5
Magdalena Abakanowicz | Stojąca figura II, 1986
Estymacja:
350,000 zł - 500,000 zł
Sprzedane
360,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
160 x 48 x 28 cm
Kategoria
Opis
brąz, 160 x 48 x 28 cm, sygnowany i datowany monogramem wiązanym z tyłu: 'AM 86'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Niezwykle wyrazista twórczość Magdaleny Abakanowicz pełna jest zaskoczeń, zwrotów oraz przemian formalnych. Figura ludzka pojawia się u artystki z początkiem lat 70. Rzeźby z tego okresu, połączone wspólnym motywem postaci, są zróżnicowane w sposobie przedstawienia sylwetki. Niekiedy są to całe postaci pozbawione głów, czasem jedynie fragmentaryczne ujęcia tułowia ("Postaci siedzące"). Tworzone przez artystkę antropomorficzne sylwetki kształtowane są na zasadzie negatywu. Stanowią one raczej zapis obecności jednostki ludzkiej, są miejscem opuszczonym przez figurę. Wykreowana przez Abakanowicz postać stoi przed widzem zupełnie naga, lecz otwarta. Zastygła w tłumie innych podobnych do siebie powłok ludzkich, jednak wyraźnie osamotniona. Każda z nich bogata we własną historię. Motyw mnogości i jednostkowej odmienności obecny jest w myśli Abakanowicz niemal od początków jej "dojrzałej" twórczości. Tworząc postaci stojące, siedzące, kroczące, osamotnione lub te będące częścią tłumu Abakanowicz wskazuje z jednej strony na przyzwolenie uczestnictwa w nieodłącznym chaosie związanym z multiplikacją podobnych sobie istot, z drugiej życia w intuicyjnej izolacji. Jak sama mówiła: "Kiedy sztuka moja stała się figuralna, kiedy zaczęłam posługiwać się odlewami żywych ludzi, które multiplikowałam, nadając jednak indywidualność każdemu osobnikowi, zaczęłam badać ludzkie wnętrze". Właśnie w pojedynczych, wyrwanych z tłumu, niczym z kontekstu społeczeństwa postaciach najbardziej uwidacznia się kondycja jednostki oraz jej indywidualny rys. Prezentowana w niniejszym katalogu odlana z brązu figura stojąca z 1986 jest męską sylwetką o widocznie wydłużonych nogach i pochylonym korpusie. Znamiennie pusta, wydrążona od środka, słaba. Skontrastowana z tłumem jest niejako opowieścią o wykluczeniu i wyobcowaniu.
Kontakt z rzeźbami Abakanowicz jest niewątpliwie przeżyciem nie tylko pod względem estetycznym, lecz także sensualnym oraz głęboko emocjonalnym. Poprzez charakterystyczną jej haptyczność oraz materialność wyrażoną w rysach, bruzdach i załamaniach pobudza do uruchomienia wszelkich receptorów w celu odczuwania i doświadczania ciała. Ten wyrazisty, mocny styl artystki każe myśleć o różnych kategoriach pojmowania piękna, a także zmianach w jego postrzeganiu i rozumieniu, a te stymulować i definiować może jedynie sztuka artystów tego formatu co Abakanowicz.
W latach 80. Abakanowicz zaczęła tworzyć wieloelementowe instalacje, składające się z grupy kilku lub kilkudziesięciu postaci. Są one kontynuacją jej twórczej drogi z połowy lat 60., bowiem już wtedy tworzyła serie jako cykle, grupy, tematy. Figury początkowo wykonywała z utwardzanego żywicą płótna jutowego. W późniejszym okresie postaci odlane były z brązu "trwalszego niż życie", betonu, bądź zespawane ze stali. Abakanowicz korzystała bowiem z różnych materiałów, nieustannie zmieniając skalę oraz technikę, w której aktualnie tworzyła. Cykl tłumów rozpoczyna "Katharsis" - wielofigurowa kompozycja w plenerze - którą artystka zrealizowała w 1985. Trzydzieści trzy postaci wykonane z brązu stają w otwartej przestrzeni Spazi d’Arte w pobliżu Pistoi we Włoszech. Posągowe figury tworzą nastrój pejzażu z brązu, który swoją obecnością kreuje kontemplacyjną przestrzeń, gdzie każdy może poczuć się świadkiem, ale także uczestnikiem misterium. Krocząc w tłumie podobnych mu figur, widz może stać się elementem sztuki poprzez wypełnienie przestrzeni własną fizycznością. Abakanowicz po raz pierwszy tworzy w brązie, materiale, który daje artystce gwarancję długowieczności i czyni ją niejako protagonistką sztuki przestrzennej. Po "Katharsis" powstają inne monumentalne realizacje pojawiające się między innymi w Korei, Japonii, Niemczech i na Litwie. Nie bez przyczyny łączy się tę serię z refleksją nad losem człowieka i nad tym, co niepokoi, acz towarzyszy ludzkości od najdawniejszych czasów, a czego artystka doświadczyła w ustroju totalitarnym. Jak sama napisała w jednym z tekstów: "Od końca wojny, tutaj wojna trwa nadal, każdego dnia budzę się z lękiem, nie znając przyszłości".
