Powrót do DESA.PL
38 of Liczba obiektów: 70
38
Zbigniew Gostomski | Stele, 2001
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Wymiary
112 x 15 x 15 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
granit, 112 x 15 x 15 cm (wymiary każdej pracy),

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W 2002 Gostomski wystawił swoje prace w Galerii Foksal. Była to seria rysunków, neon i rzeźba – dwie granitowe stele, które prezentujemy w niniejszym katalogu. Poszczególne prace stanowiły części jednej instalacji, która odnosiła się do budowy oraz konstruowania dzieła sztuki. Były refleksją Zbigniewa Gostomskiego nad „anatomią” obrazu; nad punktami, które stanowią o sile oddziaływania i percepcji dzieła. Widzowi pozostawił obcowanie z dziełem i właściwe odczytanie jego „partytury”. W katalogu wystawy artysta zamieścił średniowieczny czterowiersz przekazywany sobie przez mistrzów kamieniarskich w okresie gotyku:
Punkt w Kole, /Mieszczący się w Kwadracie i Trójkącie. Znasz ten punkt? W takim razie wszystko w porządku; /Nie znasz go? W takim razie wszystko na próżno!
Instalacja w Galerii Foksal odnosiła się do „Oikonu” zaprezentowanego na wystawie „Absolwenci Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy w zbiorach Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy” oraz na wystawie „Dom” w Galerii Starmach. Tytuł pozwala odczytać motyw zarówno mieszkania, jak i świątyni. Gostomski odniósł się do ich uniwersalnych wątków. Podobnie jak w Galerii Foksal, punktem wyjścia ekspozycji okazał się zamieszczony na wystawie czterowiersz mistrzów kamieniarskich. Motyw gotyckiej katedry widoczny jest zwłaszcza na wystawie w krakowskiej galerii, gdzie cyklowi rysunków towarzyszyły błękitne neony i kompozycja wyklejony taśmą na podłodze. Wszystkie multiplikują nieobecną na wystawie matrycę. Na każdej pracy pojawia się figura kojarząca się z rzutami architektonicznymi gotyckiej katedry. Strzelistą, gotycką formę przybrały też dwie stele wykonane z wypolerowanego granitu, które znalazły się na wystawie w Warszawie.
Katedra, ta niegdysiejsza oś świata, nabiera tu nowych znaczeń i można ją postrzegać jako miejsce spotkania oraz zamieszkania. Wyklejony na posadzce rysunek i neonowe „okna” ewokują wrażenie przebywania we wnętrzu świątyni. Być może Gostomski odnosił się do koncepcji Umberto Eco, który dowodził, że katedra w średniowieczu pełniła funkcję Księgi czy „monitora” emitującego problematykę sacrum.
Zbigniew Gostomski należał do najważniejszych postaci polskiej sztuki konceptualnej. W 1967 w przestrzeni Galerii Foksal Zbigniew Gostomski stworzył „Environment” – instalację, która stanowiła kolejny krok na drodze do zintegrowania obrazu z otoczeniem. Przestrzeń wystawy została ujęta w czarną ramę, dzięki czemu galeria stała się obrazem, wewnątrz którego znalazł się widz. Podkreślając malarski rodowód instalacji, artysta nazwał ja „obrazem otoczenia”.
Do jednych z najważniejszych prac Zbigniewa Gostomskiego należy „Zaczyna się we Wrocławiu”, powstałe na Sympozjum Wrocław w 1970. Według krytyków jest to jeden z najważniejszych przykładów polskiego konceptualizmu. Artysta zaproponował, by w regularnych odstępach umieszczać – najpierw w przestrzeni miasta, potem na kuli ziemskiej – dwie powtarzalne formy oznaczone symbolami „o” i „/”. Rzeczywisty kształt tych form, opisanych przez artystę jedynie pojęciowo, nie miał znaczenia. „Miejsca ich pojawienia się – pisał artysta – nic nie znaczą, ich forma niczego nie wyraża”.
Pomimo różnorodności środków wyrazu, w twórczości Zbigniewa Gostomskiego najważniejszym punktem odniesienia jest malarstwo oraz zagadnienia kompozycji i budowy dzieła. Kluczowa stała się struktura dzieła, również w znaczeniu niematerialnym, nazywana przez artystę „obrazem wewnętrznym”. Już pierwsze prace Gostomskiego, które powstawały na przełomie lat 50 i 60. XX wieku ujawniają zainteresowanie strukturą dzieła, które znalazło wyraz w unizmie Strzemińskiego. Gostomskiego interesowała możliwość zatracenia iluzji przestrzeni, a nawet zniwelowania figury i tła, doskonałego zespolenia obrazu z otoczeniem. Tym samym artysta próbował zaangażować przestrzeń dużo większą niż powierzchnia dzieła. Rzeźby często stanowiły rozwinięcie koncepcji malarskiej.

Description:
Steles, 2001
granite, 112 x 15 x 15 cm (dimensions of each);

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
granit
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Lech Stangret, Zbigniew Gostomski. Ad rem, Radom 2012, s. 206 (il.); Ein Jahr. 30 Positionenräume, katalog wystawy, Museum Modern Art, Hünfeld 2003, s. 20 (il.)
Wystawiany
Zbigniew Gostomski, Galeria Foksal, Warszawa 20.11.2002–31.12.2002; Ein Jahr. 30 Positionenräume, Museum Modern Art Hünfeld, 2003-2004