Powrót do DESA.PL
219 of Liczba obiektów: 79
219
Koji Kamoji | "Łódź", 1986
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Op-art i Abstrakcja Geometryczna | Instalacje, Environment, Nowe Media
Artysta
Koji Kamoji (1935)
Wymiary
31 x 90 x 190 cm (wymiary największej pracy)
Kategoria
Opis
drewno, papier, 31 x 90 x 190 cm (wymiary największej pracy), sygnowany, opisany i datowany: 'KOJI KAMOJI | "ŁÓDŹ" | 1986', instalacja złożona z trzech elementów: łodzi i dwóch kwadratowych kartonów o wymiarach 44 x 44 cm

kartony opisane od spodu: 'fragment do instalacji "Łódź" 1986 | Nr 1. | Koji Kamoji' oraz 'fragment do instalacji "Łódź" 1986 | Nr 2. | Koji Kamoji'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Koji Kamoji jest artystą, który na przestrzeni lat konsekwentnie realizuje opisany powyżej cel – opowiada o przeszłości i stara się wykorzystać jej elementy. Na początku swojej twórczości malował ekspresyjne obrazy, które jednak z czasem zastąpiły realizacje oszczędniejsze oraz bardziej zdyscyplinowane pod względem formalnym. Nieraz artysta stosuje przytłumioną kolorystę oraz w stylistyce nawiązuje do estetyki geometrii. W ramach dyplomu na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych wykonał cykl „dziurawych obrazów”, na który składały się obrazy-reliefy w kształcie płaskich pudełek. Obiekty można było układać na podłodze lub wieszać na ścianie, na niektórych z nich pojawiły się dziury, które były obwiedzione czarnym konturem, co było symbolicznym przedstawieniem pustki. Była to próba wyjścia z malarstwa sztalugowego ku przestrzeni. W tym okresie to właśnie ona stała się dla autora najważniejsza i spowodowała, że zwrócił się on ku instalacjom. W 1972 Kamoji stworzył projekt „Dwa Bieguny”, w ramach którego na ścianach galerii zawiesił po jednym dużym białym obrazie w różowych ramach, a na środku galerii umieścił sporych rozmiarów kamień, który po raz pierwszy został przez niego użyty.
Ważnymi elementami w twórczości Kamoji była również woda i niebo. W pracy „Dziecko w lesie” (Okuninka| 1998) autor ustawił na brzegu jeziora krąg składający się z dwunastu cynowych wiader wypełnionych wodą. W każdy wiadrze na powierzchni pływała łódeczka z liścia trzciny. W kształcie i materiale przypominały one zabawki, którymi bawił się autor w dzieciństwie. Pośrodku kręgu umieścił lustro, w którym, wraz z zaproszonym do udziału małym chłopcem, przeglądał się. Instalacja była opowieścią o powrocie do dziecięcej wyobraźni, którą, jak podkreślał artysta, nosimy w sobie pomimo upływających lat.
Zaprezentowana praca powstała w podobnym czasie co opisany projekt. Jej głównym elementem jest używana, polichromowana łódź. Chropowata faktura oraz liczne uszczerbki pokazują efekt działania czasu na obiekt. Artysta pozbawił łódkę rufy oraz dziobu i zastąpił je białymi kartkami papieru. W pracy porusza zagadnienia, które znajdują się w centrum jest artystycznych zainteresowań – przeszłość, kwestie pamięci oraz teraźniejszość. Artysta potraktował rufę łodzi jako symbol przeszłości, dziób natomiast jako reprezentanta przyszłości. Odcięte elementy zostały zastąpione dwoma białymi kartkami papieru symbolizującymi niebyt. Poprzez opisane interwencje oraz pozostawienie kadłuba łódki jako głównego elementu pracy artysta chciał wydobyć teraźniejszość, pozbawioną przyszłości oraz przeszłości, której symbolem staje się zaprezentowana instalacja.
Praca była prezentowana m.in. na wystawie, która odbyła się w muzeum w Unser Lieben Frauen w Magdeburgu. Niecodzienna i nieoczywista przestrzeń wystawiennicza wnętrza romańskiego klasztoru z XI wieku współgrały z pracami Kamojiego, które charakteryzuje prostota, naturalne materiały oraz oszczędność środków.
W latach 1953-58 studiował w Akademii Sztuk Pięknych Musashino w Tokio (dyplom w 1958 roku) w pracowni profesorów Saburo Aso i Choonan Yamaguchi. W 1959 roku przyjechał do Polski i podjął studia w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w 1966 roku) w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. Laureat Nagrody Krytyki im. C. K. Norwida (1975). Od 1967 roku współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Description:
"Boat", 1986
wood, papier, 31 x 90 x 190 cm (dimensions of the biggest work); signed, dated and described: 'KOJI KAMOJI | "LODZ" | 1986', the installation comprises of three elements: boat and two cardboard pieces of dimensions: 44 x 44 cm

cardboards desctibed on the bottom: 'fragment do instalacji "Lodz" 1986 | Nr 1. | Koji Kamoji' and 'fragment do instalacji "Lodz" 1986 | Nr 2. | Koji Kamoji',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
drewno, papier
Sygnatura
sygnowany, opisany i datowany: 'KOJI KAMOJI | "ŁÓDŹ" | 1986'
Wystawiany
Koji Kamoji. W ciszy, wystawa indywidualna, Galeria Działań, Warszawa, 1986; Koji Kamoji. Dziura - wiatr - kamienie, wystawa indywidualna, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 24.07 - 26.08.1990; Koji Kamoji, wystawa indywidualna, Kunstmuseum Kloser Unser Lieben Frauen, Magdeburg, 23.03 - 23.06.2013;