12
Stanisław Gałek | Przedwiośnie (Widok z Hali Gąsienicowej), 1911
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Zakopane, Zakopane. Słońce, góry i górale.
Artysta
Stanisław Gałek (1876 - 1961)
Wymiary
53,5 x 64 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 53,5 x 64 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'St. Gałek | 1911'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Gałek był artystą organicznie związanym z Zakopanem, do którego przeniósł się w wieku 13 lat. Skończył Szkołę Zawodową Przemysłu Drzewnego w Zakopanem w klasie rzeźby ornamentalnej i figuralnej. Następnie kształcił się na Akademii w Krakowie, pod okiem mistrzów Jacka Malczewskiego i Jana Stanisławskiego, oraz w szkołach sztuk pięknych w Monachium i Paryżu. Po powrocie z zagranicznych nauk, osiedlił się na stałe w Zakopanem, zgłaszając akces do Towarzystwa Sztuki Podhalańskiej. Obok działalności stricte artystycznej, podjął się także pracy pedagogicznej. Był nauczycielem w Szkole Zawodowej Przemysłu Drzewnego w Kołomyi, a następnie w Zakopanem. Wystawiał na wystawach w Krakowie w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i Warszawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, gdzie w 1932 roku olej Stary kościół w Zakopanem przyniósł mu srebrny medal, a w 1935 roku został nagrodzony dyplomem honorowym za całokształt działalności artystycznej. Prezentował także na wystawach z Poznaniu i za granicą- we Lwowie, Wiedniu, w Berlinie i w Budapeszcie.
Jego realistycznie malowane tatrzańskie widoki były uważane w okresie międzywojennymi za jedne z najlepszych w swej kategorii. Gałek umiał sprawnie oddać nastrój i koloryt gór. Prócz widoków Tatr obracał się także w tematyce marynistycznej, a także portretowej. Co ciekawe, zajmował się także sztuką użytkową. Był bowiem autorem projektów kilimów dla zakopiańskiego stowarzyszenia Kilim.
Według anegdoty Stanisław Gałek chciał podzielić między artystów, malujących widoki Tatr, poszczególne ich pasma. Propozycję taką skierował nawet oficjalnie do Związku Plastyków. Pomysł, o dziwo, nie spotkał się jednak z akceptacją. Rafał Malczewski całą sprawę opisywał tak "Gałek dybał na Morskie Oko i chciał wysiudać stamtąd Hanemana (...)". Gałek podjął się "podziału dóbr": ¬¬"Zefir Cwikliński mógłby swoje owce malować wszędzie, Haneman tylko Pięć Stawów i Siklawę, a Alfred Terlecki — Czarny Staw Gąsienicowy" (R. Malczewski, Pępek świata, Warszawa 1960, s. 56. Za: D. Folga- Januszewska, T. Jabłońska [red.], Zakopane w czasach Rafała Malczewskiego, Olszanica 2006, t. 2., s.20.)
Zmarł w 1961 roku w Zakopanem. Zapisał się w historii jako malarz, rzeźbiarz, pedagog i działacz na rzecz sztuki podhalańskiej. Jako członek Towarzystwa Sztuki Podhalańskiej, nie tylko wystawiał własne prace, ale także uczestniczył przy organizacji wystaw, które promowały zakopiańskich artystów i pomagały znaleźć nabywców na ich dzieła. Członkowie stowarzyszenia, wśród których należy wymienić także Stanisława Witkiewicza, Władysława Skoczylasa i Tymona Niesiołowskiego, uczestniczyli także w odczytach i warsztatach, na których prezentowali swoje poglądy na sprawę rozwoju sztuki zakopiańskiej.
W latach 1899 - 1900 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Malczewskiego i J. Stanisławskiego. Naukę kontynuował w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po przyjeździe do kraju mieszkał w Zakopanem. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Odbywał liczne podróże artystyczne m.in. do Paryża, do Włoch i na Krym. Po 1945 wystawiał w Zakopanem, gdzie w 1960 odbyła się jego wystawa jubileuszowa oraz z grupą 'Zachęta' w Warszawie. Malował głównie widoki tatrzańskie; w dwudziestoleciu międzywojennym uchodził za najlepszego pejzażystę Tatr. Malował także portrety.
