Powrót do DESA.PL
1008 of Liczba obiektów: 66
Obiekt jest zamknięty Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005
Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 1Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 2Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 3Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 4Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 5Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 6Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 7Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 8Andrzej Urbanowicz  | "Czarny kwadrat Marsa", 2005 - 9
1008
Andrzej Urbanowicz | "Czarny kwadrat Marsa", 2005
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja online
Abstrakcja geometryczna i op-art
Wymiary
70 x 70 cm
Opis
akryl, relief/deska, płyta, 70 x 70 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ URBANOWICZ | CZRNY KWADRAT MARSA | NUMEROWANY 2005',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowana praca stanowi szczególne połączenie fascynacji artysty powojenną awangardą, op-artem, abstrakcją geometryczną i metafizycznymi zainteresowaniami śląskiej grupy Oneiron, którą artysta współtworzył w latach 60. i 70. Na kompozycję składają się równomiernie rozmieszczone kubiki – niektóre z nich zostały zredukowane jedynie do płaskich kwadratów, inne przyjmują formę piramid schodkowych lub zikkuratów. Formom tym wielokrotnie przypisywano magiczne znaczenia, wykorzystanie ich w „Czarnym kwadracie Marsa” stanowi więc wynikową okultystycznych fascynacji artysty. Powstanie Oneironu związane jest z kontestacją proklamowanego w 1949 roku socrealizmu, a także rozwojem kontrkultury i zwrotem w stronę śląskich tradycji ludowych. W tekście „Fenomen Oneironu. Między tradycją a nowatorstwem” Krzysztof Grudnik pisze: „W drugiej połowie lat sześćdziesiątych (…) zebrało się w Katowicach grono przyjaciół. Piątka młodych artystów: Urszula Broll, Antoni Halor, Zygmunt Stuchlik, Andrzej Urbanowicz i Henryk Waniek, uznała ówczesny teoretyczny kanon akademicki za niewystarczający i na własną rękę postanowiła zagłębiać się w rozmaite teorie i praktyki, które na PRL-owskich uczelniach nie mogły znaleźć uznania. Intelektualne poszukiwania sprowadziły grupę na tory rozwoju duchowego, kierując coraz bardziej ku tradycji okultystycznej. (…) W pracowni Urszuli Broll i Andrzeja Urbanowicza, na strychu kamienicy przy ulicy Piastowskiej, mówiono nie tylko na temat sztuki, historii i filozofii, ale również o starożytnych religiach, magii, okultyzmie, gnozie, psychoanalizie, buddyzmie, tantrze, taoizmie i wielu innych wątkach. Podejmowane dyskusje na tego typu zagadnienia były nie tylko odbiciem osobistych zainteresowań i prywatnych pasji przyjaciół. Posiadały one silne powiązanie ze sposobem postrzegania, odbierania, ale przede wszystkim kreowania dzieła sztuki. Dla wytworu artystycznego szukano metafizycznego usankcjonowania w myśl modernistycznej wizji artysty-kapłana. Rola twórcy polegała na łączeniu powszechnego języka symboli z indywidualną gramatyką stanu umysłu”.
Studiował w ASP w Krakowie i Katowicach, dyplom otrzymał w 1962 roku. Był w latach 1967-1968 członkiem grupy artystycznej Arkat i w 1967 współzałożycielem grupy artystycznej Onerion. W okresie 1967-1970 prowadził galerie i organizował spotkania teoretyczne. W latach 1978-1991 przebywał w Stanach Zjednoczonych, dokąd wyjechał na stypendium Fundacji Kościuszkowskiej. W 1991 roku artysta brał udział w wystawie „Jesteśmy” w warszawskiej Zachęcie, zaś w 1992 roku odbyła się wystawa retrospektywna jego prac w BWA w Katowicach. Zajmujmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką, scenografią, instalacją.

Description:
"Black Square of Mars", 2005
acrylic, relief/panel, board, 70 x 70 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANDRZEJ URBANOWICZ | CZRNY KWADRAT MARSA | NUMEROWANY 2005',,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, relief/deska, płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ URBANOWICZ | CZRNY KWADRAT MARSA | NUMEROWANY 2005'