45
Gustaw Gwozdecki | Kwiaty w szklanym wazonie, 1930-1934
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie • Sesja I
Artysta
Gustaw Gwozdecki (1880 - 1935)
Wymiary
65,2 x 80,7 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 65,2 x 80,7 cm, sygnowany p.d.: 'GWOZDECKI',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Gustaw Gwozdecki należał do kręgu najważniejszych postaci tzw. pierwszej Szkoły Paryskiej, która istniała do 1914 roku. Utrzymywał znajomość z polskim krytykiem Adolfem Baslerem oraz anarchistą i teoretykiem sztuki Mieczysławem Goldbergiem. Do grona jego znajomych należeli malarz Henri Matisse oraz rzeźbiarze Emile-Antoine Bourdelle i Elie Nadelman. Paryskie obrazy artysty, awangardowe na tle rodzimej sztuki, prezentowały osobistą formułę ekspresjonizmu. Autor używał koloru w sposób antynaturalistyczny i nadawał linii autonomiczny charakter. To ona w istocie stała się głównym środkiem ekspresji w jego kompozycjach, co należy wiązać z wpływem myśli estetycznej Mieczysława Goldberga (traktat „Moralność linii”, 1904-07). Anna Lipa sugestywnie pisze o dziełach twórcy: „Przebywając w Paryżu i chłonąc najnowsze tendencje artystyczne, Gwozdecki dość szybko zdał sobie sprawę z ograniczeń oraz wyczerpywania się ekspresyjnych możliwości zawartych w modernistycznej, ekspresjonistyczno-symbolistycznej formule wczesnych prac. Był jednym z pierwszych polskich malarzy, którzy w celu przeciwdziałania ciążeniu ku rodzimemu symbolizmowi oparli się świadomie na awangardowych wzorach francuskich. Wydaje się nawet, iż Gwozdecki wśród kolonii artystów polskich w Paryżu pod względem ‘dzikiej’ egzaltacji kolorem, lecz umiarkowanej deformacji, zajmował przed 1914 obok (podążających za Picassem i Brakiem) Nadelmana, Marcoussisa, Haydena i Makowskiego najbardziej rewolucyjną postawę” (Anna Lipa, Zaklinacz lalek. Życie i twórczość Gustawa Gwozdeckiego, Warszawa 2003, s. 259).
Studiował ok. 1889 roku u Stanisława Grocholskiego - studia artystyczne malarza były chaotyczne i często przerywane kłopotami finansowymi. Przez pewien okres czasu uczył się i Konrada Krzyżanowskiego i prawdopodobnie ok. roku 1900 w ASP w Krakowie. W 1903 roku otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża, gdzie rozpoczął studia nad rzeźbą w pracowni H. Ponscarme'a i osiadł tam na stałe.Wystawiał regularnie na paryskich salonach - w okresie 1904 - 34. W Polsce odbyły się wystawy indywidualne malarza w Poznaniu, Lwowie i Krakowie (1908). od 1916 roku przebywał na zmianę w paryzu i Nowym Jorku, gdzie w 1922 roku kilkanaście prac. Początkowo w twórczości artysty widać odnaleźć można wpływy symbolizmu, ekspresjonizmu, później francuskiego fowizmu. W latach dwudziestych jego twórczość zdominowały portrety o dysharmonijnych barwach i miękkim konturze, nadające przedstawieniu wyraz stylizacji. Był także grafikiem oraz autorem serii artykułów o sztuce publikowanych w czasopismach lwowskich. Leon Chwistek wspominająć wystawę paryską 1913 roku, na której eksponowane były prace Gwozdeckiego, pisał: 'Jeśli chodzi o sztukę nowożytną, to ona dała mi mało wielkich wzruszeń. Muszę jednak przyznać, że Salon Jesienny z 1913 w Paryżu, gdzie był kolosalny występ kubizmu z olbrzymimi płótnami Picabii, z Archipenką, Picassem i naszym Gwozdeckim, a oprócz tego kilka wspaniałych Matisse'ów, wstrząsnął mnie do głębi'.
