 1998, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa zajmuje się rysunkiem i grafiką. Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Description:
"Good evening Mister Deraine", 2003
oil/canvas mounted on plywood, 79 x 99 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Dobry wieczor panie Deraine | [unreadable] | 2003 | 80 x 110 | BED',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Grzegorz Bednarski, zaliczany do figuracji krakowskiej, w swych martwych naturach często nawiązywał do tematyki metafizyczno-egzystencjalnej. Jego twórczość pełna jest odniesień do tradycji hiszpańskiego malarstwa nowożytnego, choćby El Greco czy Francisco de Zurbarana. Inspirację czerpał także z literatury m.in. „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri.
„Dobry wieczór Panie Derain” to kwintesencja martwych natur Bednarskiego. Symbolicznie reprezentuję grozę, pustkę czy niepewność; całość jest naznaczona ludzkim cierpieniem. Jacek Sempoliński pisał, że prace Bednarskiego zdają się być „naznaczone piętnem zatracenia”. W tym przypadku wydarza się tak poprzez motyw wanitatywny, dominujący w dziele. Poszczególne elementy kompozycji nawiązują do ulotności życia i nieuchronności przemijania. Rękawiczka rzucona na stój jest znakiem nadrzędnej władzy śmierci nad człowiekiem, a czaszki symbolem przemijania. Ciekawym elementem pracy jest sam tytuł, w którym to autor nawiązuje do André Derain’a, francuskiego malarza i rzeźbiarza. Ten tworzył w duchu fowizmu, kubizmu, często także sztuki tradycyjnej. Derain na późniejszym etapie swej twórczości zaczął używać ciemniejszych, bardziej mrocznych barw. Można domyślać się, że „Dobry wieczór Panie Derain” to swego rodzaju hołd oddany na cześć twórczości francuskiego artysty, na wzór wielkich dzieł nowoczesnych o podobnych tytułach: „Dzień dobry, Panie Courbet” (Gustave Courbet, 1854, Musée Fabre, Montpellier) oraz „Dzień dobry, Panie Gauguin” (Paul Gauguin, 1889, Národní Galeri v Praze).
W latach 1975-1980 studiował na wydziale malarstwa ASP w Krakowie w pracowni prof. J. Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 objął pracownię rysunku na tymże wydziale, by od 1998, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981-1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa zajmuje się rysunkiem i grafiką. Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987-1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998-2001; Personifikacje, 1998-2003; Popielec, 2001-2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996-1999; Inferno, 1993-2000).
Description:
"Good evening Mister Deraine", 2003
oil/canvas mounted on plywood, 79 x 99 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Dobry wieczor panie Deraine | [unreadable] | 2003 | 80 x 110 | BED',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno naklejone na sklejkę
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Dobry wieczór panie Deraine | [nieczytelne] | 2003 | 80 x 110 | BED'
Proweniencja
DESA Unicum, 2009; kolekcja prywatna, Polska