51
Zygmunt Ajdukiewicz | Scena mitologiczna - Pląsy centaurów
Estymacja:
55,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek. Modernizm. Międzywojnie
Wymiary
62,5 x 109,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 62,5 x 109,5 cm, sygnowany l.d.: 'Zygmunt Ajdukiewicz', na odwrociu na płótnie niemiecki napis odręczny informujący o zastrzeżeniu praw do powielania obrazu należnych firmie Victora Angerera z Wiednia
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Zygmunt Ajdukiewicz był jednym z reprezentantów „szkoły monachijskiej”. Prezentowane w katalogu dzieło stoi jednak niejako w opozycji na głównego nurtu spuścizny autora. Zygmunt Ajdukiewicz pochodził ze znanej rodziny artystycznej (jego stryjecznym bratem był Tadeusz Ajdukiewicz). Artysta odebrał gruntowną edukację, którą rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Studia kontynuował w Wiedniu (1880-82), a potem w Monachium (1883-85). Następnie osiadł w stolicy cesarstwa habsburskiego, gdzie dzięki talentowi i pomocy rodziny zaczął znakomitą karierę w sferach dworskich i arystokratycznych. Jego dzieła w epoce były często wystawiane, a artysta odnosił liczne sukcesy (m.in zdobył złote medale na wystawach w Wiedniu i Berlinie). Przejawiał duży talent narracyjny, który łączył z solidnym warsztatem malarza realisty. Jako znakomity ilustrator chętnie sięgał do wielkich dzieł polskiej literatury (m.in. „Pana Tadeusza” i „Potopu”). Jego twórczość cenił cesarz Franciszek Józef, który zakupił obrazy Ajdukiewicza do kolekcji cesarskiej. Ajdukiewicz rozpoczynał swoją twórczość od starannie wykonanych scenek rodzajowych, lecz sławę zyskał jako malarz koni, które odtwarzał lekko i płynnie oraz dzięki cyklowi dwunastu obrazów poświęconych życiu Tadeusza Kościuszki. „Pląsy centaurów” można interpretować jako subtelną wariację warsztatu Ajdukiewicza, którego treści oscylowały wokół wspomnianych motywów hippicznych. Podejmując temat mitologiczny artysta w niedosłowny sposób wszedł w dialog z kanonami ówczesnego malarstwa, które na piedestale stawiało wielkoformatowe realizacje historyczne i mitologiczne właśnie. Dzieło to można uznać za rodzaj malarskiej hybrydy, tak jak bohaterów płótna – centaury. Centaury były mitycznymi stworzeniami, zbudowanymi z dwóch nieprzystających do siebie części. Górna część ciała była podobna do ludzkiej, dolna natomiast przypominała konia. W starożytnej Grecji centaury uchodziły za rasę dziką skłonną do gwałtów, przemocy i pijaństwa. Mieszkały w stadzie, żywiły się surowym mięsem i potrafiły zwietrzyć wino na kilometr (albo i dalej). Ich upodobanie do picia wielokrotnie stawało się przyczyną walk, m.in. z Heraklasem czy na weselu króla Lapitów Pejritoosa. Zygmunt Ajdukiewicz ukazał postać starego centaura z wykorzystaniem jego pełnego wachlarza charakterologicznego. Tym samym w swoim „malarskim kaprysie” przypomniał, iż europejskie malarstwo od wieków widziało w centaurach symbol zwierzęcego aspektu ludzkiej natury, rozwiązłości, pijaństwa i braku opanowania. „Pląsy centaurów” to próba skomponowania dzieła, które miało cieszyć odbiorcę nie tylko walorami plastycznymi, ale miało zarazem przekazywać uniwersalne treści kulturowe i bawić jego rubaszną redakcją.
Zygmunt Ajdukiewicz naukę malarstwa rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a następnie studiował w akademii wiedeńskiej (1880 - 1882) i monachijskiej (1883 - 1885). Po studiach stale mieszkał w Wiedniu, gdzie dzięki mieszkającemu tam bratu stryjecznemu - Tadeuszowi - rozwijał swoją karierę portrecisty w sferach dworskich i arystokratycznych, m.in. do pałacu cesarskiego w Wiedniu wykonał cykl obrazów przedstawiających mitologiczną historię Złotego Runa. W roku 1893 odwiedził Paryż. Swoje obrazy prezentował w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Wiedniu, Berlinie, Monachium i Pradze. Malował portrety, sceny rodzajowe o tematyce myśliwskiej oraz obrazy historyczne. Zajmował się także ilustratorstwem.
