9911
Marek Szwarc | Wędrowiec, 1934
Cena wywoławcza: 14,000 zł
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Ekspresjonizm 1920-1960
Artysta
Marek Szwarc (1892 - 1958)
Wymiary
71 x 55 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
inna/blacha, 71 x 55 cm (w świetle oprawy), sygnowany, datowany i opisany: 'MAREK SZWARC 1934/ PARIS', na odwrociu papierowa nalepka: 'MAREK SZWARC | SCULPTEUR | 63 Boulevard Arago/ PARIS XIII'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Marek Szwarc był jednym z najwybitniejszych twórców polsko-żydowskich I połowy XX wieku zamieszkałych w Paryżu. Współtworzył grupę Jung Jidysz, inspirującą się ekspresjonizmem niemieckim oraz twórczością Marca Chagalla. Związany był także ze środowiskiem Ecole de Paris. Studiował malarstwo i rzeźbę w paryskiej Ecole des Beaux Arts w latach 1910-14. Wrocił do Polski w 1914 roku, aby pozostać tu przez pierwszą wojnę światową i krótki czas po niej. W tym czasie mieszkał i tworzył w Łodzi, od zawiązania się grupy Jung Jidysz w 1919 roku był jej aktywnym członkiem, ponownie wyjechał do Francji w 1920 roku i pozostał tam na stałe. W okresie międzywojnia zajmował się malarstwem i drobną rzeźbą figuratywną. Istotną i nietuzinkową gałęzią jego twórczości były reliefy z metalu tworzone z mosiądzu bądź miedzi. W negatywowych kompozycjach często nawiązywał do tematyki biblijnej lub nowotestamentowej. Również prezentowana praca przedstawiająca wędrującego mężczyznę być może odnosi się do wydarzeń inspirowanych postaciami biblijnymi. Na szczególną uwagę zasługuje sposób opracowania reliefu, gdzie mocny kontur obrysowujący sylwetkę postaci skontrastowany jest z delikatnym modelunkiem punc.
Malarz i rzeźbiarz urodzony w 1892 w Zgierzu. W latach 1911-1914 studiował na paryskiej Ecole des Beaux Art., w okresie tym mieszkał w dzielnicy Montparnasse, ówcześnie zdominowanej przez skupisko artystów zamieszkujących tzw. "La Ruche". Tam poznał kluczowych artystów paryskiej bohemy Chagalla, Soutine’a, Kislinga, Pascina, którzy wpłynęli na formalne aspekty jego twórczości. Swoje pierwsze rzeźby wykonywał w najtańszych materiałach, głównie w glinie. Jeszcze w 1913 wystawił swoją pierwszą dużą rzeźbę, zatytułowaną „Ewa” na Salonie Jesiennym. W rok później powrócił do Polski, ze względu na wojenną zawieruchę zmuszony został do pozostania w kraju, zaś w 1919 odszedł od wyznania judaistycznego na rzecz katolicyzmu. Wydarzenie to, było także punktem zwrotnym w jego twórczości, spowodowało odejściem od impresjonizmu ku ekspresjonizmowi, z dominującymi motywami biblijnymi i nowotestamentowymi. W latach 1919-1921 należał do awangardowej grupy "Jung Idysz".W 1920 powrócił do Paryża, wtedy też i w kolejnej dekadzie miały miejsce jego największe wystawy. Po II wojnie światowej, w której brał udział jako żołnierz w szeregach polskiej armii, niemal całkowicie poświecił się rzeźbie, w kamieniu i drewnie oraz odlewach w brązie. Zmarł w 1958 w Paryżu.
Description:
Wanderer, 1934
other/sheet metal, 71 x 55 cm (dimensions in frame); signed, dated and described: 'MAREK SZWARC 1934/ PARIS', paper label on the reverse: 'MAREK SZWARC | SCULPTEUR | 63 Boulevard Arago/ PARIS XIII',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Marek Szwarc był jednym z najwybitniejszych twórców polsko-żydowskich I połowy XX wieku zamieszkałych w Paryżu. Współtworzył grupę Jung Jidysz, inspirującą się ekspresjonizmem niemieckim oraz twórczością Marca Chagalla. Związany był także ze środowiskiem Ecole de Paris. Studiował malarstwo i rzeźbę w paryskiej Ecole des Beaux Arts w latach 1910-14. Wrocił do Polski w 1914 roku, aby pozostać tu przez pierwszą wojnę światową i krótki czas po niej. W tym czasie mieszkał i tworzył w Łodzi, od zawiązania się grupy Jung Jidysz w 1919 roku był jej aktywnym członkiem, ponownie wyjechał do Francji w 1920 roku i pozostał tam na stałe. W okresie międzywojnia zajmował się malarstwem i drobną rzeźbą figuratywną. Istotną i nietuzinkową gałęzią jego twórczości były reliefy z metalu tworzone z mosiądzu bądź miedzi. W negatywowych kompozycjach często nawiązywał do tematyki biblijnej lub nowotestamentowej. Również prezentowana praca przedstawiająca wędrującego mężczyznę być może odnosi się do wydarzeń inspirowanych postaciami biblijnymi. Na szczególną uwagę zasługuje sposób opracowania reliefu, gdzie mocny kontur obrysowujący sylwetkę postaci skontrastowany jest z delikatnym modelunkiem punc.
Malarz i rzeźbiarz urodzony w 1892 w Zgierzu. W latach 1911-1914 studiował na paryskiej Ecole des Beaux Art., w okresie tym mieszkał w dzielnicy Montparnasse, ówcześnie zdominowanej przez skupisko artystów zamieszkujących tzw. "La Ruche". Tam poznał kluczowych artystów paryskiej bohemy Chagalla, Soutine’a, Kislinga, Pascina, którzy wpłynęli na formalne aspekty jego twórczości. Swoje pierwsze rzeźby wykonywał w najtańszych materiałach, głównie w glinie. Jeszcze w 1913 wystawił swoją pierwszą dużą rzeźbę, zatytułowaną „Ewa” na Salonie Jesiennym. W rok później powrócił do Polski, ze względu na wojenną zawieruchę zmuszony został do pozostania w kraju, zaś w 1919 odszedł od wyznania judaistycznego na rzecz katolicyzmu. Wydarzenie to, było także punktem zwrotnym w jego twórczości, spowodowało odejściem od impresjonizmu ku ekspresjonizmowi, z dominującymi motywami biblijnymi i nowotestamentowymi. W latach 1919-1921 należał do awangardowej grupy "Jung Idysz".W 1920 powrócił do Paryża, wtedy też i w kolejnej dekadzie miały miejsce jego największe wystawy. Po II wojnie światowej, w której brał udział jako żołnierz w szeregach polskiej armii, niemal całkowicie poświecił się rzeźbie, w kamieniu i drewnie oraz odlewach w brązie. Zmarł w 1958 w Paryżu.
Description:
Wanderer, 1934
other/sheet metal, 71 x 55 cm (dimensions in frame); signed, dated and described: 'MAREK SZWARC 1934/ PARIS', paper label on the reverse: 'MAREK SZWARC | SCULPTEUR | 63 Boulevard Arago/ PARIS XIII',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
inna/blacha
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany: 'MAREK SZWARC 1934/ PARIS'