36
Antoni Rząsa, według | Chrystus, lata 80. XX w.
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Artysta
Antoni Rząsa, według
Wymiary
100 x 60 cm
Kategoria
Opis
drewno, 100 x 60 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana praca stanowi replikę dzieła z lat 60. XX wieku, zachowanego do dziś w zbiorach rodziny artysty, eksponowanego w Galerii Antoniego Rząsy w Zakopanem. Już po śmierci Rząsy, po 1980 roku wg „domowej” rzeźby Rząsów stworzono na zamówienie zaprzyjaźnionej rodziny wysokiej jakości powtórzenie rzeźby. Niestety, nazwisko rzeźbiarza, który stworzył replikę pozostaje dzisiaj nie do ustalenia. Tematyka religijna stanowi główny wątek twórczości Rząsy. Paradoksalnie, sam artysta wzbraniał się przed określaniem swojej wyznaniowej przynależności, a treść swoich prac uważał za wyrażenie uniwersalizmu ludzkiego cierpienia. Dlatego najczęściej podejmował tematykę pasyjną – wykonał siedem cykli pasyjnych, oraz wiele pojedynczych rzeźb. Niewątpliwie wpływ na jego twórczość wywarły trudne doświadczenia II wojny światowej - poświęcenie i cierpienia żołnierzy artysta utożsamiał z Męką Pańską. Tego rodzaju uniwersalnym motywem, nawiązującym do dramatycznych przeżyć, było też dla Rząsy macierzyństwo i archetyp kobiety – matki, która straciła dziecko. Równie często jak wątki pasyjne pojawia się więc w twórczości rzeźbiarza wyobrażenie Piety, a także bardziej optymistyczne w wyrazie przedstawienia św. Anny Samotrzeć czy św. Franciszka z Asyżu. W rzeźbach Rząsy widoczny jest wpływ sztuki ludowej, był to w pełni świadomy wybór estetyki. Niewątpliwy wpływ miała na tę decyzję znajomość artysty z Antonim Kenarem, początkowo nauczycielem, potem bliskim przyjacielem Rząsy. Pracujący jako pedagog w Szkole Przemysłu Drzewnego w Zakopanem Kenar kształcił w swoich podopiecznych szacunek dla tradycji sztuki ludowej, nie ignorując przy tym podstaw dobrego warsztatu i orientacji we współcześnie panujących tendencjach artystycznych.
Description:
Christ, lata 80. XX w.
wood, 100 x 60 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana praca stanowi replikę dzieła z lat 60. XX wieku, zachowanego do dziś w zbiorach rodziny artysty, eksponowanego w Galerii Antoniego Rząsy w Zakopanem. Już po śmierci Rząsy, po 1980 roku wg „domowej” rzeźby Rząsów stworzono na zamówienie zaprzyjaźnionej rodziny wysokiej jakości powtórzenie rzeźby. Niestety, nazwisko rzeźbiarza, który stworzył replikę pozostaje dzisiaj nie do ustalenia. Tematyka religijna stanowi główny wątek twórczości Rząsy. Paradoksalnie, sam artysta wzbraniał się przed określaniem swojej wyznaniowej przynależności, a treść swoich prac uważał za wyrażenie uniwersalizmu ludzkiego cierpienia. Dlatego najczęściej podejmował tematykę pasyjną – wykonał siedem cykli pasyjnych, oraz wiele pojedynczych rzeźb. Niewątpliwie wpływ na jego twórczość wywarły trudne doświadczenia II wojny światowej - poświęcenie i cierpienia żołnierzy artysta utożsamiał z Męką Pańską. Tego rodzaju uniwersalnym motywem, nawiązującym do dramatycznych przeżyć, było też dla Rząsy macierzyństwo i archetyp kobiety – matki, która straciła dziecko. Równie często jak wątki pasyjne pojawia się więc w twórczości rzeźbiarza wyobrażenie Piety, a także bardziej optymistyczne w wyrazie przedstawienia św. Anny Samotrzeć czy św. Franciszka z Asyżu. W rzeźbach Rząsy widoczny jest wpływ sztuki ludowej, był to w pełni świadomy wybór estetyki. Niewątpliwy wpływ miała na tę decyzję znajomość artysty z Antonim Kenarem, początkowo nauczycielem, potem bliskim przyjacielem Rząsy. Pracujący jako pedagog w Szkole Przemysłu Drzewnego w Zakopanem Kenar kształcił w swoich podopiecznych szacunek dla tradycji sztuki ludowej, nie ignorując przy tym podstaw dobrego warsztatu i orientacji we współcześnie panujących tendencjach artystycznych.
Description:
Christ, lata 80. XX w.
wood, 100 x 60 cm;
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
drewno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Zakopane (od lat 80. XX w.)