186
Leonid Frechkop | Kąpiące się, 1928
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
19,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Leonid Frechkop (1897 - 1982)
Wymiary
74 x 60 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 74 x 60 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'L. Frechkop 28',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Leonid Frechkop, malarz Rosyjskiego pochodzenia, wykształcony w prywatnej szkole artystycznej w Moskwie, był przez większość życia związany z Belgią, do której docierały zarówno francuskie jak i niemieckie wpływy. Jego twórczość obejmowała malarstwo, rysunek, scenografię i ilustrację, a ulubionymi tematami był portret, akt i scena rodzajowa, co wpisywało się w obowiązujące wtedy w Europie, zwłaszcza Francji, trendy w malarstwie. Jego twórczość nosi znamiona niemieckiego nurtu znanego jako „Nowa Rzeczywistość” lub „Nowy Obiektywizm”, który w odróżnieniu od niemieckiego ekspresjonizmu, miał swoje podstawy w faktycznej, obiektywnej rzeczywistości, a nie czysto indywidulanych, wewnętrznych przeżyciach artysty. Jednak Frechkop, znany przede wszystkim jako piewca piękna kobiecego ciała. W jego twórczości dominują zatem akty, półakty, sceny rodzajowe z roznegliżowanymi kobietami, duszne od ukrytej erotyki. Prezentowane w katalogu „Kopiące się” mają dużo wdzięku, szczególnie pierwszoplanowa, okrywająca się po kąpieli kobieta, jest w charakterze postaciom z haremów Ingresa czy innych malarzy akademickich. Jednak artysta pod względem materii malarskiej jest bliższy „Wielkim kąpiącym się” Paula Cézanne’a posługując się rozedrganym śladem pędzla, szczególnie w partiach krajobrazu.
Rosyjsko-belgijski artysta, który w latach 1907-17 kształcił się w prywatnej szkole Konstantina Juona w Moskwie, a następnie do 1919 roku w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury tamże. Na początku lat 20. zajmował się scenografią teratralną. W 1922 roku wyemigrował do Belgii, gdzie osiadł na stałe. Tam zajmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką i ilustracją książkową. W swojej twórczości podejmował głównie temat portretu, aktu, sceny rodzajowej i mitologicznej. Stworzył romantyczno-klasycystyczny styl, czerpiąc wzory ze sztuki renesansu.
Description:
Bathing, 1928
oil/canvas, 74 x 60 cm; signed and dated lower left: 'L. Frechkop 28 ',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Leonid Frechkop, malarz Rosyjskiego pochodzenia, wykształcony w prywatnej szkole artystycznej w Moskwie, był przez większość życia związany z Belgią, do której docierały zarówno francuskie jak i niemieckie wpływy. Jego twórczość obejmowała malarstwo, rysunek, scenografię i ilustrację, a ulubionymi tematami był portret, akt i scena rodzajowa, co wpisywało się w obowiązujące wtedy w Europie, zwłaszcza Francji, trendy w malarstwie. Jego twórczość nosi znamiona niemieckiego nurtu znanego jako „Nowa Rzeczywistość” lub „Nowy Obiektywizm”, który w odróżnieniu od niemieckiego ekspresjonizmu, miał swoje podstawy w faktycznej, obiektywnej rzeczywistości, a nie czysto indywidulanych, wewnętrznych przeżyciach artysty. Jednak Frechkop, znany przede wszystkim jako piewca piękna kobiecego ciała. W jego twórczości dominują zatem akty, półakty, sceny rodzajowe z roznegliżowanymi kobietami, duszne od ukrytej erotyki. Prezentowane w katalogu „Kopiące się” mają dużo wdzięku, szczególnie pierwszoplanowa, okrywająca się po kąpieli kobieta, jest w charakterze postaciom z haremów Ingresa czy innych malarzy akademickich. Jednak artysta pod względem materii malarskiej jest bliższy „Wielkim kąpiącym się” Paula Cézanne’a posługując się rozedrganym śladem pędzla, szczególnie w partiach krajobrazu.
Rosyjsko-belgijski artysta, który w latach 1907-17 kształcił się w prywatnej szkole Konstantina Juona w Moskwie, a następnie do 1919 roku w Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury tamże. Na początku lat 20. zajmował się scenografią teratralną. W 1922 roku wyemigrował do Belgii, gdzie osiadł na stałe. Tam zajmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką i ilustracją książkową. W swojej twórczości podejmował głównie temat portretu, aktu, sceny rodzajowej i mitologicznej. Stworzył romantyczno-klasycystyczny styl, czerpiąc wzory ze sztuki renesansu.
Description:
Bathing, 1928
oil/canvas, 74 x 60 cm; signed and dated lower left: 'L. Frechkop 28 ',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'L. Frechkop 28'
Proweniencja
dom aukcyjny Salle de Ventes Rops, Namur, czerwiec 2013; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0