Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 51
14
Ryszard Grzyb | "Podusia", 1985
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Dekada buntu. Polska sztuka lat 80.
Artysta
Ryszard Grzyb (1956)
Wymiary
100 x 140 cm
Opis
gwasz/papier, 100 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'R. GRZYB 1985 | "PODUSIA" | 140 X 100'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Papiery swym formatem, swobodą i frajdą zamalowywania ich – zamaszyście, kolorowo, ‘bez dupościsku’– zaspokajały potrzebę wyżycia się w malarstwie. To papiery głównie postrzegane były w tym okresie przez krytykę jako wizytówka Gruppy, a poprzez nią całego malarstwa ‘nowej ekspresji’, i one też zapewne przyczyniły się do etykietowania go mianem polskiej odmiany Neue Wilde, by dopełnić znaczenia papierów w dorobku Gruppy – o nie dwukrotnie ‘poszło’ z cenzurą kościelną” – taka Maryla Sitkowska pisała o roli prac na papierze w Gruppie (Gruppa 1982-1992. Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk, [red.] Maryla Sitkowska, katalog wystawy, Galeria Zachęta, Warszawa 1992, s. 8).
Prezentowana praca powstała w 1985, a w 1983 została utworzona Gruppa, którą Ryszard Grzyb zawiązał razem z kolegami. Wyróżniać ich miała nowa, wywrotowa estetyka, porzucenie artystycznych konwenansów oraz koleżeńskie relacje. Ważne miejsce w sztuce artysty powstającej we wspomnianej dekadzie zajmowały obrazy przedstawiające zwierzęta oraz hybrydyczne, jakby totemiczne stwory. Wydaje się to ciekawą analogią w stosunku do sztuki „pierwszego” ekspresjonizmu, w którego obrębie artyści pierwszych latach XX wieku chętnie podejmowali tematykę czy to wyobrażeń zwierząt, czy tajemniczych stworzeń-totemów. Grzyb od 1983 chętnie malował temperą na kartonie. Nie było to jednak wynikiem świadomego wyboru, ale raczej znakiem ograniczeń w dostępie do materiałów oraz wynikiem braku przestrzeni, którą artysta mógłby przeznaczyć na pracownię malarstwa sztalugowego. Prezentowana praca przedstawia właśnie trudne do zidentyfikowania stworzenie, jakby motyw maski, co artysta połączył z zabawnym tytułem w postaci zdrobniałego wyrazu.
Ryszard Grzyb studiował w latach 1976-79 we wrocławskiej PWSSP w pracowni Z. Karpińskiego. Później przeniósł się na Wydział Malarstwa warszawskiej ASP do pracowni Ziemskiego, gdzie poznał W. Pawlaka i innych członków "Gruppy", którą wspólnie założyli w 1982 roku. Na początku malował "papiery" - kompozycje wykonane na kartonie temperą i gwaszem. Wspólnie z Woźniakiem wyjechali na stypendium do Berlina, gdzie Grzyb kontynuował malowanie ostrymi kolorami płaskich "papierów". Pod koniec lat 80., artysta zmienił styl, zajmując się bardziej malarstwem olejnym. Zajmuje się również grafiką reklamową.

Description:
"Pillow", 1985
gouache/paper, 100 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'R. GRZYB 1985 | "PODUSIA" | 120 X 100',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'R. GRZYB 1985 | "PODUSIA" | 140 X 100'