Powrót do DESA.PL
233 of Liczba obiektów: 79
233
Paweł Althamer | Zestaw prac z akcji "Bractwo Lektyki", 2009
Estymacja:
15,000 zł - 28,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Paweł Althamer (1967)
Wymiary
5 x 250 cm (wymiary największej pracy)
Kategoria
Opis
instalacja, 5 x 250 cm (wymiary największej pracy), instalacja składa się z:
4 komże dla członków bractwa
flamaster/bawełna, około 110 x 65 cm
sygnowane u dołu: 'ALTHAMER'

2 tabliczki reklamujące akcję
flamaster/deska, 41 x 30 cm
opisane na awersie: 'BRACTWO LEKTYKI | OFERUJE KURSY | RYNEK GŁÓWNY - WAWEL | OPŁATA DO USTALENIA Z BRACTWEM | OBCIĄŻENIE MAX. 80 KG | BROTHERHOOD OF PLANQUIN | OFFERS RIDE | MAIN SQUARE - WAWEL CASTLE | PRICE TO BE DISCUSSED | WITH BROTHERHOOD | MAX. WEIGHT 80 KG/176 LB'
sygnowane na odwrocie: 'ALTHAMER'

projekt logo
druk, długopis/papier, 30 x 21 cm
sygnowany u dołu: 'P. ALTHAMER'

2 tyczki do przenoszenia lektyki
drewno bambusowe, 250 cm (dł. całkowita)

4 regulowane pasy do podtrzymywania tyczek
tworzywo sztuczne, 170 cm (dł. maksymalna)

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Bractwo Lektyki” to projekt, w którym Paweł Althamer proponuje spojrzeć na miasto okiem przybysza z zewnątrz – z innego świata, z kosmosu. Dla tego artysty miasto jest sceną, ze wspaniałymi dekoracjami i fascynującą historią, a on sam zamierza wprowadzić do niego atmosferę podobną niezwykłym karnawałom w Wenecji, uroczystościom Dalekiego Wschodu. Tajemnicze „Bractwo Lektyki” odegrało przez chwilę niecodzienny spektakl zaprojektowanych przez artystę lektyk. To, co zwykłe i codzienne – droga do domu, z pracy, spacer – stało się tym, co niezwykłe. Pasażer lektyki „Bractwa” udaje się w tajemniczą, niemal magiczną podróż po równie tajemniczych i magicznych uliczkach miasta. Althamer zaproponował doświadczenie iluminacji, być może podobnej do tej, którą przedstawiają zwiastuny do jego filmów „w czasie rzeczywistym”: wszystko to, co na pozór wydaje się zwykłe i codzienne, jest tak naprawdę niezwykłe, wyjątkowe i piękne. Wystarczy być tylko wystarczająco uważnym, by tego doświadczyć.
Prezentowana praca stanowi część instalacji, która odegrała główną rolę w akcji Althamera. W jej skład wchodzą cztery ręcznie zdobione przez autora komże członków bractwa, tyczki do przenoszenia lektyki i pasy do jej montowania. Integralną częścią są też tablice reklamujące usługi bractwa, sygnowany projekt logo i fotografia. Członkami „Bractwa Lektyki” były osoby wynajęte przez artystę. Taki rodzaj działania bywa określany mianem „performansu delegowanego”, czyli takiego, który polega na działaniu za pośrednictwem innych osób, zaproszonych do działania polegającego na współpracy czy mediacji.
Paweł Althamer to rzeźbiarz, performer i twórca akcji, instalacji i filmów video. Wykształcony w słynnej „Kowalni” – pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, Althamer jest aktualnie jednym z najbardziej znanych w Europie polskich artystów. Do jego najważniejszych prac należą projekty o charakterze społecznym, takie jak Park Rzeźby na Bródnie, akcja „Wspólna sprawa” czy „Marsz Żydów”.
Rzeźba w sztuce Alhamera nabiera niespotykanego znaczenia. Jako pracę dyplomową artysta zaprezentował hiperrealistyczny, dwuznaczny autoportret. Z jednej strony praca odnosiła się do wymaganego na Akademii kunsztu i stawianego artyście wymagania (i znanego od starożytności paradygmatu) tworzenia mimetycznych odwzorowań rzeczywistości. Z drugiej, stanowiła dosłowny substytut obecności artysty. Figura stała się „pośrednikiem” artysty, fizycznie zastępując go podczas obrony dyplomu. Sam Althamer opuścił salę, pozostawiając grono profesorów wobec swego autoportretu oraz filmu wideo, na którym widać, jak opuszcza budynek Akademii, jedzie do lasu oraz, zrzuciwszy ubranie, „łączy się z naturą”. Działanie przez pośredników jest jedną ze strategii artystycznych przyjętych przez Althamera. Tak stało się w 2000 roku, gdy artysta przekonał mieszkańców jednego z bloków na warszawskim Bródnie, by przez zgaszenie i zapalenie świateł w oknach swych mieszkań ułożyli napis „2000”. Akcja „Bródno 2000” przerodziła się wówczas w lokalne święto. Mieszkańcy bloku stali się tym samym w projekcie Althamera aktorami, prawdziwymi wykonawcami akcji.
Wcześniej, w 1992, artysta zatrudnił bezdomnych, którzy jako „obserwatorzy” przechodniów reklamowali pismo „Obserwator”. Na potrzeby działania i instalacji „Astronauta 2” na Documenta X w Kassel w 1997 roku artysta zatrudnił mężczyznę, by ten zamieszkał na czas trwania wystawy w przyczepie przerobionej na przestrzeń mieszkalną. Ten, także jako alter ego artysty, reprezentował obcego, również w znaczeniu przybysza z Polski. Z kolei podczas wystawy Althamera w Chicago w 2001 roku polski imigrant w USA pracujący jako malarz pokojowy, przyjaciel artysty z czasów liceum, codziennie przemalowywał ściany galerii na nowy kolor.

Description:
Set of works from the street action "Brotherhood of Lectica", 2009
installation, 5 x 250 cm (dimensions of the biggest work); , the installation comprises of:
4 surplices for the members of the brotherhood
felt tip/cotton, c. 110 x 65 cm
sgned at the bottom: 'ALTHAMER'

2 advertising boears
felt tip/board, 41 x 30 cm
described verso: 'BRACTWO LEKTYKI | OFERUJE KURSY | RYNEK GLOWNY - WAWEL | OPLATA DO USTALENIA Z BRACTWEM | OBCIAZENIE MAX. 80 KG | BROTHERHOOD OF PLANQUIN | OFFERS RIDE | MAIN SQUARE - WAWEL CASTLE | PRICE TO BE DISCUSSED | WITH BROTHERHOOD | MAX. WEIGHT 80 KG/176 LB'
signed on the reverse: 'ALTHAMER'

logo design
print, ballpoint/paper, 30 x 21 cm
signed at the bottom: 'P. ALTHAMER'

2 poles for carrying of the lectica
bamboo, 250 cm (total lenght)

4 belts for holding up the lectica
plastic, 170 cm (maximal lenght),

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
instalacja
Wystawiany
ArtBoom Festival, Kraków, 17.06.2009