9
Wlastimil Hofman | "Muza Słowackiego", 1927
Estymacja:
80,000 zł - 100,000 zł
Sprzedane
90,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna • XIX wiek - Modernizm - Międzywojnie
Artysta
Wlastimil Hofman (1881 - 1970)
Wymiary
64 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/sklejka, 64 x 100 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil | Hofmann | 1927', opisany na odwrociu: 'Muza Słowackiego' oraz nalepka własnościowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rozbudowane wątki literackie towarzyszą twórczości Wlastimila Hofmana już od wczesnych lat jego artystycznej działalności. Ten jakże długowieczny artysta o polsko–czeskim pochodzeniu był jednym z najwybitniejszych uczniów Jacka Malczewskiego i zarazem godnym kontynuatorem jego duchowej spuścizny. Wydarzeniem, które w definitywny sposób zaważyło na jego oeuvre było zapewne założenie wraz z kilkoma innymi malarzami jego pokolenia tzw. Grupy Pięciu. Stowarzyszenie uformowane w roku 1905 ukonstytuowało w pewien sposób wizję, która przyświecała Hofmanowi już od czasu studiów. On, jak i jego koledzy silnie wierzyli w ideę korespondencji sztuk. Młodzi i żądni zmian twórcy znajdowali się pod przemożnym wpływem pism Charlesa Baudelaire’a, który to w swoim sonecie „Correspondances” pochodzącym z ikonicznego zbioru „Les Fleurs du mal” („Kwiaty zła”, 1857) podkreślał nieuniknione przenikanie się różnorodnych sfer życia i ludzkiej działalności. Gesamtkunstwerk – totalne dzieło sztuki miało być wedle tych teorii strukturą łączącą w swojej istocie muzykę, literaturę i sztuki plastyczne. Rozważania te stały się natchnieniem dla całych rzesz symbolistów, zarówno tych wczesnych, jak i epigonów, którzy podobnie jak Hofman kreowali swój mistyczny świat przez kolejne dekady bez względu na zachodzące przemiany.
Artysta już na początku swojego życia namaszczony został przez muzę poezji i sztuki. Jego imię, Vlastimil, oznaczać miało tyle co „miłujący ojczyznę” i zaczerpnięte zostało z patriotycznego poematu Vaclava Hanki. W twórczości Hofmana nigdy nie brakowało również bezpośrednich nawiązań oraz kontekstów literackich, czego przykładem jest chociażby wielokrotnie przewijający się na jego obrazach motyw postaci Eloe – bohaterki poematu „Anhelli” Juliusza Słowackiego. Jasnowłosa muza z wieńcem laurowym na głowie prezentowana w katalogu aukcji jest następnym wątkiem potwierdzającym tylko długie trwanie tradycji romantycznej w sztuce i kulturze polskiej. Młoda kobieta spoczywa na potężnej księdze, na okładce której widnieje tytuł „Król Duch”. Jest to zatem kolejne dzieło Słowackiego, którego echa pojawiają się w malarstwie Hofmana. Nieukończony nigdy poemat mistrza fascynował swoją otwartą strukturą, mistycznym charakterem i uchwyceniem dziejów Polski w sposób dalece wizjonerski. Na obrazie Hofmana pojawia się oprócz woluminu jeszcze jeden istotny element symboliczny. Otóż u stóp skały wyrasta rachityczna, pomarańczowa lilia. „U Słowackiego lilie stanowią atrybut postaci charakteryzujących się czystością i niewinnością” (Bożena Adamkowicz-Iglińska, Lilie w twórczości mistycznej Juliusza Słowackiego, [w:] Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, VI, 2013, s. 286). Włączenie kwiatu w obręb kompozycji świadczy o dobrej znajomości treści utworu i jej zrozumieniu. Sam poeta określał lilie mianem „aniołowych kwiatów” i umieścił je w licznych momentach „Króla Ducha”, nadając im tym samym nowego znaczenia.
