12
Małgorzata Rittersschild | "Krajobraz Antarktydy", 1984
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
90,000 zł
Aukcja na żywo
Dekada buntu. Polska sztuka lat 80.
Artysta
Małgorzata Rittersschild (1960)
Wymiary
130 x 150 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 130 x 150 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Krajobraz | Antarktydy | Małgorzata Rittersschild | 150 x 130 | ol. płótno | 1984'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany obraz był częścią pracy dyplomowej Małgorzaty Rittersschild z 1984 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Artystka wywodzi się ze środowiska Gruppy, pokolenia twórców, którzy wyraźnie zaznaczyli się w powojennej historii sztuki polskiej. Szczególnie aktywni w latach 80. artyści w swoich działaniach reagowali na trudną polską rzeczywistość. W twórczości Rittersschild powstało przynajmniej kilka prac na temat sytuacji stanu wojennego oraz późniejszych dążeń Polaków do odzyskania wolności. Jak przyznaje sama artystka, młodzi malarze byli wówczas niesłychanie sfrustrowani, co wyrażali swoim buntem przeciwko istniejącym regułom. Jako debiutujący na scenie plastycznej nie mieli żadnych perspektyw na rozwój kariery artystycznej – nie można było dołączyć do rozwiązanego już Związku Polskich Artystów Plastyków, a proponowane przez władzę rozwiązania nie wchodziły w grę.
Prezentowane w katalogu dzieło Małgorzaty Rittersschild przedstawia samotnego pingwina umieszczonego w pustej przestrzeni. Kompozycja została prawdopodobnie naszkicowana na podstawie fotografii, którą artystka zobaczyła w encyklopedii. Seria prac malarki z tego okresu opowiadała o tęsknocie wynikającej z odcięcia od świata. Jest jak znaczek lub pieczątka w paszporcie z nieodbytej podróży. W Polsce pod rządami komunistycznymi zagranicę mieli okazję oglądać tylko nieliczni, reszcie pozostawały ilustracje w albumach. Rittersschild w serii prac z lat 80. oddała ogólnie panujące wówczas poczucie frustracji. Dla artystki, oprócz warstwy tematycznej, niezwykle ważne były rozwiązania formalne. Przedstawiona kompozycja została zbudowana na bazie ostrych kontrastów kolorystycznych z oszczędnym użyciem form. Płaskie plamy kontrastujących barw wzmagają niespokojny wyraz pracy.
Description:
"Landscape of Antarctica", 1984
oil/canvas, 130 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Krajobraz | Antarktydy | Malgorzata Rittersschild | 150 x 130 | ol. plotno | 1984',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany obraz był częścią pracy dyplomowej Małgorzaty Rittersschild z 1984 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Artystka wywodzi się ze środowiska Gruppy, pokolenia twórców, którzy wyraźnie zaznaczyli się w powojennej historii sztuki polskiej. Szczególnie aktywni w latach 80. artyści w swoich działaniach reagowali na trudną polską rzeczywistość. W twórczości Rittersschild powstało przynajmniej kilka prac na temat sytuacji stanu wojennego oraz późniejszych dążeń Polaków do odzyskania wolności. Jak przyznaje sama artystka, młodzi malarze byli wówczas niesłychanie sfrustrowani, co wyrażali swoim buntem przeciwko istniejącym regułom. Jako debiutujący na scenie plastycznej nie mieli żadnych perspektyw na rozwój kariery artystycznej – nie można było dołączyć do rozwiązanego już Związku Polskich Artystów Plastyków, a proponowane przez władzę rozwiązania nie wchodziły w grę.
Prezentowane w katalogu dzieło Małgorzaty Rittersschild przedstawia samotnego pingwina umieszczonego w pustej przestrzeni. Kompozycja została prawdopodobnie naszkicowana na podstawie fotografii, którą artystka zobaczyła w encyklopedii. Seria prac malarki z tego okresu opowiadała o tęsknocie wynikającej z odcięcia od świata. Jest jak znaczek lub pieczątka w paszporcie z nieodbytej podróży. W Polsce pod rządami komunistycznymi zagranicę mieli okazję oglądać tylko nieliczni, reszcie pozostawały ilustracje w albumach. Rittersschild w serii prac z lat 80. oddała ogólnie panujące wówczas poczucie frustracji. Dla artystki, oprócz warstwy tematycznej, niezwykle ważne były rozwiązania formalne. Przedstawiona kompozycja została zbudowana na bazie ostrych kontrastów kolorystycznych z oszczędnym użyciem form. Płaskie plamy kontrastujących barw wzmagają niespokojny wyraz pracy.
Description:
"Landscape of Antarctica", 1984
oil/canvas, 130 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Krajobraz | Antarktydy | Malgorzata Rittersschild | 150 x 130 | ol. plotno | 1984',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Krajobraz | Antarktydy | Małgorzata Rittersschild | 150 x 130 | ol. płótno | 1984'
Wystawiany
Małgorzata Rittersschild; wystawa malarstwa, Pracownia Dziekanka, Warszawa, 22-30.10.1984