46
Natan (Nathan) Grunsweigh (Grunsweig) | Siedzący chłopiec (syn artysty?)
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
78 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 78 x 65 cm, sygnowany l.g.: 'Grunsweigh',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Indywidualny styl Nathana Grunsweigha kształtował się przede wszystkim pod wpływem malarzy skupionych w École de Paris. Niepowtarzalność prac autora wyrasta jednak również z uważnego studiowania dorobku kubistów i postimpresjonistów. Dynamiczna forma jego dzieł wynika też z bliskich kontaktów z paryskimi ekspresjonistami – Chaimem Soutine’em, Michelem Kikoïnem i Pinchusem Krémègne’em. Przez wiele lat przyjmowano, że Grunsweigh został deportowany z Francji w 1943 roku i zamordowany. Ustalenia ostatnich lat wskazują, że artysta przeżył wojnę we Francji zmarł 8 stycznia 1956 roku i został pochowany na cmentarzu Montparnasse. Twórczość Grunsweigha kojarzona jest przede wszystkim z pejzażem miejskim. Tymczasem malarz był również twórcą wdzięcznych martwych natura i urokliwych, przenikliwych psychologicznie portretów. Dopiero ostatnia wystawa w Villa la Fleur pozwala kolekcjonerom głębiej wejrzeć w jego dorobek. W prezentowanej pracy artysta przedstawił bosego chłopca (przypuszczalnie syna artysty) w domowej przestrzeni. Mimo syntetyzmu ujęcia, odarcia przedstawienia z detali uzyskał intymną atmosferę. Dorastając w Krakowie, Grunsweigh mógł zetknąć się z twórczością Wojciecha Weissa, którego akty i portret tworzone po 1900 roku przypomina pod względem formy prezentowany obraz.
Osiadł w Paryżu prawdopodobnie jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Uczestniczył w salonach paryskich: Jesiennym (1921, 1924, 1926-27, 1936-37), des Tuileries (1923, 1927, 1936) oraz Niezależnych (1925). Malował przede wszystkim pejzaże, widoki miejskich przedmieść oraz martwe natury. W 1943 roku deportowany został do obozu koncentracyjnego. Data jego śmierci budzi kontrowersje, według relacji rodziny artysta przeżył wojnę i zmarł w 1956 roku.
Description:
Seated boy (artist's son?)
oil/canvas, 78 x 65 cm; signed upper left: 'Grunsweigh',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Indywidualny styl Nathana Grunsweigha kształtował się przede wszystkim pod wpływem malarzy skupionych w École de Paris. Niepowtarzalność prac autora wyrasta jednak również z uważnego studiowania dorobku kubistów i postimpresjonistów. Dynamiczna forma jego dzieł wynika też z bliskich kontaktów z paryskimi ekspresjonistami – Chaimem Soutine’em, Michelem Kikoïnem i Pinchusem Krémègne’em. Przez wiele lat przyjmowano, że Grunsweigh został deportowany z Francji w 1943 roku i zamordowany. Ustalenia ostatnich lat wskazują, że artysta przeżył wojnę we Francji zmarł 8 stycznia 1956 roku i został pochowany na cmentarzu Montparnasse. Twórczość Grunsweigha kojarzona jest przede wszystkim z pejzażem miejskim. Tymczasem malarz był również twórcą wdzięcznych martwych natura i urokliwych, przenikliwych psychologicznie portretów. Dopiero ostatnia wystawa w Villa la Fleur pozwala kolekcjonerom głębiej wejrzeć w jego dorobek. W prezentowanej pracy artysta przedstawił bosego chłopca (przypuszczalnie syna artysty) w domowej przestrzeni. Mimo syntetyzmu ujęcia, odarcia przedstawienia z detali uzyskał intymną atmosferę. Dorastając w Krakowie, Grunsweigh mógł zetknąć się z twórczością Wojciecha Weissa, którego akty i portret tworzone po 1900 roku przypomina pod względem formy prezentowany obraz.
Osiadł w Paryżu prawdopodobnie jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Uczestniczył w salonach paryskich: Jesiennym (1921, 1924, 1926-27, 1936-37), des Tuileries (1923, 1927, 1936) oraz Niezależnych (1925). Malował przede wszystkim pejzaże, widoki miejskich przedmieść oraz martwe natury. W 1943 roku deportowany został do obozu koncentracyjnego. Data jego śmierci budzi kontrowersje, według relacji rodziny artysta przeżył wojnę i zmarł w 1956 roku.
Description:
Seated boy (artist's son?)
oil/canvas, 78 x 65 cm; signed upper left: 'Grunsweigh',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.g.: 'Grunsweigh'
Proweniencja
dom aukcyjny Boisgirard-Antonini, Paryż, listopad 2016; kolekcja prywatna, Polska