25
Jan Wodyński | "Warszawskie - stare i nowe", 1969
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Szkoła Sopocka - Nowa Szkoła Gdańska
Artysta
Jan Wodyński (1903 - 1988)
Wymiary
97 x 146 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 97 x 146 cm, sygnowany l.d.: 'WODYŃSKI', opisany na odwrociu: 'Jan Wodyński | Warszawskie - stare i nowe ol. | 97 x 146 | 1969', numery inwentarzowe oraz fragmenty gazet
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jan Wodyński jest jednym z najciekawszych przedstawicieli polskiego koloryzmu. Edukację artystyczną rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, pobierając nauki u Tadeusza Pruszkowskiego, skąd po roku przeniósł się do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tam do 1929 studiował u Wojciecha Weissa i Felicjana Kowarskiego, z którym to po otrzymaniu dyplomu przeniósł się do SSP w Warszawie, gdzie do wybuchu wojny pełnił funkcję asystenta. Wodyński był twórcą niezwykle aktywnym i zaangażowanym w liczne inicjatywy. Był członkiem ugrupowań artystycznych „Rytm” oraz „Pryzmat”, który współtworzył wraz z Juliuszem Studnickim, a także czynnym członkiem ZPAP. W latach II wojny światowej Wodyński przebywał w Jaśle, następnie w Katowicach, współorganizując filię krakowskiej akademii.
Działalność pedagogiczna była dla artysty szczególnie ważna. Poświęcenie dla rozwoju szkolnictwa artystycznego widoczne jest w inicjatywach, takich jak współtworzenie Szkoły Sztuk Plastycznych w Katowicach, w Toruniu,
następnie w Gdańsku. Wodyński był także rektorem oraz dziekanem Wydziału Malarstwa w Sopocie, gdzie w okresie socrealizmu współtworzył sukces szkoły sopockiej. Należał m.in. do zespołu malarzy słynnej zbiorowej kompozycji „Manifestacja 1-maja 1905”.
Wodyński jawi się jako artysta-obserwator, który inspiracje do pracy czerpał przede wszystkim z natury. Artysta szukał własnej drogi artystycznej, skupiając się przede wszystkim na badaniu kolorystycznych zależności. W II połowie lat 50. powrócił do pejzaży i postaci we wnętrzach, prac charakteryzujących się wytrawną kolorystyką i rozedrganą fakturą. Artysta eksploatował możliwości wykorzystania poszczególnych motywów, eliminując te zbędne. Fundamentalnymi były dla niego detal, linia, a wszystkie wysiłki skoncentrowane były na wyrażeniu „osobistego stosunku artysty do natury”. Niekiedy stosował monumentalizujące ujęcia z „żabiej” perspektywy oraz osiowe układy, nierzadko dochodząc do abstrakcji.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Weissa i F. S. Kowarskiego. Członek grupy Pryzmat działającej w latach 1930-39. Uprawiał malarstwo sztalugowe i monumentalne zaliczane do nurtu postimpresjonistycznego. Malował pejzaże, martwe natury, portrety. Pod koniec lat 60. tworzył też dzieła abstrakcyjne. Prowadził działalność dydaktyczną - profesor UMK w Toruniu, PWSSP w Gdańsku, ASP w Warszawie.
Description:
"Warsaw - old and modern", 1969
oil/canvas, 97 x 146 cm; signed lower left: 'WODYNSKI', inscribed on the reverse: 'Jan Wodynski | Warszawskie - stare i nowe ol. | 97 x 146 | 1969', inventory numbers and fragments of newspapers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jan Wodyński jest jednym z najciekawszych przedstawicieli polskiego koloryzmu. Edukację artystyczną rozpoczął w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, pobierając nauki u Tadeusza Pruszkowskiego, skąd po roku przeniósł się do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tam do 1929 studiował u Wojciecha Weissa i Felicjana Kowarskiego, z którym to po otrzymaniu dyplomu przeniósł się do SSP w Warszawie, gdzie do wybuchu wojny pełnił funkcję asystenta. Wodyński był twórcą niezwykle aktywnym i zaangażowanym w liczne inicjatywy. Był członkiem ugrupowań artystycznych „Rytm” oraz „Pryzmat”, który współtworzył wraz z Juliuszem Studnickim, a także czynnym członkiem ZPAP. W latach II wojny światowej Wodyński przebywał w Jaśle, następnie w Katowicach, współorganizując filię krakowskiej akademii.
Działalność pedagogiczna była dla artysty szczególnie ważna. Poświęcenie dla rozwoju szkolnictwa artystycznego widoczne jest w inicjatywach, takich jak współtworzenie Szkoły Sztuk Plastycznych w Katowicach, w Toruniu,
następnie w Gdańsku. Wodyński był także rektorem oraz dziekanem Wydziału Malarstwa w Sopocie, gdzie w okresie socrealizmu współtworzył sukces szkoły sopockiej. Należał m.in. do zespołu malarzy słynnej zbiorowej kompozycji „Manifestacja 1-maja 1905”.
Wodyński jawi się jako artysta-obserwator, który inspiracje do pracy czerpał przede wszystkim z natury. Artysta szukał własnej drogi artystycznej, skupiając się przede wszystkim na badaniu kolorystycznych zależności. W II połowie lat 50. powrócił do pejzaży i postaci we wnętrzach, prac charakteryzujących się wytrawną kolorystyką i rozedrganą fakturą. Artysta eksploatował możliwości wykorzystania poszczególnych motywów, eliminując te zbędne. Fundamentalnymi były dla niego detal, linia, a wszystkie wysiłki skoncentrowane były na wyrażeniu „osobistego stosunku artysty do natury”. Niekiedy stosował monumentalizujące ujęcia z „żabiej” perspektywy oraz osiowe układy, nierzadko dochodząc do abstrakcji.
Studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Weissa i F. S. Kowarskiego. Członek grupy Pryzmat działającej w latach 1930-39. Uprawiał malarstwo sztalugowe i monumentalne zaliczane do nurtu postimpresjonistycznego. Malował pejzaże, martwe natury, portrety. Pod koniec lat 60. tworzył też dzieła abstrakcyjne. Prowadził działalność dydaktyczną - profesor UMK w Toruniu, PWSSP w Gdańsku, ASP w Warszawie.
Description:
"Warsaw - old and modern", 1969
oil/canvas, 97 x 146 cm; signed lower left: 'WODYNSKI', inscribed on the reverse: 'Jan Wodynski | Warszawskie - stare i nowe ol. | 97 x 146 | 1969', inventory numbers and fragments of newspapers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'WODYŃSKI'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska