187
Grzegorz Mendoly | Widok z Wenecji
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
8,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja II
Artysta
Grzegorz Mendoly (zm. 1943)
Wymiary
51 x 61 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 51 x 61 cm, sygnowany p.g.: 'G. Mendoly',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wenecja bywa określana mianem „perły Adriatyku”. Metropolia, która łączy w sobie piękno, harmonię i splendor dawnej republiki rządzonej przez dożów przez wieki wywierała silny wpływ na licznych artystów. Twórcy oczarowani bizantyńskim przepychem, renesansowo-manierystycznymi koncepcjami i panującymi w mieście specyficznymi warunkami atmosferycznymi ściągali tam tłumnie już w XVIII stuleciu. Wszechobecne kanały pełniące funkcję traktów komunikacyjnych do dziś stanowią charakterystyczny element struktury Serenissimy. Przepływająca w nich woda od wieków stwarzała niebywale atrakcyjną atmosferę o niezwykle malowniczych właściwościach. Malarze z zapałem studiowali odbijające się na jej powierzchni promienie słońca i nastrojowe opary mgły zmienne w zależności od pory dnia i roku. Fascynowały ich także kreowane przy ich udziale barwy. Natura w połączeniu z historią stawały się w pejzażu weneckim dwoma aspektami właściwymi dla tego miasta. Jednym z przybyszów odwiedzających wielokrotnie Wenecję był Grzegorz Mendoly, artysta węgierskiego pochodzenia, którego życiorys jak dotąd pozostaje owiany tajemnicą. Malarz ukazał tu często występujący w jego twórczości kadr. Na pierwszym planie, po prawej widzimy łodzie z rozpostartymi żaglami. W tle wyłania się zestaw ikonicznych dla miasta budowli – Biblioteka Marciana oraz Palazzo Ducale, nad którymi górują majestatyczna sylweta dzwonnicy i kopuły bazyliki San Marco. Mendoly stworzył tu dynamiczną kompozycję, której ekspresja spotęgowana została za pomocą grubo nakładanych warstw farby. Ten sposób operowania powierzchnią obrazu zyskał dużą popularność pośród malarzy w okresie międzywojnia. W podobnej manierze tworzył wówczas chociażby jeden z najwybitniejszych mistrzów szpachli, Włodzimierz Terlikowski, równie często odwiedzający miasto dożów.
O samym autorze, który był z pochodzenia Bułgarem, niewiele wiadomo. Obrazy jakie po sobie pozostawił to w większości pejzaże, portrety, rzadziej sceny rodzajowe.
Description:
View of Venice
oil/paperboard, 51 x 61 cm; signed lower right: 'G. Mendoly',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Wenecja bywa określana mianem „perły Adriatyku”. Metropolia, która łączy w sobie piękno, harmonię i splendor dawnej republiki rządzonej przez dożów przez wieki wywierała silny wpływ na licznych artystów. Twórcy oczarowani bizantyńskim przepychem, renesansowo-manierystycznymi koncepcjami i panującymi w mieście specyficznymi warunkami atmosferycznymi ściągali tam tłumnie już w XVIII stuleciu. Wszechobecne kanały pełniące funkcję traktów komunikacyjnych do dziś stanowią charakterystyczny element struktury Serenissimy. Przepływająca w nich woda od wieków stwarzała niebywale atrakcyjną atmosferę o niezwykle malowniczych właściwościach. Malarze z zapałem studiowali odbijające się na jej powierzchni promienie słońca i nastrojowe opary mgły zmienne w zależności od pory dnia i roku. Fascynowały ich także kreowane przy ich udziale barwy. Natura w połączeniu z historią stawały się w pejzażu weneckim dwoma aspektami właściwymi dla tego miasta. Jednym z przybyszów odwiedzających wielokrotnie Wenecję był Grzegorz Mendoly, artysta węgierskiego pochodzenia, którego życiorys jak dotąd pozostaje owiany tajemnicą. Malarz ukazał tu często występujący w jego twórczości kadr. Na pierwszym planie, po prawej widzimy łodzie z rozpostartymi żaglami. W tle wyłania się zestaw ikonicznych dla miasta budowli – Biblioteka Marciana oraz Palazzo Ducale, nad którymi górują majestatyczna sylweta dzwonnicy i kopuły bazyliki San Marco. Mendoly stworzył tu dynamiczną kompozycję, której ekspresja spotęgowana została za pomocą grubo nakładanych warstw farby. Ten sposób operowania powierzchnią obrazu zyskał dużą popularność pośród malarzy w okresie międzywojnia. W podobnej manierze tworzył wówczas chociażby jeden z najwybitniejszych mistrzów szpachli, Włodzimierz Terlikowski, równie często odwiedzający miasto dożów.
O samym autorze, który był z pochodzenia Bułgarem, niewiele wiadomo. Obrazy jakie po sobie pozostawił to w większości pejzaże, portrety, rzadziej sceny rodzajowe.
Description:
View of Venice
oil/paperboard, 51 x 61 cm; signed lower right: 'G. Mendoly',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany p.g.: 'G. Mendoly'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0