Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 34
26
Bolesław Tomaszkiewicz (1930) | "Kompozycja z kwadratami w diagonale (miedziano-ruda z fioletem i zieleniami)", 1987
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
188 x 162 cm
Kategoria
Opis
wełna, 188 x 162 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Bolesław Tomaszkiewicz jest niedoścignionym mistrzem nowatorsko potraktowanej tkaniny podwójnej. To właśnie jej poświęcił lata eksperymentów, badań oraz publikacji naukowych. Skomplikowana forma tkacka stała się dla twórcy nie tylko impulsem, lecz także, a może przede wszystkim, wciągającą matematyczną formułą wymagającą od niego formalnej dyscypliny. Ta, rozpisana w geometrycznych formach, otworzyła przed nim ogrom kombinatorycznych wariacji na temat modułu. Tomaszkiewicza fascynowała istota konstrukcyjna oraz implikowane przez nią możliwości plastyczne pozwalające mu na ciągłe odkrywanie nowych układów oraz zjawisk formalnych. Jak częstokroć zaznacza się w literaturze, już pierwsze szkice projektowe są zadaniem niezwykle czasochłonnym, wymagającym nie tylko wyobraźni przestrzennej, ale także złożonych matematycznych rachunków. W świecie tkaniny dwustronnej nie ma miejsca na chaos, przeciwnie panuje w nim duch równowagi i konsonansu, gdzie szczególnie istotne są zastosowane proporcje oraz użyty kolor, który w tej technice informuje o stopniu skomplikowania warstwy konstrukcyjnej. W kontekście twórczości Tomaszkiewicza należy zatem mówić o pewnego rodzaju klasyczności jako dążeniu do optymalnego, możliwie najlepszego, najbardziej klarownego zapisu formy przekazu. Jak przyznał sam Tomaszkiewicz: „Technika, właściwie od zawsze, bardzo silnie mnie nurtowała. To oczywiste, że potrzebna jest gruntowna wiedza o środkach warsztatowych, którymi zamierza się operować. Opanowany warsztat daje większe możliwości uzyskania artystycznego wyrazu. W tkaninie wyobraźnia przestrzenna, umiejętność konstruowania, wyobraźnia plastyczna i predyspozycje techniczne są niezbędne, by można było mówić o zgraniu sposobów wykonania z tym, co chce się wykonać. Na przykład w tkaninie podwójnej, która jest przecież dwustronną, projektowaniu awersu trzeba poświęcić szczególną uwagę. Rewers wynika z technicznych uwarunkowań, ale można na nie wpływać, projektując stronę prawą. Strona ‘lewa’ nie może zostać oddana tylko przypadkowi. Tkanina podwójna, prawdziwie konstruktorska w budowie, szczególnie przyciągnęła mnie tkwiącymi w niej zagadkami” (Bolesław Tomaszkiewicz, fragment rozmowy z Małgorzatą Wróblewską Markiewicz, [w:] katalog wystawy, Tkaniny Bolesława Tomaszkiewicza, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2007, s. 11). Bolesław Tomaszkiewicz jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie uzyskał dyplom w 1955. Z tą uczelnią związany był zawodowo przez ponad 40 lat. Najpierw jako prodziekan i dziekan Wydziału Tkaniny, następnie kierownik Katedry Tkaniny, w której prowadził Pracownię Tkaniny Odzieżowej. Prócz pracy dydaktycznej przez wiele lat czynnie zajmował się wzornictwem. W latach 1955-63 pracował w Laboratorium Przemysłu Tkanin Dekoracyjnych i Jedwabniczych przy zakładach im. Tadka Ajzena w Łodzi (kolejno przekształcone na Fabrykę Dywanów „Dywilan”), a w latach 1956-85 projektował tkaniny nicielnicowe oraz żakardowe dla spółdzielni zrzeszonych w Cepelii. Uczestniczył ponadto w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, w tym czterokrotnie podczas Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi.
