Powrót do DESA.PL
64 of Liczba obiektów: 84
64
Leszek Nowosielski | "Kwiat paproci", 1988
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
129 x 96 cm
Opis
olej/płótno, 129 x 96 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Leszek Nowosielski | 1988, Pologne | 'KWIAT PAPROCI''

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Choć Leszek Nowosielski znany jest głównie jako ceramik, w trakcie swojej aktywności twórczej z powodzeniem zajmował się również malarstwem. Początkowo artysta malował w popularnym przez kilka dekad XX wieku w Polsce stylu kolorystycznym. Wówczas, jak na kolorystę przystało, malował martwe natury oraz sceny rodzajowe, a także pejzaże. Uważa się, że jego zwrot w stronę abstrakcji, który dokonał się w późniejszym okresie twórczości, związany był z doświadczeniami w obszarze medium ceramiki. Chodzi tutaj dokładnie o opracowywanie abstrakcyjnych ornamentów, którymi artysta ozdabiał swoje ceramiczne wytwory. "Przewędrowały" one następnie z terakotowych plakiet na płótna.
Podobnie jak w pracy z ceramiką, zajmowanie się malarstwem abstrakcyjnym było dla Nowosielskiego okazją do zmierzenia się z problemem kształtowania materii. O ile w przypadku tej pierwszej sztuki formowaniu podlegała plastyczna glina, o tyle w przypadku malarstwa sztalugowego zadaniem dla artysty było kształtowanie faktury obrazu. To właśnie problem formowania powierzchni, "rzeźbienia" w grubej warstwie farby zajmował artystę. Tym samym Nowosielski wytworzył własną formułę wpisującą się w nurt malarstwa materii, o tyle oryginalną, że mającą swoje źródło w związkach z ceramiką. Żłobienia i bruzdy na powierzchni obrazów artysta osiągał za pomocą specjalnych grzebieni.
Abstrakcje Nowosielskiego często bywały monochromami. Czasami artysta nadawał im metaforyczne tytuły, jak w przypadku niniejszego płótna. Ich malarska forma nie odpowiadała, rzecz jasna, semantycznej zawartości tytułu. Jednak poprzez konfrontację z nim pozwalała wytworzyć w wyobraźni różnorodne skojarzenia wywołane przez ten autorski, tekstowy dodatek.

Ukończył studia na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej, podczas II wojny światowej uczęszczał na prywatne lekcje malarstwa u Jana Rubczaka. W 1945 przeprowadził się do Gliwic, gdzie do 1949 prowadził wytwórnię chemiczną. W 1949 został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, w tym samym roku w Biurze Wystaw Artystycznych miała miejsce pierwsza indywidualna wystawa malarstwa Leszka Nowosielskiego. W 1956 swoje zainteresowanie skierował na ceramikę, zaczynał od dekoracji naszkliwnych umieszczanych na porcelanie. W późniejszym czasie wyspecjalizował się w kompozycjach figuratywnych tworzonych z płaskorzeźbionych kafli (paneli) ceramicznych. Tworzył abstrakcyjne dekoracje stosując również malarstwo na porcelanie, część jego twórczości odwoływała się do historii Polski m.in. Bitwa pod Grunwaldem, Zbrodnia katyńska, Powstanie warszawskie, męczeństwo w Auschwitz. Prace Leszka Nowosielskiego charakteryzowały się żywą kolorystyką, część z nich to trójwymiarowe figury wykonane ręcznie i niepowtarzalne w swojej formie. Twórczość artysty znajduje się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie, we Wrocławiu i Gdańsku, w płockim Muzeum Ziemi Mazowieckiej i warszawskim Muzeum Archeologicznym.

Jedną z kompozycji ceramicznych Leszek Nowosielski poświęcił wybuchowi bomby jądrowej w Hiroszimie, praca ta znajduje się w Centrum Pamięci Hiroszimy w Tokio.

Żoną Leszka Nowosielskiego była Hanna Modrzewska-Nowosielska, oboje przez wiele lat mieszkali w Podkowie Leśnej.

Description:
"Fern Flower", 1988
oil/canvas, 129 x 96 cm; signed, dated and titled on the reverse: 'Leszek Nowosielski | 1988, Pologne | 'KWIAT PAPROCI''

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Leszek Nowosielski | 1988, Pologne | 'KWIAT PAPROCI''