Powrót do DESA.PL
220 of Liczba obiektów: 79
220
Mirosław Bałka | "Suczka", fragment instalacji "Sprzedawca soli", 1988
Estymacja:
280,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
230,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Mirosław Bałka (1958)
Wymiary
74 x 78 x 29 cm
Kategoria
Opis
kość zwierzęca/metal, tkanina jutowa, 74 x 78 x 29 cm, 6 x 55 x 95 cm (cokół)

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Suczka” została pokazana na przedostatniej wystawie awangardowej grupy artystycznej II połowy lat 80., czyli „Neue Bieriemiennost”. Jej założycielami byli Mirosław Bałka, Mirosław Filonik i Marek Kijewski. Wystawa odbyła się w warszawskiej Galerii Rzeźby w 1988 – grupa funkcjonowała wówczas pod nazwą „Keine Neue Bieriemiennost”, a przed samym wernisażem Bałka odczytał tekst, w którym ogłaszał rozwiązanie grupy. Prezentowana praca jest więc jedną z ostatnich realizacji będących wizualnym dokumentem działalności niezwykle ciekawej i nowatorskiej grupy artystycznej.
„Suczka” wraz z figurą kucającego, ukrywającego twarz w dłoniach mężczyzny tworzyła instalację „Sprzedawca soli (Salt Seller)”, będącą złożoną opowieścią o biedzie, samotności i cierpieniu, odczytywaną również w kontekście funkcjonowania artysty w świecie polskiej sztuki pod koniec lat 80. Mirosław Bałka wykonał pracę z tkaniny jutowej wypchanej słomą, a podstawę do formy głowy zwierzęcia stanowi prawdziwa czaszka psa z widocznym na zewnątrz uzębieniem. Rzeźba łączy więc w sobie naturalizm i twórczą stylizację, elementy tak charakterystyczne dla wczesnej twórczości Mirosława Bałki. Rzeźba „Salt Seller” trafiła potem do The Art Institute of Chicago i do dziś znajduje się w stałej kolekcji.
Tytuł pracy nawiązuje do postaci Marcela Duchampa. Jednym z pseudonimów słynnego dadaisty stało się imię i nazwisko „Rrose Sélavy” (w innym zapisie „Rose Sélavy”). Była to gra słów związana z frazą „Eros, c’est la vie”, (czyli „Eros, takie jest życie”) lub „arroser la vie” („wznosząc toast za życie”). Sélavy pojawiła się w 1921 jako alias Duchampa przebranego za kobietę na fotografiach autorstwa Man Raya. W latach 20. powstało sporo takich portretów, a artysta czasem posługiwał się tym pseudonimem, sygnując prace. W 1922 Rose pojawiła się w twórczości poetyckiej Roberta Desnosa, francuskiego surrealisty. Pisarz opisywał Sélavy jako dawno zaginioną arystokratkę, prawowitą dziedziczkę francuskiego tronu. Jeden z aforyzmów stanowił hołd dla prawdziwego nazwiska Duchampa: „Rrose Sélavy connaît bien le marchand du sel” („Rrose Sélavy bardzo dobrze zna sprzedawcę soli”). „Mar- -chand-du-cel”, brzmiące bardzo podobnie do „Mar-champ-du-cel”, to rzecz jasna nawiązanie do imienia i nazwiska dadaisty: „Mar-cel-du- -champ”. Tytuł „Marchand du Sel” otrzymały po latach zebrane teksty i notatki Duchampa, wydane w 1959.
Dla powstania grupy „Neue Bieriemiennost” kluczowy był 1885, kiedy Mirosław Filonik, Marek Kijewski i jego żona Lidia Wolska spotkali się w restauracji Ambasador. To wtedy narodziła się koncepcja nie tyle artystycznej grupy, ile „wspólnej Świadomości” – porozumienia na poziomie mentalnym i światopoglądowym. Nazwę zainspirowała zaawansowana ciąża Wolskiej. Połączenie niemieckiego „neue” i rosyjskiego słowa „bieriemiennost” miały odzwierciedlać geopolityczną presję i funkcjonowanie pomiędzy dwoma dominującymi tradycjami kulturowymi. Filonik sprowadził interpretację nazwy na grunt osobisty: „Żyłem w tym czasie z dziewczyną, która z jednej strony była z pochodzenia Niemką, a z drugiej Rosjanką. Urodziła się w Warszawie. Nazywała się Ingeborg Wasiljew. Taki zlepek kulturowy. Stąd Neue Bieriemiennost, jak imię i nazwisko” (Kasia Redzisz, Karol Sienkiewicz, Świadomość Neue Bieriemiennost, Warszawa 2012, s. 47). Ekspozycja wystawy „Keine Neue Bieriemiennst”, Warszawa 1988 fot. dzięki uprzejmości Andy Rottenberg
W roku 1985 ukończył studia na wydziale rzeźby warszawskiej ASP. W latach 80. autor figuratywnych rzeźb kojarzonych z nurtem neoekspresjonizmu. Od początku lat 90. tworzy minimalistyczne kompozycje rzeźbiarskie, których tworzywem są proste materiały, takie jak surowy kamień, drewno, sól, popiół, substancje organiczne. Głównym tematem rzeźb i kompozycji Bałki jest ludzkie ciało i towarzyszące mu "codzienne" przedmioty i substancje, a także związana z ciałem pamięć. W jego twórczości pojawiają się aluzje do przemijania, istotny jest też temat Holokaustu.

Description:
"Bitch", part of an installation "Salt vendor", 1988
kosc zwierzeca/metal, jute, 74 x 78 x 29 cm; , 6 x 55 x 95 cm (base),

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kość zwierzęca/metal, tkanina jutowa
Proweniencja
dar od artysty, 1990; kolekcja Andy Rottenberg; Desa Unicum, 2017; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
"Keine Neue Bieriemiennost", Galeria Rzeźby, Warszawa 1988