Powrót do DESA.PL
8 of Liczba obiektów: 60
8
Marcin Maciejowski (1974) | "Czy ta ciąża była zaplanowana?", 1999
Estymacja:
80,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
140,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Marcin Maciejowski (1974)
Wymiary
124 x 120 cm
Opis
akryl/płótno, 124 x 120 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'M. MACIEJOWSKI | 99',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Praca „Czy ta ciąża była zaplanowana?” należy do dorobku Marcina Maciejowskiego, jednego z najważniejszych przedstawicieli pokolenia artystów po 1989 w Polsce. Obraz w bardzo dobry sposób ukazuje ulubione wątki malarskie tego artysty, stanowiąc również świetny przykład wczesnego pop-banalizmu w malarstwie przełomu XX i XXI wieku. Kompozycja z 1999 przedstawia młodą, ciemnowłosą dziewczynę otwierającą lodówkę. Maciejowski pokazuje nam wycinek rzeczywistości w formie komiksu – resztę musimy dopowiedzieć sobie sami. Bohaterka płótna – w sposób dość typowy dla Maciejowskiego – została ujęta w trakcie zwykłej, domowej czynności wyciągania butelki z lodówki. Nad jej głową widnieje zapis tytułowego dialogu „Czy ta scena była zaplanowana?” – „Nie”. Za sprawą skierowania spojrzenia bohaterki w stronę widza, nie można jednoznacznie stwierdzić, kto zadaje pytanie i kto na nie odpowiada. Kompozycję można interpretować jako zapis banalnej scenki z życia codziennego. Maciejowski w nieco ironiczny sposób nawiązuje do wątku stylu życia Polek i Polaków u progu XXI wieku. Teksty, które nadają kontekst jego obrazom, to doskonale znane zdania, powtarzane przez media i prasę lub szczególnie typowe – wręcz trywialne wątki rozmów, które mogły się wydarzyć w towarzyskiej sytuacji. Zresztą zapewne to właśnie sytuacja z życia samego artysty była inspiracją dla prezentowanej pracy. Artysta notuje ciekawiące go wydarzenia w formie komiksów, na podstawie których maluje potem obrazy. Fascynuje się kobietami, które są bohaterkami wielu jego prac: koleżanki, nieznajome ze sklepów i punktów usługowych, pasażerki pociągów, sławne aktorki i modelki. Co więcej, kompozycja jednocześnie wyraża obraz pewnej nonszalancji „młodego pokolenia” rówieśników Maciejowskiego, a także kulturowy przesyt popularnymi markami, znanymi z reklam. W otwartej lodówce widać karton mleka „Łaciate” – marki znanej z reklam, mogącej kojarzyć się w tamtym czasie z pewną nowoczesnością czy miejskim lifestyle’m. Obraz pochodzi z okresu, w którym Maciejowski w swoim malarstwie mierzył się z szeroko pojętą „kulturą dresiarsko-discopolową”. Śledził jej fenomeny w mediach, kinie, polityce i muzyce, a następnie przedstawiał w formie dosłownego cytatu. Prowadził w tamtym czasie „Słynne Pismo We Wtorek”, w którym opublikował szereg materiałów o discopolowej grupie „Boys”, liczne komiksy i wywiady. Przedstawiając świat brukowych gazet i ludzi w ortalionowych ubraniach, jak w przypadku obrazu „Katowiczanie którzy zachowywali się spokojnie zostali zaatakowani przez krakowian”, Maciejowski pochyla się nad stanem polskiej kultury materialnej. Obrazy maluje w sposób bezpretensjonalny, redukując szczegóły do niezbędnego minimum. Lapidarność formy pozwala na wydobycie specyficznej poetyki. Wyrwane z kontekstu sytuacje i zdania, które pokazuje Maciejowski, nabierają dzięki temu pewnej efektowności, stają się zabawne i przewrotne.
Studia i dyplom na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP. Członek grupy Ładnie. W 2003 został laureatem nagrody Paszportu Polityki „za dowcip oraz nowatorskie wykorzystanie stylistyki mediów reklamy do opisu współczesnych obyczajów polskich". W epoce kryzysu narodowych symboli i znaków, na fali przemian w latach 90 postawił niezwykle dociekliwa i sugestywna diagnozę społeczeństwa posttotalitarnego (m.in. subkulturowego zjawiska dresiarzy), przyjmując postawę krytycznej afirmacji i zaangażowanego dystansu.

Description:
"Was this pregancy planned?", 1999
acrylic/canvas, 124 x 120 cm; signed and dated on the reverse: 'M. MACIEJOWSKI | 99', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'M. MACIEJOWSKI | 99'
Proweniencja
zakup od artysty; kolekcja prywatna, Hiszpania
Wystawiany
Grupa Ładnie w D’Arcy, D’Arcy Masius & Bowles, Warszawa, 3.08-31.09.2000;