Description:
Early Spring, 1911
oil/canvas, 53.5 x 64 cm; signed and dated lower right: 'St. Galek | 1911',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Stanisław Gałek był artystą organicznie związanym z Zakopanem, do którego przeniósł się w wieku 13 lat. Skończył Szkołę Zawodową Przemysłu Drzewnego w Zakopanem w klasie rzeźby ornamentalnej i figuralnej. Następnie kształcił się na Akademii w Krakowie, pod okiem mistrzów Jacka Malczewskiego i Jana Stanisławskiego, oraz w szkołach sztuk pięknych w Monachium i Paryżu. Po powrocie z zagranicznych nauk, osiedlił się na stałe w Zakopanem, zgłaszając akces do Towarzystwa Sztuki Podhalańskiej. Obok działalności stricte artystycznej, podjął się także pracy pedagogicznej. Był nauczycielem w Szkole Zawodowej Przemysłu Drzewnego w Kołomyi, a następnie w Zakopanem. Wystawiał na wystawach w Krakowie w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i Warszawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, gdzie w 1932 roku olej Stary kościół w Zakopanem przyniósł mu srebrny medal, a w 1935 roku został nagrodzony dyplomem honorowym za całokształt działalności artystycznej. Prezentował także na wystawach z Poznaniu i za granicą- we Lwowie, Wiedniu, w Berlinie i w Budapeszcie.
Jego realistycznie malowane tatrzańskie widoki były uważane w okresie międzywojennymi za jedne z najlepszych w swej kategorii. Gałek umiał sprawnie oddać nastrój i koloryt gór. Prócz widoków Tatr obracał się także w tematyce marynistycznej, a także portretowej. Co ciekawe, zajmował się także sztuką użytkową. Był bowiem autorem projektów kilimów dla zakopiańskiego stowarzyszenia Kilim.
Według anegdoty Stanisław Gałek chciał podzielić między artystów, malujących widoki Tatr, poszczególne ich pasma. Propozycję taką skierował nawet oficjalnie do Związku Plastyków. Pomysł, o dziwo, nie spotkał się jednak z akceptacją. Rafał Malczewski całą sprawę opisywał tak "Gałek dybał na Morskie Oko i chciał wysiudać stamtąd Hanemana (...)". Gałek podjął się "podziału dóbr": ¬¬"Zefir Cwikliński mógłby swoje owce malować wszędzie, Haneman tylko Pięć Stawów i Siklawę, a Alfred Terlecki — Czarny Staw Gąsienicowy" (R. Malczewski, Pępek świata, Warszawa 1960, s. 56. Za: D. Folga- Januszewska, T. Jabłońska [red.], Zakopane w czasach Rafała Malczewskiego, Olszanica 2006, t. 2., s.20.)
Zmarł w 1961 roku w Zakopanem. Zapisał się w historii jako malarz, rzeźbiarz, pedagog i działacz na rzecz sztuki podhalańskiej. Jako członek Towarzystwa Sztuki Podhalańskiej, nie tylko wystawiał własne prace, ale także uczestniczył przy organizacji wystaw, które promowały zakopiańskich artystów i pomagały znaleźć nabywców na ich dzieła. Członkowie stowarzyszenia, wśród których należy wymienić także Stanisława Witkiewicza, Władysława Skoczylasa i Tymona Niesiołowskiego, uczestniczyli także w odczytach i warsztatach, na których prezentowali swoje poglądy na sprawę rozwoju sztuki zakopiańskiej.
W latach 1899 - 1900 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Malczewskiego i J. Stanisławskiego. Naukę kontynuował w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po przyjeździe do kraju mieszkał w Zakopanem. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Odbywał liczne podróże artystyczne m.in. do Paryża, do Włoch i na Krym. Po 1945 wystawiał w Zakopanem, gdzie w 1960 odbyła się jego wystawa jubileuszowa oraz z grupą 'Zachęta' w Warszawie. Malował głównie widoki tatrzańskie; w dwudziestoleciu międzywojennym uchodził za najlepszego pejzażystę Tatr. Malował także portrety.
Description:
Early Spring, 1911
oil/canvas, 53.5 x 64 cm; signed and dated lower right: 'St. Galek | 1911',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20% of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'St. Gałek | 1911'