Powrót do DESA.PL
1009 of Liczba obiektów: 66
Obiekt jest zamknięty Antonio Asis  | "Interferencje w czerni i bieli"
Antonio Asis  | "Interferencje w czerni i bieli" - 1Antonio Asis  | "Interferencje w czerni i bieli" - 2Antonio Asis  | "Interferencje w czerni i bieli" - 3Antonio Asis  | "Interferencje w czerni i bieli" - 4
1009
Antonio Asis | "Interferencje w czerni i bieli"
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja online
Abstrakcja geometryczna i op-art
Artysta
Antonio Asis (1932 - 2019)
Wymiary
41 x 52 cm
Opis
olej/deska, 41 x 52 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Asis | 1972', sygnowany i datowany na odwrociu: 'Asis | 1972' oraz naklejka z domu aukcyjnego Christie’s

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Historycy sztuki zwrócili uwagę na ciekawe zjawisko, jakim był renesans myśli dadaistycznej i konstruktywistycznej w twórczości artystów europejskich wywodzących się ze wschodniej części kontynentu oraz tych pochodzących z krajów Ameryki Łacińskiej, działających aktywnie od końca lat 50. po początki lat 70. Antonio Asis jest argentyńskim malarzem, należącym do grona artystów, którzy w okresie powojennym ulegli wspólnej ekscytacji możliwościami, jakie niesie sztuka kinetyczna, oraz igraniem z percepcją widza za pomocą gry pozorów i złudzeń.
Prezentowana praca pochodzi ze szczytowego okresu jego twórczości, bowiem już w latach 60. Asis wystawiał regularnie w całej Europie, a w 1970 miała miejsce jego pierwsza indywidualna wystawa w Galerie Krebs w Bernie w Szwajcarii. Jego twórczość odzwierciedla fascynację ruchem i nowymi formami relacji z publicznością.
Artysta w latach 1946-50 uczęszczał do Escuela National de Belles Artes w Buenos Aires w Argentynie. W 1956 przybył do Paryża i natychmiast zaprzyjaźnił się z grupą artystów zrzeszonych wokół galerii Denise René, takimi jak Jesús Rafael Soto, Pol Bury i Yaacov Agam. Słynna paryska kustoszka uważała, że rolą artystów jest wyznaczanie sobie wciąż nowych ścieżek rozwoju. Gwarancją istnienia sztuki jest jej ewolucja, dlatego jako jedna z pierwszych zainteresowała się takimi nowymi zjawiskami, jak abstrakcja geometryczna oraz sztuka kinetyczna. To właśnie w prowadzonej przez nią galerii w 1955 miała miejsce kluczowa wystawa, o znamiennym tytule „Le Mouvement”, która na dobre skonsolidowała artystów tworzących w nurcie opartu i sztuki kinetycznej, takich jak Alexander Calder, Marcel Duchamp, i młodszych: Jean Tinguely, Victor Vasarely, a także wspomniani artyści z Ameryki Południowej.
Już od końca lat 50. formować zaczął się indywidualny styl artysty, któremu pozostaje wierny po dziś dzień, jednak nieco rozbudowując i komplikując swoją pierwotną koncepcję i skłaniając się ku wykonywaniu obiektów przestrzennych. Artystę charakteryzuje scjentystyczne podejście. W 1971 był współzałożycielem grupy Position, kolektywu artystów argentyńskich w Paryżu, którzy poświęcili się kinetycznym eksperymentom, a także dzielili fascynację nauką, nowymi technologiami i cybernetyką. Zasadnicze zagadnienie, które Asis rozwija w swojej twórczości, stanowi „interferencja”. Termin ten, związany z fizyką, oznacza zjawisko powstawania nowego przestrzennego rozkładu amplitudy fali w wyniku nakładania się dwóch lub więcej fal. W optyce dotyczy to sytuacji, gdy światło odbija się od ośrodka o większym współczynniku załamania (w którym światło ma mniejszą prędkość). Do najbardziej znanych malarskich realizacji Asisa należą podobne do prezentowanej kompozycje, złożone z przenikających się kół przypominających układy kalejdoskopowe.
W latach 1946-50 studiował w Escuela National de Belles Artes w Bueno Aries. W 1956 roku wyjechał do Paryża, gdzie współpracował z galerią Denis Rene oraz artystami takimi jak: Jesus Rafael Soto, Paul Bury i Yaacov Agam. Jego prace były wystawiane na Paryskiem Biennale w 1967 i na Casa de Cultura de Grenoble w 1968. W 1971 Antonio Asis był współzałożyciel grupy Position wraz z Carlosem Agüero, Armando Durante, Hugo Demarco i Horaciem García Rossi.

Description:
"Interventions in Black and White" ("Interférences en noir et blanc"), 1972
oil/panel, 41 x 52 cm; signed and dated lower right: 'Asis | 1972', signed and dated on the reverse: 'Asis | 1972' and a sticker from Christie's Auction House

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Asis | 1972'
Proweniencja
- zakup bezpośrednio od artysty; - kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone; - dom aukcyjny Christies, 2012; - kolekcja prywatna, Polska