Powrót do DESA.PL
62 of Liczba obiektów: 90
62
Bogusław Szwacz (1912 - 2009) | "Horme klasyczne nr 53" (Hormegram), 1979
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
5,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
27 x 23 cm
Opis
olej/płótno, 27 x 23 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Bogusław Szwacz pracował według idei, którą nazywał ‘Ars-Horme’ – sztuką poruszania wyobraźni. Tego rodzaju twórczość miała na celu uwrażliwienie ludzi na otaczającą rzeczywistość i pogłębienie ich relacji ze światem zewnętrznym (zbudowanie harmonii). Dzieła Szwacza charakteryzują się określonym porządkiem kompozycji, który odwzorowuje teorie artysty. Sam twórca mówił o nich: „W obrazach Ars-Horme liczę się z tym, że efekt zadrażnienia płaszczyzny obrazu kolorystycznymi dominantami, skupienie czy też rozrzucenie elementów, ma swoją wymowę muzyczną. Tak działają rytmy na wyobraźnię ludzką. Prowokują pojawienie się kolejnych rytmów. Zakładają kontynuację… Swoje obrazy nazywam ‘kosmicznymi’, choć nie zajmują się materią w makroskali. Ale kosmos, choć ogromnie złożony i wcale nie taki, jak nam się wydaje, zbudowany jest z niewielkich, podobnych do siebie cząstek. Kwiaty, zwierzę, drzewo to materia. Lecz jej elementarnym składnikiem są atomy. O tych tajemniczych formach myślałem jeszcze jako kilkunastoletni chłopak, wykrywając cząstki tkanek pod mikroskopem…

W obrazach odchodzę od wizerunków. Wnikam w logikę materii, która powstała z atomów. Wszystko jest względne. Promienie światła w rzeczywistości zaginają się pod wpływem wielkich sił grawitacyjnych gwiazd. Widzimy drogę światła inaczej. Moje obrazy też prawdopodobnie istnieją w kosmosie; ład i porządek, które dają się przedstawić w malarstwie; niezaplanowanych przeze mnie ‘unizm’ żywej materii, ujętej w logikę Logosu” (Bogusław Szwacz. Wystawa malarstwa, katalog wystawy, Warszawa 1996, s. 6).
W latach 1924-1930 uczył się w Liceum Krzemienieckim. W 1939 ukończył krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 w warszawskiej ASP. W drugiej połowie lat 40. wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 wyjechał do Paryża. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 wrócił do Warszawy. Związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców. Jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948/49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 tworzył teorię Ars-Horme. Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał m.in.: na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), w Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), na I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965) oraz podczas Sympozjów "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976).

Description:
"Classic Horme No 53" (Hormegram), 1979
oil/canvas, 27 x 23 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Łódź