4
Franciszek Streitt | "Nowy Rok - pozdrowienie poranne", 1879
Estymacja:
80,000 zł - 140,000 zł
Sprzedane
180,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Franciszek Streitt (1839 - 1890)
Wymiary
78,5 x 152 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 78,5 x 152 cm, sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'F. Streitt | Monachium 879',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W recenzjach prasowych dotyczących malarstwa polskiej kolonii w Monachium Franciszek Streitt wymieniany jest jednym tchem razem z Antonim Kozakiewiczem. Streitt, osiadłszy na stałe w Bawarii w 1871, dzielił pracownię ze wskazanym artystą – z tego też względu krytyka postrzegała ich jako tandem artystyczny. Malarstwo Polaków, choć oparte na rodzajowej anegdocie, niosło inny rodzaj wrażliwości. Streitt studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1856-66, a następnie w wiedeńskiej Akademii. Będąc uczniem Matejki, we wczesnym okresie działalności poświęcił się malarstwu stricte historycznemu. W Monachium odkrył malarstwo rodzajowe o stimmungowym charakterze. Malował liryczne pejzaże, sceny z polskiej prowincji, często Romów czy wędrownych muzykantów.
Prezentowane dzieło to wyrafinowany przykład sztuki Streitta. Popisowe dzieło zostało wystawione na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Monachium w 1879. Wystawy te były jednymi z najważniejszych wydarzeń na artystycznej mapie Monachium. Były okazją do prezentacji lokalnej produkcji dzieł sztuki, ale też platformą wymiany nowych propozycji artystycznych. W „Pozdrowieniu porannym” malarz wykorzystał ulubiony motyw: muzykantów, którzy wędrują lub muzykują przed dworem albo chałupą. W tym przypadku dodał anegdotyczny element: z domostwa wyglądają dziewczęta, które przysłuchują się radosnym dźwiękom w noworoczny poranek. Malarz z pietyzmem oddał detale fizjonomii i stroju modeli, architektury i pejzażu. Wysoki ładunek realizmu połączył tutaj z nastrojowym studium krajobrazowym.
Streitt należał do najważniejszych przedstawicieli tzw. szkoły monachijskiej. We wspomnieniu pośmiertnym monachijskiego Kunstvereinu (1890) pisano o dziele artysty: „Jego obrazy, przeważnie pokazujące z największą wiernością życie ludu polskiego i węgierskiego, znalazły jak najwyższe uznanie tak, że artysta prawie całe swoje życie poświęcał umiłowanej sztuce”. Henryk Piątkowski komentował: „Nad całą (…) działalnością malarską Streitta unosi się poczciwa myśl, dobroduszność człowieka, który spokój wewnętrzny starał się plastycznie wypowiedzieć. Dobre jego serce nie potrzebowało gwałtownych kolizji moralnych, aby się roztkliwić, zarodek humoru, który spoczywał w jego istocie, ukazywał się przy pierwszej lepszej okazji. (…) Jako człowiek, jako kolega i przyjaciel, Streitt do wyjątkowych natur należał (…)” (Henryk Piątkowski, Album sztuki polskiej, wystawa retrospektywna w Warszawie 1898, Warszawa 1901, s. 102).
Pierwsze lekcje malarstwa pobierał we Lwowie. W latach 1856 - 66 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki. Od 1871 naukę kontynuował w akademii wiedeńskiej u E. Engertha. W 1871 zamieszkał na stałe w Monachium, gdzie związał się z grupą artystów polskich, skupionych wokół osoby J. Brandta, tworzących tzw. 'sztab'. Razem z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem, prowadził pracownię. Stamtąd wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry. Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, często z postaciami dzieci lub Cyganów w nastrojowym otoczeniu, pejzaże i portrety, a we wcześniejszym okresie twórczości także sceny historyczne. Jego obrazy cieszyły się powodzeniem i były sprzedawane przez monachijskich 'kunsthändlerów' do Anglii i Ameryki. Wystawiał swoje prace w krakowskim TPSP już od 1861, później również w lwowskim TPSP i od 1867 w warszawskiej Zachęcie.
