Powrót do DESA.PL
9910 of Liczba obiektów: 28
Obiekt jest zamknięty Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930
Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 1Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 2Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 3Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 4Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 5Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 6Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 7Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 8Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 9Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930 - 10
9910
Jankiel Adler | Martwa natura z rybą (recto) / Siedzący mężczyzny (verso), około 1930
Cena wywoławcza: 17,000 zł
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Ekspresjonizm 1920-1960
Artysta
Jankiel Adler (1895 - 1949)
Wymiary
63 x 48 cm
Opis
olej, technika mieszana/tektura, 63 x 48 cm, sygnowany wewnątrz kompozycji: 'adler', rysunek na odwrociu tuszem

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Sztuka Jankiela Adlera jest zjawiskiem na tyle złożonym i różnorodnym, co sama jego postać. Polsko-żydowski artysta plastyczne doświadczenia zdobywał podczas licznych podróży – począwszy od Belgradu poprzez dzisiejszy Wuppertal, Warszawę i Paryż aż do samego Londynu. Na przestrzeni lat, pod wpływem wielu spotykanych malarzy, w jego twórczości do głosu dochodziły różnorodne tendencje. Adler czerpał inspiracje z dorobku ekspresjonistów, surrealistów, a po zetknięciu się z pracami Paula Klee i Wassily’ego Kandinsky’ego, nawet abstrakcjonistów. Jak sam powiedział w jednym z wywiadów w 1933 roku: „W ubiegłych stuleciach malarstwo było dokumentacyjnie wierne. W naturalistyczny sposób utrwalało świat z wszystkimi szczegółami. Z chwilą pojawienia się fotografii taka sztuka stała się zbędna. My, młodzi malarze, mamy inny punkt wyjścia niż malarze minionych wieków. Starzy mistrzowie usiłowali stworzyć syntezę otaczającego ich świata. My jednak mamy do dyspozycji płótno. Usiłujemy stworzyć coś, co wzbogaci świat, uczyni go lepszym i piękniejszym. Odrzuciliśmy balast szkół i optykę. Dążeniem nowoczesnego malarstwa jest: zaniepokoić widza, którego oko pozbawione zostało wrażliwości (…). Niepokój można osiągnąć tylko dzięki swobodnemu, abstrakcyjno-symbolicznemu sposobowi widzenia” (Marzena Smyłła, Stefan Themerson i Jankiel Adler – w poszukiwaniu tożsamości artysty, Społeczeństwo. Edukacja. Język, t. 7, 2018, s. 10). Adler twierdził zatem, że zmieniły się czasy. Powinna wobec tego zmienić się także sztuka. Tej z kolei przypisywał głębokie cele dydaktyczne i społeczne. Twórczość artystyczna zmieniać miała bowiem świat na lepszy, miała poruszać i wywoływać emocje.
Malarz mimo wielu eksperymentów, a także przygód z abstrakcją, nie zrezygnował nigdy z przedmiotowości. Kształt i forma stanowiły w jego sztuce istotne zagadnienie. Prezentowana praca ukazuje rybę umieszczoną wewnątrz porcelanowej misy. Z łatwością zidentyfikować możemy znane nam formy. Poddane zostały one co prawda lekkiej deformacji, niemniej jednak nadal są integralną częścią otaczającej nas rzeczywistości. Równie interesujący jest zlokalizowany na odwrociu wizerunek mężczyzny. Siedząca postać w geście zadumy podpierająca lewą dłonią podbródek może znajdować pewne analogie w ekspresjonistycznych rysunkach Egona Schielego czy Ernsta Ludwiga Kirchnera.


Artystyczną edukację rozpoczął w Polsce, kontynuował ją w Jugosławii w warsztacie grawerskim. Około 1918 roku zakończył studia w Barmen koło Düsseldorfu u Gustawa Wiethüchtera. Po powrocie do Polski, w okresie 1918-20 współpracował z grupą żydowskich malarzy i poetów "Jung Jidysz" w Łodzi. Od 1924 roku mieszkał poza krajem - w Paryżu, Düsseldorfie, Berlinie, w latach 1929-30 na Majorce i w Hiszpanii, w latach 30. ponownie w Paryżu, a następnie w Londynie. Wystawiał w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Londynie, Nowym Yorku i Edynburgu. Początkowo tworzył obrazy o tematach zaczerpniętych z folkloru żydowskiego, później na jego twórczość miały wpływ dokonania Paula Klee, którego poznał w 1933 oraz Pabla Picassa. Malował martwe natury, portrety i kompozycje figuralne. Był również krytykiem sztuki.

Description:
Still life with fish (Recto) / Portrait of a Man (Verso), circa 1930
oil, mixed media/paperboard, 63 x 48 cm; signed into depiction: 'adler', drawing on the reverse in ink,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej, technika mieszana/tektura
Sygnatura
sygnowany wewnątrz kompozycji: 'adler'
Proweniencja
Adolf Loos Auction House, Praga, Czechy, kwiecień 2019; Desa Unicum, wrzesień 2019; kolekcja prywatna, Polska