5
Stanisław Fijałkowski | "26 II 89", 1989
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Dekada buntu. Polska sztuka lat 80.
Wymiary
33 x 27 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 33 x 27 cm, sygnowany, datowany i opisany na wewnętrznej krawędzi blejtramu: 'S. FIJAŁKOWSKI | 258 26 II 89'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Lata 80. w twórczości Stanisława Fijałkowskiego oznaczały powstanie wielu prac o nowych, niewystępujących wcześniej konotacjach. Wiązało się to nie tylko z tragiczną sytuacją polityczną kraju, ale również osiągnięciem przez tego artystę dojrzałości, refleksją nad upływem czasu, własną twórczością i nabytym doświadczeniem. Fijałkowski stworzył prace podejmujące problem pamięci, hołdu, pożegnania. Ponadto powstało wiele prac, w których artysta – baczny obserwator – poświęcił uwagę wydarzeniom społeczno-politycznym, które nadawały rytm latom 80. Malowane obrazy, a także linoryty oddawały atmosferę tamtych dni: Literacka Nagroda Nobla dla Czesława Miłosza z 1980, śmierć Prymasa Polski, kardynała Stefana Wyszyńskiego czy wreszcie stan wojenny – i cykl „Epitafiów” oddających hołd pomordowanym górnikom. Był to cykl prac z motywem kurtyny, która w rzeczywistości symbolizowała drzwi zabite deskami. W 1982 powstały „Wariacje na temat nieprawdy”. Kolejnym ważnym wydarzeniem, które znalazło wyraz w twórczości Fijałkowskiego była śmierć księdza Jerzego Popiełuszki. Pod wpływem tego wydarzenia powstał cykl zatytułowany „Czarna szarfa”.
To właśnie w takich okolicznościach powstała kameralna praca prezentowana w niniejszym katalogu. Niewielka, datowana w tytule, została utworzona w ciągu jednego dnia, 26 lutego 1989. Pozornie abstrakcyjne prace Fijałkowskiego z lat 80., choć zaangażowane treściowo, dalekie były od „kultury niezależnej” tych czasów. Artysta cenił prywatność, nie dał się ponieść zbiorowym emocjom tamtym lat. Wybierał zacisze pracowni, w której czuł się najlepiej. Praca stanowiła remedium na dramatyczne czasy.
Studia odbył w latach 1946–51 w łódzkiej PWSSP. W początkowym okresie twórczości nawiązywał do doświadczeń impresjonizmu, w końcu lat 50. przeżył fascynację informelem. Przemiany, jakie zachodzą w jego malarstwie, skupiają się głównie na stopniowym odchodzeniu od formy wprost, zbyt dosłownej. Tworzył prace, które wykorzystują sugestie „przedmiotowe” i odnoszą się np. do ikonografii chrześcijańskiej, cykle kompozycji abstrakcyjnych (np. „Wąwozy”, „Wariacje na temat liczby cztery”, „Studia talmudyczne”) czy sięgających do własnych przeżyć autora („Autostrady”). Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo (1969) i na Biennale w Wenecji (1972). W roku 1977 wyróżniono go Nagrodą Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1990 roku uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Jana Cybisa
Description:
"26 II 89", 1989
oil/canvas, 33 x 27 cm; signed, dated and described on the inside of the stretcher: 'S. FIJALKOWSKI | 258 26 II 89',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Lata 80. w twórczości Stanisława Fijałkowskiego oznaczały powstanie wielu prac o nowych, niewystępujących wcześniej konotacjach. Wiązało się to nie tylko z tragiczną sytuacją polityczną kraju, ale również osiągnięciem przez tego artystę dojrzałości, refleksją nad upływem czasu, własną twórczością i nabytym doświadczeniem. Fijałkowski stworzył prace podejmujące problem pamięci, hołdu, pożegnania. Ponadto powstało wiele prac, w których artysta – baczny obserwator – poświęcił uwagę wydarzeniom społeczno-politycznym, które nadawały rytm latom 80. Malowane obrazy, a także linoryty oddawały atmosferę tamtych dni: Literacka Nagroda Nobla dla Czesława Miłosza z 1980, śmierć Prymasa Polski, kardynała Stefana Wyszyńskiego czy wreszcie stan wojenny – i cykl „Epitafiów” oddających hołd pomordowanym górnikom. Był to cykl prac z motywem kurtyny, która w rzeczywistości symbolizowała drzwi zabite deskami. W 1982 powstały „Wariacje na temat nieprawdy”. Kolejnym ważnym wydarzeniem, które znalazło wyraz w twórczości Fijałkowskiego była śmierć księdza Jerzego Popiełuszki. Pod wpływem tego wydarzenia powstał cykl zatytułowany „Czarna szarfa”.
To właśnie w takich okolicznościach powstała kameralna praca prezentowana w niniejszym katalogu. Niewielka, datowana w tytule, została utworzona w ciągu jednego dnia, 26 lutego 1989. Pozornie abstrakcyjne prace Fijałkowskiego z lat 80., choć zaangażowane treściowo, dalekie były od „kultury niezależnej” tych czasów. Artysta cenił prywatność, nie dał się ponieść zbiorowym emocjom tamtym lat. Wybierał zacisze pracowni, w której czuł się najlepiej. Praca stanowiła remedium na dramatyczne czasy.
Studia odbył w latach 1946–51 w łódzkiej PWSSP. W początkowym okresie twórczości nawiązywał do doświadczeń impresjonizmu, w końcu lat 50. przeżył fascynację informelem. Przemiany, jakie zachodzą w jego malarstwie, skupiają się głównie na stopniowym odchodzeniu od formy wprost, zbyt dosłownej. Tworzył prace, które wykorzystują sugestie „przedmiotowe” i odnoszą się np. do ikonografii chrześcijańskiej, cykle kompozycji abstrakcyjnych (np. „Wąwozy”, „Wariacje na temat liczby cztery”, „Studia talmudyczne”) czy sięgających do własnych przeżyć autora („Autostrady”). Artysta reprezentował Polskę na Biennale w Sao Paulo (1969) i na Biennale w Wenecji (1972). W roku 1977 wyróżniono go Nagrodą Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a w 1990 roku uhonorowany został prestiżową Nagrodą im. Jana Cybisa
Description:
"26 II 89", 1989
oil/canvas, 33 x 27 cm; signed, dated and described on the inside of the stretcher: 'S. FIJALKOWSKI | 258 26 II 89',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na wewnętrznej krawędzi blejtramu: 'S. FIJAŁKOWSKI | 258 26 II 89'