Powrót do DESA.PL
52 of Liczba obiektów: 66
52
Czesław Wasilewski | Sanna
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie
Wymiary
48 x 79 cm
Opis
olej/płótno, 48 x 79 cm, sygnowany p.d.: 'Cz. Wasilewski',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.


Czesław Wasilewski to jeden z tych artystów, w których twórczości silnie objawiały się wpływy środowiska monachijskiego. Sam twórca wielokrotnie nawiązywał do kompozycji wybitnych malarzy, takich jak Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski czy Józef Chełmoński. Owiany tajemnicą i nie do końca jasny przebieg jego kariery sytuuje go również jako ucznia i współpracownika w atelier Wojciecha Kossaka. Te kwestie z kolei tłumaczą w zupełności podejmowaną przez Wasilewskiego tematykę. Był to bowiem niezaprzeczalnie malarz natury i koni. „Koń! ten towarzysz wierny i pewny, czy to pod Kircholmem, czy pod Iganiami, z tą samą furyą jak jego Pan sadzący przez armaty Samosierry, jak jego Pan znosi bez skargi nędzę odwrotu z Moskwy. Jeżeli w jakiejkolwiek sztuce należy mu się miejsce obok człowieka, to w sztuce polskiej złączony z rapsodyą rycerską nierozerwalnym węzłem jest inkarnacyą rozmachu i temperamentu jedynej kawaleryi świata!” (Koń w malarstwie i rzeźbie polskiej, katalog wystawy, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 1913, s. 3). Jak doskonale widać, motyw ten był silnie zakorzeniony w polskiej, narodowej świadomości już od wielu dekad, a jego genezy upatrywać należałoby zapewne gdzieś w przepełnionej ideałami epoce romantyzmu. Wasilewski w swej kompozycji ukazał dwa rozpędzone zaprzęgi. Osadził je w charakterystycznej dla siebie i zresztą lubianej, zimowej scenerii. Syntetyzujące formy tworzą tu scenę o brawurowym charakterze, w której tle majaczą zabudowania wsi z widocznym wiatrakiem i sylwetami drewnianych chałup.
Zanny również jako Ignacy Zygmuntowicz. Działał w Warszawie. Najczęściej malował efektowne zaprzęgi, sanny, sceny batalistyczne, zimowe pejzaże, sceny z polowań. Wykorzystywał z talentem malarskie osiągnięcia polskich malarzy uczących się w monachijskiej akademii oraz zręcznie nawiązywał do stylu malarskiego Wojciecha Kossaka. Równocześnie w wielu swoich kompozycjach prezentował trochę odmienne, niemal werystyczne podejście do natury, tworząc sugestywne iluzje rzeczywistości. Brał udział w wystawach w Lublinie w 1922 roku, w Warszawie, w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w latach dwudziestych, a także w wielu wystawach ukazujących dorobek polskich malarzy w różnych miastach (na przykład w Katowicach, w Częstochowie, w Gdyni, w Kaliszu). Obecnie jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, w muzeach w Łańcucie, Lesznie i w Łodzi.

Description:
Sledge ride
oil/canvas, 48 x 79 cm; signed lower right: 'Cz. Wasilewski', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Cz. Wasilewski'