Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 60
4
Ewa Juszkiewicz (1984) | Bez tytułu, 2013
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
330,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Ewa Juszkiewicz (1984)
Wymiary
80 x 65 cm
Opis
olej/płótno, 80 x 65 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Ewa Juszkiewicz 2013',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Patrząc na portrety niektórych kobiet, najczęściej nie możemy dowiedzieć się prawie niczego na ich temat. Ukazane są w jednakowej pozie, wystylizowane na kruche, niezaradne i wycofane. Moje obrazy są też eksperymentalną próbą odpowiedzi na pytanie, jak postrzegamy wizerunek pozbawiony twarzy”.
EWA JUSZKIEWICZ

Od czasu pokazania swojego dyplomu na warszawskiej Akademii Sztuki Pięknych portret pozostaje dla Ewy Juszkiewicz najbardziej charakterystycznym sposobem wyrazu. Prace te jawnie nawiązują, a czasami nawet kopiują, prace dawnych mistrzów (i mistrzyń) śmiało polemizując z zastanymi wzorami i schematami. Misternie namalowane kobiece postaci Juszkiewicz przedstawia z twarzami obezwładnionymi przez zwoje tkanin, odwracając konwencje portretu do góry nogami. Juszkiewicz interesują schematy przedstawiania kobiet w malarstwie – jako istot pasywnych, schematycznie pięknych, ukazanych niemal wyłącznie z perspektywy męskiego widza. Juszkiewicz odwołując się do konkretnych dzieł, świadomie rozpoczyna dyskurs z tradycją tworzoną przez mężczyzn. Prostu zabieg zasłonięcia twarzy sprawia, że widz jest zmuszony do skonfrontowania się z kobietami pozbawionymi podmiotowości. Warstwy materiału i kwiaty – elementy nie mówiące nic o charakterze czy zainteresowaniach sportretowanej kobiety – bardzo dosłownie pokazują jak sposób reprezentacji do dzisiaj wpływa na percepcję kobiet w społeczeństwie. Nie bez znaczenia jest to, że artystka wybiera przedmioty utożsamiane z cechami kobiecymi, takie jak miękkość i delikatność zawarta w fałdach materiału czy przelotne piękno kwiatów. Ewidentne jest to, że na obrazach Juszkiewicz nic nie jest przypadkowe. Zawieszona na szarym tle postać dryfuje w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Biel i czystość materiału emanują na widza. Finezyjne falbanki kołnierzyka kontrastują z rozmytym tłem. Czystość, dokładność, łagodność – wszystkie te narzucane kobietom cechy są przez artystkę wyolbrzymiane prezentując jak ubiór oraz przedmioty otaczające kobiety wpływały na ich reprezentacje. Najbardziej intrygującym elementem prezentowanego na wystawie obrazu jest samotne oko wyzierające z krep białego materiału. Patrząca na wprost postać z jednej strony pozwala na element wymiany wzroku, tak istotny w dawnym malarstwie, ale jednocześnie niepokoi. Postać pozostaje niema – nie widzimy nawet zarysu jej ust. Jest jedynie pasywnym obserwatorem rzeczywistości nie mającym możliwości jej kreowania. Jej podmiotowość, która pozwoliłaby jej na reprezentację na własnych warunkach jest jej odebrana. Pomimo tego, że pierwowzorami dla Juszkiewicz są obrazy dawnych mistrzów, jej prace są również komentarzem dotyczącym wypracowanych przez setki lat standardów dotyczących kobiecych przedstawień. Obrazy Juszkiewicz śmiało komentują rzeczywistość prowokując widzów do rozważenia tego, jak przymioty uznawane za kobiece – lub męskie – przekładają się na wyobrażenia dotyczące ról płciowych.
Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.

Description:
Untitled, 2013
oil/canvas, 80 x 65 cm; signed and dated on the reverse: 'Ewa Juszkiewicz 2013 r.', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Ewa Juszkiewicz 2013'
Proweniencja
lokal_30, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Ewa Juszkiewicz, Pukle, Galeria lokal_30, Warszawa, 21.11.2013-25.01.2014