37
Witold Popławski | Fotel, lata 50. - 60. XX w.
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
8,500 zł
Aukcja na żywo
Yellow and Gray
Artysta
Witold Popławski
Wymiary
57 x 56 x 52,5 cm
Kategoria
Opis
stal, żyłka igelitowa, 57 x 56 x 52,5 cm, projekt z 1958 roku
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W 1958 w Pałacu Sztuki w Krakowie zorganizowany został Ogólnopolski Salon Architektury Wnętrz. W czasie przygotowań do wystawy, przy krakowskim Związku Artystów Plastyków, Sekcji Architektury Wnętrz, zawiązała się Meblarska Pracownia Doświadczalna kierowana przez Jerzego Jaworskiego. Ta początkowo niepozorna jednostka, ze skromną bazą lokalową w postaci warsztatu w baraku na tyłach ZPAP, odegrała niezwykle ważną rolę w historii nowoczesnego polskiego wzornictwa. Młodzi krakowscy projektanci eksperymentowali w niej głównie z zastosowaniem w meblarstwie konstrukcji stalowych oraz tworzyw sztucznych. Efekty ich pracy zaprezentowane zostały w Pałacu Sztuki. Swoje projekty pokazali tam m.in. Witold Popławski, Danuta Kowalska, Roman Lisowski, Krystyna Strachocka-Zgud czy Jan Szczurek.
„Wśród mebli przygotowanych na OSAW znalazł się m.in. fotel Witolda Popławskiego wyglądający niczym misa-muszla z promienistego oplotu linek igielitowych w intensywnym czerwono-pomarańczowym kolorze. Metalowa konstrukcja składała się z dwóch obręczy – mniejszej i większej – których jedynym łącznikiem były trzy nogi w kształcie litery V” – pisze Krystyna Łuczak-Surówka, badaczka tematu krakowskiego salonu. „Nowy paradygmat konstrukcji łupinowych był intensywnie eksploatowany przez projektantów drugiej połowy lat 50. Organiczne, ażurowe, abstrakcyjne i odważne w kolorach nowoczesne rozwiązania formalne i technologiczne wzbudzały wśród odbiorców ogromne zainteresowanie. Z drugiej jednak strony wielu poddawało w wątpliwość ich walory użytkowe. Krzesła z metalu i igielitu stały się jednym z synonimów po odwilżowej nowoczesności. Siedziano na nich w kawiarniach, sklepach, kinach i domach prywatnych. Niektóre przetrwały do naszych czasów i są świadkami tej mody. Fotelik Popławskiego również przetrwał. I choć nie ma już tak intensywnego koloru jak kiedyś, a i tu i ówdzie widać, że jest wiekowy, wciąż jest dowodem tego, że polscy projektanci pomimo deficytu materiałów dysponowali ogromnym potencjałem twórczym” (Krystyna Łuczak- -Surówka, www.designby.pl).
Na wystawie uwagę zwracały także meble innych projektantów: fotel z winiduru Haliny Cieślickiej, zestawy mebli Jana Szczurka oraz duetu projektantów – Lucyny Kowalskiej i Romana Lisowskiego. Zaproponowali oni bardziej tradycyjne meble – tapicerowane, na drewnianej konstrukcji, ale w unowocześnionej formie.
Description:
Armchair
steel, plastic string, 57 x 56 x 52.5 cm; , design form the year 1958,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W 1958 w Pałacu Sztuki w Krakowie zorganizowany został Ogólnopolski Salon Architektury Wnętrz. W czasie przygotowań do wystawy, przy krakowskim Związku Artystów Plastyków, Sekcji Architektury Wnętrz, zawiązała się Meblarska Pracownia Doświadczalna kierowana przez Jerzego Jaworskiego. Ta początkowo niepozorna jednostka, ze skromną bazą lokalową w postaci warsztatu w baraku na tyłach ZPAP, odegrała niezwykle ważną rolę w historii nowoczesnego polskiego wzornictwa. Młodzi krakowscy projektanci eksperymentowali w niej głównie z zastosowaniem w meblarstwie konstrukcji stalowych oraz tworzyw sztucznych. Efekty ich pracy zaprezentowane zostały w Pałacu Sztuki. Swoje projekty pokazali tam m.in. Witold Popławski, Danuta Kowalska, Roman Lisowski, Krystyna Strachocka-Zgud czy Jan Szczurek.
„Wśród mebli przygotowanych na OSAW znalazł się m.in. fotel Witolda Popławskiego wyglądający niczym misa-muszla z promienistego oplotu linek igielitowych w intensywnym czerwono-pomarańczowym kolorze. Metalowa konstrukcja składała się z dwóch obręczy – mniejszej i większej – których jedynym łącznikiem były trzy nogi w kształcie litery V” – pisze Krystyna Łuczak-Surówka, badaczka tematu krakowskiego salonu. „Nowy paradygmat konstrukcji łupinowych był intensywnie eksploatowany przez projektantów drugiej połowy lat 50. Organiczne, ażurowe, abstrakcyjne i odważne w kolorach nowoczesne rozwiązania formalne i technologiczne wzbudzały wśród odbiorców ogromne zainteresowanie. Z drugiej jednak strony wielu poddawało w wątpliwość ich walory użytkowe. Krzesła z metalu i igielitu stały się jednym z synonimów po odwilżowej nowoczesności. Siedziano na nich w kawiarniach, sklepach, kinach i domach prywatnych. Niektóre przetrwały do naszych czasów i są świadkami tej mody. Fotelik Popławskiego również przetrwał. I choć nie ma już tak intensywnego koloru jak kiedyś, a i tu i ówdzie widać, że jest wiekowy, wciąż jest dowodem tego, że polscy projektanci pomimo deficytu materiałów dysponowali ogromnym potencjałem twórczym” (Krystyna Łuczak- -Surówka, www.designby.pl).
Na wystawie uwagę zwracały także meble innych projektantów: fotel z winiduru Haliny Cieślickiej, zestawy mebli Jana Szczurka oraz duetu projektantów – Lucyny Kowalskiej i Romana Lisowskiego. Zaproponowali oni bardziej tradycyjne meble – tapicerowane, na drewnianej konstrukcji, ale w unowocześnionej formie.
Description:
Armchair
steel, plastic string, 57 x 56 x 52.5 cm; , design form the year 1958,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
stal, żyłka igelitowa
Proweniencja
- Ogólnopolski Salon Architektury Wnętrz, Kraków, 1958