Powrót do DESA.PL
5 of Liczba obiektów: 60
5
Rafał Bujnowski (1974) | "Nokturn", 2014
Estymacja:
150,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
400,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
128 x 305 cm
Opis
olej/płótno, 128 x 305 cm, sygnowany na odwrociu: 'Bujnowski',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Tak więc malarstwo Bujnowskiego to studium potencjalności widzenia. Uchwyciwszy przejście od widocznego do niewidocznego, artysta wyławia magiczną więź między wizją, ukazywaniem się a spojrzeniem”.
ADAM BUDAK

„W czasach, gdy nie mamy już pewności, czy cokolwiek ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie, obrazy Rafała Bujnowskiego w pewien sposób przypominają rzucanie kośćmi – dublowanie idei i znaczenia. Wszystko ma jakiś temat, ale nie każdy temat znaczy to, co nam się w pierwszej chwili wydaje. Jesteśmy zalewani kopiami wersji kopii ad infinitum. W jaki sposób artysta ‘awangardowy’, tworzący po epoce konceptualizmu, może walczyć z zalewem bezsensowności i tworzyć coś autentycznego?” (Lynda Morris, Socjalistyczny „kapitalistyczny realizm” czy kapitalistyczny „socrealizm”, [w:] Rafał Bujnowski. Polityka obrazów. Wybrane prace z lat 1999-2013, Warszawa 2013, s. 6).
Twórczość Rafała Bujnowskiego można interpretować jako studium malarstwa, jego ograniczeń oraz możliwości. W obrazach Bujnowskiego widoczna jest fascynacja malarstwem jako medium. Radykalne uproszczenie i ustrukturyzowanie kompozycji, ograniczenie palety barw do czerni oraz impastowe pociągnięcia pędzla charakteryzują pracę przedstawianą na wystawie. Poruszenie przez artystę jednego z najbardziej rozpoznawalnych motywów w europejskim malarstwie sprawia, że dzieło jest z jednej strony świadomym nawiązaniem do historii, a z drugiej odkryciem nowych możliwości, jakie stoją przed malarstwem. To właśnie relacja pomiędzy obrazowanym a sposobem zobrazowania wyróżnia malarstwo Bujnowskiego. Uproszczony pejzaż odnosi się do tysięcy istniejących przedstawień, funkcjonuje w odniesieniu do nich. Stworzona przez artystę więź pomiędzy wzorem a sposobem przedstawienia jest okazją do refleksji dotyczącej malarstwa jako medium samego w sobie. Jak wiele wcześniejszych prac Bujnowskiego takich jak seria „Wytarte dżinsy” czy nawet słynny „Autoportret” wykorzystany do uzyskania przez artystę wizy amerykańskiej, „Nokturn” również odnosi się do idei relacji pomiędzy kopią a oryginałem, a w pewnym stopniu oczekiwań wobec malarstwa i jego roli we współczesnym świecie. Relacja pomiędzy autentycznością oraz powtarzalnością przewija się w twórczości Bujnowskiego. Poprzez uproszczenie kompozycji przedstawiony pejzaż, w przeciwieństwie do pierwowzorów, staje się pejzażem uniwersalnym. Bujnowski w pewnym stopniu poddaje się wobec ogromu otaczających nas obrazów. Dostrzegając to, że powtarzalność jest niemożliwa do uniknięcia, tworzy prace, które poprzez interakcje z widzami oraz światłem stają się jednostkowymi bytami. Rola widza, patrzenia i światła są jednymi z najciekawszych aspektów pracy. Odbijające się od powierzchni płótna światło dynamizuje akt patrzenia, sprawiając, że przeżycie patrzenia na obraz staje się zindywidualizowanym, jednostkowym doświadczeniem. Tematyka obrazu, staranność, z jaką artysta podchodzi do kompozycji oraz faktury płótna przy równoczesnym poddaniu się warunkom takim jak wspomniane światło sprawiają, że praca staje się kontemplacją związku pomiędzy autentycznością pracy a przedstawieniem.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.

Description:
"Nocturn", 2014
oil/canvas, 128 x 305 cm; signed on the reverse: 'Bujnowski', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'Bujnowski'