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
Standing figure II, 1986
bronze, 160 x 48 x 28 cm; signed and dated on the back with the author's monogram: 'AM 86'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Niezwykle wyrazista twórczość Magdaleny Abakanowicz pełna jest zaskoczeń, zwrotów oraz przemian formalnych. Figura ludzka pojawia się u artystki z początkiem lat 70. Rzeźby z tego okresu, połączone wspólnym motywem postaci, są zróżnicowane w sposobie przedstawienia sylwetki. Niekiedy są to całe postaci pozbawione głów, czasem jedynie fragmentaryczne ujęcia tułowia ("Postaci siedzące"). Tworzone przez artystkę antropomorficzne sylwetki kształtowane są na zasadzie negatywu. Stanowią one raczej zapis obecności jednostki ludzkiej, są miejscem opuszczonym przez figurę. Wykreowana przez Abakanowicz postać stoi przed widzem zupełnie naga, lecz otwarta. Zastygła w tłumie innych podobnych do siebie powłok ludzkich, jednak wyraźnie osamotniona. Każda z nich bogata we własną historię. Motyw mnogości i jednostkowej odmienności obecny jest w myśli Abakanowicz niemal od początków jej "dojrzałej" twórczości. Tworząc postaci stojące, siedzące, kroczące, osamotnione lub te będące częścią tłumu Abakanowicz wskazuje z jednej strony na przyzwolenie uczestnictwa w nieodłącznym chaosie związanym z multiplikacją podobnych sobie istot, z drugiej życia w intuicyjnej izolacji. Jak sama mówiła: "Kiedy sztuka moja stała się figuralna, kiedy zaczęłam posługiwać się odlewami żywych ludzi, które multiplikowałam, nadając jednak indywidualność każdemu osobnikowi, zaczęłam badać ludzkie wnętrze". Właśnie w pojedynczych, wyrwanych z tłumu, niczym z kontekstu społeczeństwa postaciach najbardziej uwidacznia się kondycja jednostki oraz jej indywidualny rys. Prezentowana w niniejszym katalogu odlana z brązu figura stojąca z 1986 jest męską sylwetką o widocznie wydłużonych nogach i pochylonym korpusie. Znamiennie pusta, wydrążona od środka, słaba. Skontrastowana z tłumem jest niejako opowieścią o wykluczeniu i wyobcowaniu.
Kontakt z rzeźbami Abakanowicz jest niewątpliwie przeżyciem nie tylko pod względem estetycznym, lecz także sensualnym oraz głęboko emocjonalnym. Poprzez charakterystyczną jej haptyczność oraz materialność wyrażoną w rysach, bruzdach i załamaniach pobudza do uruchomienia wszelkich receptorów w celu odczuwania i doświadczania ciała. Ten wyrazisty, mocny styl artystki każe myśleć o różnych kategoriach pojmowania piękna, a także zmianach w jego postrzeganiu i rozumieniu, a te stymulować i definiować może jedynie sztuka artystów tego formatu co Abakanowicz.
W latach 80. Abakanowicz zaczęła tworzyć wieloelementowe instalacje, składające się z grupy kilku lub kilkudziesięciu postaci. Są one kontynuacją jej twórczej drogi z połowy lat 60., bowiem już wtedy tworzyła serie jako cykle, grupy, tematy. Figury początkowo wykonywała z utwardzanego żywicą płótna jutowego. W późniejszym okresie postaci odlane były z brązu "trwalszego niż życie", betonu, bądź zespawane ze stali. Abakanowicz korzystała bowiem z różnych materiałów, nieustannie zmieniając skalę oraz technikę, w której aktualnie tworzyła. Cykl tłumów rozpoczyna "Katharsis" - wielofigurowa kompozycja w plenerze - którą artystka zrealizowała w 1985. Trzydzieści trzy postaci wykonane z brązu stają w otwartej przestrzeni Spazi d’Arte w pobliżu Pistoi we Włoszech. Posągowe figury tworzą nastrój pejzażu z brązu, który swoją obecnością kreuje kontemplacyjną przestrzeń, gdzie każdy może poczuć się świadkiem, ale także uczestnikiem misterium. Krocząc w tłumie podobnych mu figur, widz może stać się elementem sztuki poprzez wypełnienie przestrzeni własną fizycznością. Abakanowicz po raz pierwszy tworzy w brązie, materiale, który daje artystce gwarancję długowieczności i czyni ją niejako protagonistką sztuki przestrzennej. Po "Katharsis" powstają inne monumentalne realizacje pojawiające się między innymi w Korei, Japonii, Niemczech i na Litwie. Nie bez przyczyny łączy się tę serię z refleksją nad losem człowieka i nad tym, co niepokoi, acz towarzyszy ludzkości od najdawniejszych czasów, a czego artystka doświadczyła w ustroju totalitarnym. Jak sama napisała w jednym z tekstów: "Od końca wojny, tutaj wojna trwa nadal, każdego dnia budzę się z lękiem, nie znając przyszłości".
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
Standing figure II, 1986
bronze, 160 x 48 x 28 cm; signed and dated on the back with the author's monogram: 'AM 86'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
brąz
Sygnatura
sygnowany i datowany monogramem wiązanym z tyłu: 'AM 86'
Proweniencja
Arnold Herstand Gallery, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Chicago; kolekcja Jonasa Mekasa, Nowy Jork; Sotheby's, Nowy Jork, 1998; Christie's, Amsterdam, 2017; kolekcja prywatna, Europa
Literatura
porównaj: Magdalena Abakanowicz, katalog wystawy, Mücsarnok, Budapeszt 1988, nr 135; porównaj: D. Ronte, Hess Collection, Nowy Jork 1989, s. 16-17 (il.); porównaj: "Magdalena Abakanowicz", katalog wystawy, (red.) Mary Jane Jacob, Chicago 1990, nr 3, s. 12 (il.), 32
Wystawiany
porównaj: "Orwell und die Gegenwart", Museum Moderner Kunst, Wiedeń, maj-lipiec 1984 ; porównaj: "Magdalena Abakanowicz: Sculpture", Riva Yares Gallery, Scottsdale, Arizona, październik-listopad 1988; porównaj: "Magdalena Abakanowicz", Richard Gray Gallery, Chicago październik-grudzień 1990;