Description:
Flowers in a glass vase, 1930-1934
oil/canvas, 65.2 x 80.7 cm; signed lower right: 'GWOZDECKI',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Gustaw Gwozdecki należał do kręgu najważniejszych postaci tzw. pierwszej Szkoły Paryskiej, która istniała do 1914 roku. Utrzymywał znajomość z polskim krytykiem Adolfem Baslerem oraz anarchistą i teoretykiem sztuki Mieczysławem Goldbergiem. Do grona jego znajomych należeli malarz Henri Matisse oraz rzeźbiarze Emile-Antoine Bourdelle i Elie Nadelman. Paryskie obrazy artysty, awangardowe na tle rodzimej sztuki, prezentowały osobistą formułę ekspresjonizmu. Autor używał koloru w sposób antynaturalistyczny i nadawał linii autonomiczny charakter. To ona w istocie stała się głównym środkiem ekspresji w jego kompozycjach, co należy wiązać z wpływem myśli estetycznej Mieczysława Goldberga (traktat „Moralność linii”, 1904-07). Anna Lipa sugestywnie pisze o dziełach twórcy: „Przebywając w Paryżu i chłonąc najnowsze tendencje artystyczne, Gwozdecki dość szybko zdał sobie sprawę z ograniczeń oraz wyczerpywania się ekspresyjnych możliwości zawartych w modernistycznej, ekspresjonistyczno-symbolistycznej formule wczesnych prac. Był jednym z pierwszych polskich malarzy, którzy w celu przeciwdziałania ciążeniu ku rodzimemu symbolizmowi oparli się świadomie na awangardowych wzorach francuskich. Wydaje się nawet, iż Gwozdecki wśród kolonii artystów polskich w Paryżu pod względem ‘dzikiej’ egzaltacji kolorem, lecz umiarkowanej deformacji, zajmował przed 1914 obok (podążających za Picassem i Brakiem) Nadelmana, Marcoussisa, Haydena i Makowskiego najbardziej rewolucyjną postawę” (Anna Lipa, Zaklinacz lalek. Życie i twórczość Gustawa Gwozdeckiego, Warszawa 2003, s. 259).
Studiował ok. 1889 roku u Stanisława Grocholskiego - studia artystyczne malarza były chaotyczne i często przerywane kłopotami finansowymi. Przez pewien okres czasu uczył się i Konrada Krzyżanowskiego i prawdopodobnie ok. roku 1900 w ASP w Krakowie. W 1903 roku otrzymał stypendium na wyjazd do Paryża, gdzie rozpoczął studia nad rzeźbą w pracowni H. Ponscarme'a i osiadł tam na stałe.Wystawiał regularnie na paryskich salonach - w okresie 1904 - 34. W Polsce odbyły się wystawy indywidualne malarza w Poznaniu, Lwowie i Krakowie (1908). od 1916 roku przebywał na zmianę w paryzu i Nowym Jorku, gdzie w 1922 roku kilkanaście prac. Początkowo w twórczości artysty widać odnaleźć można wpływy symbolizmu, ekspresjonizmu, później francuskiego fowizmu. W latach dwudziestych jego twórczość zdominowały portrety o dysharmonijnych barwach i miękkim konturze, nadające przedstawieniu wyraz stylizacji. Był także grafikiem oraz autorem serii artykułów o sztuce publikowanych w czasopismach lwowskich. Leon Chwistek wspominająć wystawę paryską 1913 roku, na której eksponowane były prace Gwozdeckiego, pisał: 'Jeśli chodzi o sztukę nowożytną, to ona dała mi mało wielkich wzruszeń. Muszę jednak przyznać, że Salon Jesienny z 1913 w Paryżu, gdzie był kolosalny występ kubizmu z olbrzymimi płótnami Picabii, z Archipenką, Picassem i naszym Gwozdeckim, a oprócz tego kilka wspaniałych Matisse'ów, wstrząsnął mnie do głębi'.
Description:
Flowers in a glass vase, 1930-1934
oil/canvas, 65.2 x 80.7 cm; signed lower right: 'GWOZDECKI',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'GWOZDECKI'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
porównaj: Anna Lipa, Zaklinacz lalek. Życie i twórczość Gustawa Gwozdeckiego, Warszawa 2003, s. 215-216, il. 68