4
Magdalena Abakanowicz | Nosorożec, 1993
Estymacja:
150,000 zł - 200,000 zł
Sprzedane
180,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Wymiary
71 x 82 x 35 cm
Kategoria
Opis
tkanina jutowa, bycze rogi, 71 x 82 x 35 cm, unikat
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Siła obecności zwierzęcia, jego opisu oraz wizerunku w najrozmaitszych formach sztuki i tekstach kultury jest wynikiem fundamentalnej, pierwotnej potrzeby człowieka, by nakreślić i zbadać relację pomiędzy gatunkiem ludzkim a światem przyrody. Owa konieczność szczególnie widoczna jest w twórczości Magdaleny Abakanowicz, która swoimi pracami prowokuje respekt, jakim obdarza się relikty istot zarówno ludzkich, jak i zwierzęcych. Myśląc o twórczość artystki, możemy wyróżnić dwa zasadnicze motywy jej działań. Z jednej strony są to liczne retrospekcje z całym przynależnym im bagażem traum ostatnich dekad, wyrażone w bezgłowych tłumach postaci, z drugiej jest nim okres przedarchaiczny, czas kreowania mitów, nomadyczności oraz kreacji obiektów kultu wykonywanych z materiałów nietrwałych jak drewno czy tkanina, tak charakterystycznych dla twórczości Abakanowicz, zwłaszcza z wczesnego okresu.
Powinowactwa twórczości Abakanowicz ze sztuką archaiczną można szukać chociażby w grupie prac zatytułowanej "Cztery postacie kobiece" przywodzącej na myśl greckie płaczki (1984), "Postaciach tańczących" (2000) wykonanych z płótna workowego czy realizacji "Kokon" (1987) otulającej autentyczny zwierzęcy róg. Myśląc jednak o prezentowanej w niniejszym katalogu głowie nosorożca, nie sposób nie zauważyć jeszcze jednego aspektu: motywu ofiary, obecnego także w pracach z dużego cyklu "Głowy zwierząt kopytnych", które swoim kształtem przypominały myśliwskie trofea oraz formy z "Inkarnacji". O tych ostatnich artystka mówiła: "Twarze Inkarnacji odsłaniają chaos wnętrza ukrywanego za żywą twarzą. Uciekam od każdej, sięgając po następną, aby wreszcie odnaleźć równowagę w obiektywizmie twarzy zwierząt". Barbara Rose dostrzegła z kolei, że Abakanowicz w swoich pracach: "określa artystę jako proroka, który ujawnia ukrytą za pozorami realność spraw i rzeczy. Jej figury ludzkie, zwierzęta, ptaki i drzewa charakteryzują się pięknem, lecz na pewno nie umownym, wyidealizowanym pięknem, charakterystycznym dla kultury zachodu. Dzieła jej (…) raczej wstrząsają nami i niepokoją, prowokując skojarzenia ze zbiorową świadomością rejestrującą ewolucję umysłu ludzkiego, jego mity i marzenia, od samego początku w prastarych formach życia".
Prezentowana w niniejszym katalogu głowa nosorożca przywodzi na myśl wykopaliskową bryłę, niezwykle przejmującą i druzgoczącą w swoim wyrazie. Nadrzędnym tematem oraz myślą towarzyszącą Abakanowicz w twórczym akcie wydaje się kolektywne ludzkie sumienie, a także jego ukryta zawartość. Prace z tego kręgu tematycznego noszą w sobie ślady traumatycznej przemocy stosowanej wobec zwierząt. Artystka w ujmujący, niezwykle przekonujący sposób łączy w niej patos przeszłości z przeżywaniem losu człowieka oraz jego związki ze światem przyrody.
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
Rhinoceros, 1993
jute, 71 x 82 x 35 cm; unique
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Siła obecności zwierzęcia, jego opisu oraz wizerunku w najrozmaitszych formach sztuki i tekstach kultury jest wynikiem fundamentalnej, pierwotnej potrzeby człowieka, by nakreślić i zbadać relację pomiędzy gatunkiem ludzkim a światem przyrody. Owa konieczność szczególnie widoczna jest w twórczości Magdaleny Abakanowicz, która swoimi pracami prowokuje respekt, jakim obdarza się relikty istot zarówno ludzkich, jak i zwierzęcych. Myśląc o twórczość artystki, możemy wyróżnić dwa zasadnicze motywy jej działań. Z jednej strony są to liczne retrospekcje z całym przynależnym im bagażem traum ostatnich dekad, wyrażone w bezgłowych tłumach postaci, z drugiej jest nim okres przedarchaiczny, czas kreowania mitów, nomadyczności oraz kreacji obiektów kultu wykonywanych z materiałów nietrwałych jak drewno czy tkanina, tak charakterystycznych dla twórczości Abakanowicz, zwłaszcza z wczesnego okresu.
Powinowactwa twórczości Abakanowicz ze sztuką archaiczną można szukać chociażby w grupie prac zatytułowanej "Cztery postacie kobiece" przywodzącej na myśl greckie płaczki (1984), "Postaciach tańczących" (2000) wykonanych z płótna workowego czy realizacji "Kokon" (1987) otulającej autentyczny zwierzęcy róg. Myśląc jednak o prezentowanej w niniejszym katalogu głowie nosorożca, nie sposób nie zauważyć jeszcze jednego aspektu: motywu ofiary, obecnego także w pracach z dużego cyklu "Głowy zwierząt kopytnych", które swoim kształtem przypominały myśliwskie trofea oraz formy z "Inkarnacji". O tych ostatnich artystka mówiła: "Twarze Inkarnacji odsłaniają chaos wnętrza ukrywanego za żywą twarzą. Uciekam od każdej, sięgając po następną, aby wreszcie odnaleźć równowagę w obiektywizmie twarzy zwierząt". Barbara Rose dostrzegła z kolei, że Abakanowicz w swoich pracach: "określa artystę jako proroka, który ujawnia ukrytą za pozorami realność spraw i rzeczy. Jej figury ludzkie, zwierzęta, ptaki i drzewa charakteryzują się pięknem, lecz na pewno nie umownym, wyidealizowanym pięknem, charakterystycznym dla kultury zachodu. Dzieła jej (…) raczej wstrząsają nami i niepokoją, prowokując skojarzenia ze zbiorową świadomością rejestrującą ewolucję umysłu ludzkiego, jego mity i marzenia, od samego początku w prastarych formach życia".
Prezentowana w niniejszym katalogu głowa nosorożca przywodzi na myśl wykopaliskową bryłę, niezwykle przejmującą i druzgoczącą w swoim wyrazie. Nadrzędnym tematem oraz myślą towarzyszącą Abakanowicz w twórczym akcie wydaje się kolektywne ludzkie sumienie, a także jego ukryta zawartość. Prace z tego kręgu tematycznego noszą w sobie ślady traumatycznej przemocy stosowanej wobec zwierząt. Artystka w ujmujący, niezwykle przekonujący sposób łączy w niej patos przeszłości z przeżywaniem losu człowieka oraz jego związki ze światem przyrody.
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
Rhinoceros, 1993
jute, 71 x 82 x 35 cm; unique
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tkanina jutowa, bycze rogi
Proweniencja
dar od artystki, 1993; kolekcja prywatna, Polska