Description:
Mitological scene - Dance of the Centaurs'
oil/lined canvas, 62.5 x 109.5 cm; signed lower left: 'Zygmunt Ajdukiewicz', on the reverse inscription informing on reservation of the right to reproduction of the painting by Victor Angerer company in Vienna,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Zygmunt Ajdukiewicz był jednym z reprezentantów „szkoły monachijskiej”. Prezentowane w katalogu dzieło stoi jednak niejako w opozycji na głównego nurtu spuścizny autora. Zygmunt Ajdukiewicz pochodził ze znanej rodziny artystycznej (jego stryjecznym bratem był Tadeusz Ajdukiewicz). Artysta odebrał gruntowną edukację, którą rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Studia kontynuował w Wiedniu (1880-82), a potem w Monachium (1883-85). Następnie osiadł w stolicy cesarstwa habsburskiego, gdzie dzięki talentowi i pomocy rodziny zaczął znakomitą karierę w sferach dworskich i arystokratycznych. Jego dzieła w epoce były często wystawiane, a artysta odnosił liczne sukcesy (m.in zdobył złote medale na wystawach w Wiedniu i Berlinie). Przejawiał duży talent narracyjny, który łączył z solidnym warsztatem malarza realisty. Jako znakomity ilustrator chętnie sięgał do wielkich dzieł polskiej literatury (m.in. „Pana Tadeusza” i „Potopu”). Jego twórczość cenił cesarz Franciszek Józef, który zakupił obrazy Ajdukiewicza do kolekcji cesarskiej. Ajdukiewicz rozpoczynał swoją twórczość od starannie wykonanych scenek rodzajowych, lecz sławę zyskał jako malarz koni, które odtwarzał lekko i płynnie oraz dzięki cyklowi dwunastu obrazów poświęconych życiu Tadeusza Kościuszki. „Pląsy centaurów” można interpretować jako subtelną wariację warsztatu Ajdukiewicza, którego treści oscylowały wokół wspomnianych motywów hippicznych. Podejmując temat mitologiczny artysta w niedosłowny sposób wszedł w dialog z kanonami ówczesnego malarstwa, które na piedestale stawiało wielkoformatowe realizacje historyczne i mitologiczne właśnie. Dzieło to można uznać za rodzaj malarskiej hybrydy, tak jak bohaterów płótna – centaury. Centaury były mitycznymi stworzeniami, zbudowanymi z dwóch nieprzystających do siebie części. Górna część ciała była podobna do ludzkiej, dolna natomiast przypominała konia. W starożytnej Grecji centaury uchodziły za rasę dziką skłonną do gwałtów, przemocy i pijaństwa. Mieszkały w stadzie, żywiły się surowym mięsem i potrafiły zwietrzyć wino na kilometr (albo i dalej). Ich upodobanie do picia wielokrotnie stawało się przyczyną walk, m.in. z Heraklasem czy na weselu króla Lapitów Pejritoosa. Zygmunt Ajdukiewicz ukazał postać starego centaura z wykorzystaniem jego pełnego wachlarza charakterologicznego. Tym samym w swoim „malarskim kaprysie” przypomniał, iż europejskie malarstwo od wieków widziało w centaurach symbol zwierzęcego aspektu ludzkiej natury, rozwiązłości, pijaństwa i braku opanowania. „Pląsy centaurów” to próba skomponowania dzieła, które miało cieszyć odbiorcę nie tylko walorami plastycznymi, ale miało zarazem przekazywać uniwersalne treści kulturowe i bawić jego rubaszną redakcją.
Zygmunt Ajdukiewicz naukę malarstwa rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a następnie studiował w akademii wiedeńskiej (1880 - 1882) i monachijskiej (1883 - 1885). Po studiach stale mieszkał w Wiedniu, gdzie dzięki mieszkającemu tam bratu stryjecznemu - Tadeuszowi - rozwijał swoją karierę portrecisty w sferach dworskich i arystokratycznych, m.in. do pałacu cesarskiego w Wiedniu wykonał cykl obrazów przedstawiających mitologiczną historię Złotego Runa. W roku 1893 odwiedził Paryż. Swoje obrazy prezentował w Warszawie, Krakowie, Lwowie, Wiedniu, Berlinie, Monachium i Pradze. Malował portrety, sceny rodzajowe o tematyce myśliwskiej oraz obrazy historyczne. Zajmował się także ilustratorstwem.
Description:
Mitological scene - Dance of the Centaurs'
oil/lined canvas, 62.5 x 109.5 cm; signed lower left: 'Zygmunt Ajdukiewicz', on the reverse inscription informing on reservation of the right to reproduction of the painting by Victor Angerer company in Vienna,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Zygmunt Ajdukiewicz'