Description:
"New Year's Eve - A Morning Greeting", 1879
oil/lined canvas, 78.5 x 152 cm; signed, dated and inscribed lower left: 'F. Streitt | Monachium 879',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W recenzjach prasowych dotyczących malarstwa polskiej kolonii w Monachium Franciszek Streitt wymieniany jest jednym tchem razem z Antonim Kozakiewiczem. Streitt, osiadłszy na stałe w Bawarii w 1871, dzielił pracownię ze wskazanym artystą – z tego też względu krytyka postrzegała ich jako tandem artystyczny. Malarstwo Polaków, choć oparte na rodzajowej anegdocie, niosło inny rodzaj wrażliwości. Streitt studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1856-66, a następnie w wiedeńskiej Akademii. Będąc uczniem Matejki, we wczesnym okresie działalności poświęcił się malarstwu stricte historycznemu. W Monachium odkrył malarstwo rodzajowe o stimmungowym charakterze. Malował liryczne pejzaże, sceny z polskiej prowincji, często Romów czy wędrownych muzykantów.
Prezentowane dzieło to wyrafinowany przykład sztuki Streitta. Popisowe dzieło zostało wystawione na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Monachium w 1879. Wystawy te były jednymi z najważniejszych wydarzeń na artystycznej mapie Monachium. Były okazją do prezentacji lokalnej produkcji dzieł sztuki, ale też platformą wymiany nowych propozycji artystycznych. W „Pozdrowieniu porannym” malarz wykorzystał ulubiony motyw: muzykantów, którzy wędrują lub muzykują przed dworem albo chałupą. W tym przypadku dodał anegdotyczny element: z domostwa wyglądają dziewczęta, które przysłuchują się radosnym dźwiękom w noworoczny poranek. Malarz z pietyzmem oddał detale fizjonomii i stroju modeli, architektury i pejzażu. Wysoki ładunek realizmu połączył tutaj z nastrojowym studium krajobrazowym.
Streitt należał do najważniejszych przedstawicieli tzw. szkoły monachijskiej. We wspomnieniu pośmiertnym monachijskiego Kunstvereinu (1890) pisano o dziele artysty: „Jego obrazy, przeważnie pokazujące z największą wiernością życie ludu polskiego i węgierskiego, znalazły jak najwyższe uznanie tak, że artysta prawie całe swoje życie poświęcał umiłowanej sztuce”. Henryk Piątkowski komentował: „Nad całą (…) działalnością malarską Streitta unosi się poczciwa myśl, dobroduszność człowieka, który spokój wewnętrzny starał się plastycznie wypowiedzieć. Dobre jego serce nie potrzebowało gwałtownych kolizji moralnych, aby się roztkliwić, zarodek humoru, który spoczywał w jego istocie, ukazywał się przy pierwszej lepszej okazji. (…) Jako człowiek, jako kolega i przyjaciel, Streitt do wyjątkowych natur należał (…)” (Henryk Piątkowski, Album sztuki polskiej, wystawa retrospektywna w Warszawie 1898, Warszawa 1901, s. 102).
Pierwsze lekcje malarstwa pobierał we Lwowie. W latach 1856 - 66 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki. Od 1871 naukę kontynuował w akademii wiedeńskiej u E. Engertha. W 1871 zamieszkał na stałe w Monachium, gdzie związał się z grupą artystów polskich, skupionych wokół osoby J. Brandta, tworzących tzw. 'sztab'. Razem z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem, prowadził pracownię. Stamtąd wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry. Malował przede wszystkim sceny rodzajowe, często z postaciami dzieci lub Cyganów w nastrojowym otoczeniu, pejzaże i portrety, a we wcześniejszym okresie twórczości także sceny historyczne. Jego obrazy cieszyły się powodzeniem i były sprzedawane przez monachijskich 'kunsthändlerów' do Anglii i Ameryki. Wystawiał swoje prace w krakowskim TPSP już od 1861, później również w lwowskim TPSP i od 1867 w warszawskiej Zachęcie.
Description:
"New Year's Eve - A Morning Greeting", 1879
oil/lined canvas, 78.5 x 152 cm; signed, dated and inscribed lower left: 'F. Streitt | Monachium 879',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'F. Streitt | Monachium 879'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
"Neue Illustrirte Zeitung" 1880, nr 14, s. 212 (il.); Katalog der Internationalen Kunst-Ausstellung zu München, München 1879, nr kat. 1021
Wystawiany
Münchener Kunstausstellung, 1879