W 1955 ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi uzyskując dyplom w zakresie włókiennictwa. Z tą uczelnią związany był zawodowo przez 40 lat. Najpierw jako prodziekan i dziekan Wydziału Tkaniny, następnie kierownik Katedry Tkaniny, w której prowadził Pracownię Tkaniny Odzieżowej. Artysta zajmuje się projektowaniem oraz tworzeniem tkanin dekoracyjnych i odzieżowych: żakardowych, nicielnicowych, dywanów i gobelinów. Uczestniczył w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, w tym czterokrotnie podczas Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. Prace artysty znajdują się w zbiorach muzealnych w Łodzi, Warszawie, Poznaniu, a także w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

Description:
"Composition with diagonal squares (copper-red with purple and greens)"
wool, 188 x 162 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
wełna
Sygnatura
Bolesław Tomaszkiewicz jest niedoścignionym mistrzem nowatorsko potraktowanej tkaniny podwójnej. To właśnie jej poświęcił lata eksperymentów, badań oraz publikacji naukowych. Skomplikowana forma tkacka stała się dla twórcy nie tylko impulsem, lecz także, a może przede wszystkim, wciągającą matematyczną formułą wymagającą od niego formalnej dyscypliny. Ta, rozpisana w geometrycznych formach, otworzyła przed nim ogrom kombinatorycznych wariacji na temat modułu. Tomaszkiewicza fascynowała istota konstrukcyjna oraz implikowane przez nią możliwości plastyczne pozwalające mu na ciągłe odkrywanie nowych układów oraz zjawisk formalnych. Jak częstokroć zaznacza się w literaturze, już pierwsze szkice projektowe są zadaniem niezwykle czasochłonnym, wymagającym nie tylko wyobraźni przestrzennej, ale także złożonych matematycznych rachunków. W świecie tkaniny dwustronnej nie ma miejsca na chaos, przeciwnie panuje w nim duch równowagi i konsonansu, gdzie szczególnie istotne są zastosowane proporcje oraz użyty kolor, który w tej technice informuje o stopniu skomplikowania warstwy konstrukcyjnej. W kontekście twórczości Tomaszkiewicza należy zatem mówić o pewnego rodzaju klasyczności jako dążeniu do optymalnego, możliwie najlepszego, najbardziej klarownego zapisu formy przekazu. Jak przyznał sam Tomaszkiewicz: „Technika, właściwie od zawsze, bardzo silnie mnie nurtowała. To oczywiste, że potrzebna jest gruntowna wiedza o środkach warsztatowych, którymi zamierza się operować. Opanowany warsztat daje większe możliwości uzyskania artystycznego wyrazu. W tkaninie wyobraźnia przestrzenna, umiejętność konstruowania, wyobraźnia plastyczna i predyspozycje techniczne są niezbędne, by można było mówić o zgraniu sposobów wykonania z tym, co chce się wykonać. Na przykład w tkaninie podwójnej, która jest przecież dwustronną, projektowaniu awersu trzeba poświęcić szczególną uwagę. Rewers wynika z technicznych uwarunkowań, ale można na nie wpływać, projektując stronę prawą. Strona ‘lewa’ nie może zostać oddana tylko przypadkowi. Tkanina podwójna, prawdziwie konstruktorska w budowie, szczególnie przyciągnęła mnie tkwiącymi w niej zagadkami” (Bolesław Tomaszkiewicz, fragment rozmowy z Małgorzatą Wróblewską Markiewicz, [w:] katalog wystawy, Tkaniny Bolesława Tomaszkiewicza, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 2007, s. 11). Bolesław Tomaszkiewicz jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie uzyskał dyplom w 1955. Z tą uczelnią związany był zawodowo przez ponad 40 lat. Najpierw jako prodziekan i dziekan Wydziału Tkaniny, następnie kierownik Katedry Tkaniny, w której prowadził Pracownię Tkaniny Odzieżowej. Prócz pracy dydaktycznej przez wiele lat czynnie zajmował się wzornictwem. W latach 1955-63 pracował w Laboratorium Przemysłu Tkanin Dekoracyjnych i Jedwabniczych przy zakładach im. Tadka Ajzena w Łodzi (kolejno przekształcone na Fabrykę Dywanów „Dywilan”), a w latach 1956-85 projektował tkaniny nicielnicowe oraz żakardowe dla spółdzielni zrzeszonych w Cepelii. Uczestniczył ponadto w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, w tym czterokrotnie podczas Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi.
W 1955 ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi uzyskując dyplom w zakresie włókiennictwa. Z tą uczelnią związany był zawodowo przez 40 lat. Najpierw jako prodziekan i dziekan Wydziału Tkaniny, następnie kierownik Katedry Tkaniny, w której prowadził Pracownię Tkaniny Odzieżowej. Artysta zajmuje się projektowaniem oraz tworzeniem tkanin dekoracyjnych i odzieżowych: żakardowych, nicielnicowych, dywanów i gobelinów. Uczestniczył w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą, w tym czterokrotnie podczas Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. Prace artysty znajdują się w zbiorach muzealnych w Łodzi, Warszawie, Poznaniu, a także w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Proweniencja
"Bolesław Tomaszkiewicz", Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, 14.05-02.11.2014; "Tkaniny Bolesława Tomaszkiewicza", Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, 22.05-22.07.2007
Wystawiany
Bolesław Tomaszkiewicz, katalog wystawy, Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, s. 68 (spis); Tkaniny Bolesława Tomaszkiewicza, katalog wystawy, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, poz. 40 (spis)