Powrót do DESA.PL
49 of Liczba obiektów: 64
49
Feliks Michał Wygrzywalski | "Rozbitek", 1929
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
44,7 x 64 cm
Opis
olej/sklejka, 44,7 x 64 cm, sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Rozbitek | F. M. Wygrzywalski 1929',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Na „Rozbitka” Wygrzywalskiego chciałoby się patrzeć poprzez pryzmat specyficznego gatunku malarstwa, jakim jest sztuka „katastroficzna”. Klucza do obrazu nie zapewni nam jednak ani tradycja morskich burz, ani „Tratwa Meduzy” (1819) Théodore’a Géricaulta, ani też (świetnie skądinąd Wygrzywalskiemu znana) twórczość Iwana Ajwazowskiego. W „Rozbitku” efekty burzowego morza są bowiem ograniczone do minimum, a sama kompozycja uproszczona. W obrazie należałoby więc widzieć nie tyle przypowieść o ścieraniu się człowieka z siłami natury, ile po prostu akademicki akt osadzony w scenerii morskiej. Dopiero kiedy spojrzymy na obraz z tej antynarracyjnej perspektywy, zdradzi nam swoje tajemnice. Jedną z najbardziej frapujących jest decyzja artysty, aby bohaterem obrazu uczynić młodego mężczyznę. W twórczości Wygrzywalskiego nie odnajdziemy bowiem wielu nastoletnich ciał, ale raczej roznegliżowane dojrzałe kobiety i muskularnych wąsatych rybaków. W szczupłym chłopaku chciałoby się widzieć dlatego świadome nawiązanie do sztuki Caravaggia, artysty, którego Wygrzywalski wielokrotnie studiował podczas swojego kilkuletniego pobytu w Rzymie. Carravaggio jako pierwszy wprowadził bowiem do malarstwa akty nastoletnich mężczyzn o ciałach z ledwo rysującą się muskulaturą i w serii obrazów przedstawiających św. Jana spopularyzował ten typ fizjonomii. Na przełomie XIX i XX wieku, kiedy poluzowały się w Europie normy obyczajowości, artyści tacy jak Wygrzywalski czy Wojciech Weiss na powrót zainteresowali się ciałem przechodzącym właśnie transformację z dziecka w osobę dorosłą.
Studiował w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1893-98 oraz w Académie Julian w Paryżu. W 1900 roku osiadł w Rzymie, skąd odbywał liczne artystyczne podróże, m.in. do Egiptu. W 1908 roku powrócił do Lwowa, gdzie osiadł na stałe. Tam otrzymał zamówienie na ozdobienie wnętrz Izby Przemysłowo-Handlowej. Zajmował się scenografią i pełnił funkcję inspektor sceny w Teatrze Miejskim. Projektował kostiumy teatralne i witraże. W twórczości malarskiej posługiwał się językiem naturalizmu, używając kontrastowej, śmiałej palety barwnej. Tworzył głównie popularne sceny morskie i orientalne, często przedstawiające ludzką pracę lub skupione wokół postaci kobiety.

Description:
"Castaway", 1929
oil/plywood, 44.7 x 64 cm; signed, dated and inscribed lower left: 'Rozbitek | F. M. Wygrzywalski 1929',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Rozbitek | F. M. Wygrzywalski 1929'