Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 60
7
Piotr Uklański (1968) | Bez tytułu (Bitwa pod Rokitną 1915), 2010
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
240,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Piotr Uklański (1968)
Wymiary
228,6 x 152,4 cm
Opis
żywica epoksydowa/płótno, 228,6 x 152,4 cm, sygnowany na odwrociu: 'P.U. 2010', datowany i opisany na odwrociu: 'UNTITLED (BATTLE OF ROKITNA 1915)'
na odwrociu wskazówka montażowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.

Wątki czerpane z polskiej historii i tożsamości narodowej to tematy, które były wielokrotnie podejmowane przez Piotra Uklańskiego. Artysta w swojej twórczości szczególnie eksponował zagadnienia ważne dla lokalnej tożsamości, obecne w naszej współczesnej debacie politycznej. Mieszkający w Nowym Jorku artysta odnosi się zwłaszcza do wizualnej reprezentacji historii, co niekiedy wywoływało skandale i ożywione dyskusje dotyczące granicy wolności artystycznej wypowiedzi. „Bitwa pod Rokitną” – choć to nie tytuł oficjalny – jest przykładem tego typu pracy. Obraz prezentowany w niniejszym katalogu odnosi się do często dyskutowanych wydarzeń związanych z obchodami ważnych rocznic: stulecia rozpoczęcia pierwszej wojny światowej oraz pośrednio do setnej rocznicy jej zakończenia i odzyskania wówczas niepodległości przez Rzeczpospolitą.
„Bitwa pod Rokitną” to praca pozornie abstrakcyjna, która zyskuje znaczenie dzięki procesowi nazywanemu ramowaniem polegającym na stworzeniu kontekstu przez komentarz artysty – w tym przypadku podtytuł. Kieruje on uwagę widzów ku tytułowej bitwie pod Rokitną, podczas której 13 czerwca 1915 odbyła się legendarna szarża ułanów II Brygady Legionów Polskich. Mimo zaciętych walk mających na celu zepchnięcie wojsk rosyjskich z pozycji niedaleko wsi Rokitna, wojsko austriackie i polskie nie osiągnęło zamierzonych celów strategicznych. Dlatego podjęto decyzję o ataku z lewej flanki. Ułani z II Brygady, prowadzeni do boju przez rotmistrza Zbigniewa Dunina-Wąsowicza, ruszyli do ataku konno, uzbrojeni w szable przeciwko karabinom maszynowym. W ciągu 15 minut przedarli się przez 3 linie wroga. Mimo wielkiego poświęcenia i heroizmu, szarża nie została wykorzystana z powodu niedostatecznego wsparcia piechoty. Bitwa zakończyła się pyrrusowym zwycięstwem nad Imperium Rosyjskim.
Biało-czerwone kolory, które tworzą kompozycję Piotra Uklańskiego, mają wymiar dwuznaczny. Z jednej strony kojarzą się z barwami narodowymi: bitwa pod Rokitną to jedno z najważniejszych i najsłynniejszych wydarzeń, które doprowadziły do odzyskania niepodległości kraju w 1917. Z drugiej strony tragiczny heroizm ułanów pod Rokitną sprawia, że trudno uciec od skojarzeń z krwią i śmiercią. Nie sposób nie dostrzec w tym pewnej gorzkiej ironii związanej z polską martyrologią i kultem bezsensownego – jak w przypadku szarży pod Rokitną – poświęcenia, które buduje naszą tożsamość narodową. „Bitwa pod Rokitną” to niejedyny utwór Uklańskiego podejmujący tematykę konfliktów zbrojnych z udziałem Polaków. W ostatnich latach Uklański ponownie odniósł się do tematu odzyskania niepodległości przez Polskę – wykonując 11 listopada 2016 serię fotografii Marszu Niepodległości, w których utrwalił sposoby upamiętniania historii w przestrzeni publicznej naszego kraju.
Być może za wyborem tematyki wizualnej reprezentacji tragicznych, acz kształtujących tożsamość wydarzeń historycznych stoi presja świata sztuki. Twórczość Piotra Uklańskiego jest ściśle powiązana z tym, co artysta uznaje za polskość. Sam był jednym z tych, którzy reprezentowali Polskę podczas m.in. Bienal de São Paulo. Mimo to autor prezentowanej pracy nie uchodzi za twórcę polskiego, lecz raczej „nowojorskiego” lub „międzynarodowego”. Być może bycie częścią współczesnego świata sztuki oznacza poniekąd dezawuowanie własnej kulturowej autentyczności na rzecz przyjmowania kolejnych punktów widzenia. Wystawy międzynarodowe, które tworzą narodowe pawilony, mające prezentować tendencje sztuki na obszarze danego kraju, to forma public relations. Piotr Uklański rozpoznał, jak silny jest wpływ płynności współczesnych twórców, sam utożsamiając jednocześnie międzynarodowego artystę, Gastarbeitera, nowego Amerykanina i polskiego patriotę.

Description:
Untitled (Battle of Rokitna 1915), 2010
epoxy resin/canvas, 228.6 x 152.4 cm; signed on the reverse: 'P.U. 2010', dated and described on the reverse: 'UNTITLED (BATTLE OF ROKITNA 1915)'
an assembly tip on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
żywica epoksydowa/płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'P.U. 2010'