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Description:
"Slowacki's Muse", 1927
oil/plywood, 64 x 100 cm; signed and dated lower left: 'Wlastimil | Hofmann | 1927', inscribed on the reverse: 'Muza Slowackiego' and property label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rozbudowane wątki literackie towarzyszą twórczości Wlastimila Hofmana już od wczesnych lat jego artystycznej działalności. Ten jakże długowieczny artysta o polsko–czeskim pochodzeniu był jednym z najwybitniejszych uczniów Jacka Malczewskiego i zarazem godnym kontynuatorem jego duchowej spuścizny. Wydarzeniem, które w definitywny sposób zaważyło na jego oeuvre było zapewne założenie wraz z kilkoma innymi malarzami jego pokolenia tzw. Grupy Pięciu. Stowarzyszenie uformowane w roku 1905 ukonstytuowało w pewien sposób wizję, która przyświecała Hofmanowi już od czasu studiów. On, jak i jego koledzy silnie wierzyli w ideę korespondencji sztuk. Młodzi i żądni zmian twórcy znajdowali się pod przemożnym wpływem pism Charlesa Baudelaire’a, który to w swoim sonecie „Correspondances” pochodzącym z ikonicznego zbioru „Les Fleurs du mal” („Kwiaty zła”, 1857) podkreślał nieuniknione przenikanie się różnorodnych sfer życia i ludzkiej działalności. Gesamtkunstwerk – totalne dzieło sztuki miało być wedle tych teorii strukturą łączącą w swojej istocie muzykę, literaturę i sztuki plastyczne. Rozważania te stały się natchnieniem dla całych rzesz symbolistów, zarówno tych wczesnych, jak i epigonów, którzy podobnie jak Hofman kreowali swój mistyczny świat przez kolejne dekady bez względu na zachodzące przemiany.
Artysta już na początku swojego życia namaszczony został przez muzę poezji i sztuki. Jego imię, Vlastimil, oznaczać miało tyle co „miłujący ojczyznę” i zaczerpnięte zostało z patriotycznego poematu Vaclava Hanki. W twórczości Hofmana nigdy nie brakowało również bezpośrednich nawiązań oraz kontekstów literackich, czego przykładem jest chociażby wielokrotnie przewijający się na jego obrazach motyw postaci Eloe – bohaterki poematu „Anhelli” Juliusza Słowackiego. Jasnowłosa muza z wieńcem laurowym na głowie prezentowana w katalogu aukcji jest następnym wątkiem potwierdzającym tylko długie trwanie tradycji romantycznej w sztuce i kulturze polskiej. Młoda kobieta spoczywa na potężnej księdze, na okładce której widnieje tytuł „Król Duch”. Jest to zatem kolejne dzieło Słowackiego, którego echa pojawiają się w malarstwie Hofmana. Nieukończony nigdy poemat mistrza fascynował swoją otwartą strukturą, mistycznym charakterem i uchwyceniem dziejów Polski w sposób dalece wizjonerski. Na obrazie Hofmana pojawia się oprócz woluminu jeszcze jeden istotny element symboliczny. Otóż u stóp skały wyrasta rachityczna, pomarańczowa lilia. „U Słowackiego lilie stanowią atrybut postaci charakteryzujących się czystością i niewinnością” (Bożena Adamkowicz-Iglińska, Lilie w twórczości mistycznej Juliusza Słowackiego, [w:] Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, VI, 2013, s. 286). Włączenie kwiatu w obręb kompozycji świadczy o dobrej znajomości treści utworu i jej zrozumieniu. Sam poeta określał lilie mianem „aniołowych kwiatów” i umieścił je w licznych momentach „Króla Ducha”, nadając im tym samym nowego znaczenia.
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Description:
"Slowacki's Muse", 1927
oil/plywood, 64 x 100 cm; signed and dated lower left: 'Wlastimil | Hofmann | 1927', inscribed on the reverse: 'Muza Slowackiego' and property label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil | Hofmann | 1927'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Wrocław; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Malarstwo Wlastimila Hofmana, Muzeum Śląskie we Wrocławiu, 1967