63
Andrzej Gieraga | "Progresywny XXXII", 2017
Estymacja:
18,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Artysta
Andrzej Gieraga (1934)
Wymiary
100 x 80 cm
Kategoria
Opis
akryl/płyta, tektura, 100 x 80 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESYWNY XXXII | AKRYL, TEKTURA, PŁYTA | 100 x 80 | 2017', pieczęć artysty na odwrociu
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Andrzej Gieraga z niezwykłą konsekwencją podążał raz obraną ścieżką artystyczną, polegającą na stopniowej redukcji środków. Pomimo różnorodności jego obrazów od lat ich tworzywem, a zarazem wiodącym tematem pozostaje światło. Bożena Kowalska w katalogu wystawy malarza w Galerii Prezydenckiej w 2003 napisała "Gieraga jest poetą światła. Wszystko, co od początku swych artystycznych działań tworzy, powstało w kontekście ze światłem i przy wykorzystaniu różnych jego możliwości wyrazowych. (…) Ono rysuje duktem wzmożonego blasku lub kreską cienia kontury reliefowych wypukłości i zagłębień. Odgrywa w pracach artysty nie tylko rolę głównego czynnika w konstruowaniu kompozycji, ale też istotnego nośnika znaczeń".
Autor nigdy nie poddał się presji wykorzystywania nowych mediów, nie uległ hasłom zwolenników sztuki zaangażowanej, która powinna według nich szokować, wytrącać ze stanu spokoju i zadowolenia. Wyciszone dzieła Gieragi przynoszą wytchnienie widzom we współczesnym świecie, emanują spokojem, ale i optymizmem. Prezentowana praca pochodzi z okresu, kiedy malarz zakończył eksperymenty z obłymi formami, porzucił operowanie chromatycznymi barwami na rzecz pogodniejszych i żywszych kolorów, pokrywających pola wyznaczone rowkami. Nigdy nie uznał reliefu za temat wyeksploatowany i w niuansach poszukiwał wyrazu dla nieuchwytnych zjawisk. Pozorny geometryczny ład płócien przełamany zostaje wrażliwością twórcy, który wnikliwie obserwuje subtelną grę naturalnych zjawisk i zachęca odbiorcę do uczynienia tego samego.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
“Progressive XXXII", 2017
acrylic/board, paperboard, 100 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESYWNY XXXII | AKRYL, TEKTURA, PLYTA | 100 x 80 | 2017', artist's stamp on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Andrzej Gieraga z niezwykłą konsekwencją podążał raz obraną ścieżką artystyczną, polegającą na stopniowej redukcji środków. Pomimo różnorodności jego obrazów od lat ich tworzywem, a zarazem wiodącym tematem pozostaje światło. Bożena Kowalska w katalogu wystawy malarza w Galerii Prezydenckiej w 2003 napisała "Gieraga jest poetą światła. Wszystko, co od początku swych artystycznych działań tworzy, powstało w kontekście ze światłem i przy wykorzystaniu różnych jego możliwości wyrazowych. (…) Ono rysuje duktem wzmożonego blasku lub kreską cienia kontury reliefowych wypukłości i zagłębień. Odgrywa w pracach artysty nie tylko rolę głównego czynnika w konstruowaniu kompozycji, ale też istotnego nośnika znaczeń".
Autor nigdy nie poddał się presji wykorzystywania nowych mediów, nie uległ hasłom zwolenników sztuki zaangażowanej, która powinna według nich szokować, wytrącać ze stanu spokoju i zadowolenia. Wyciszone dzieła Gieragi przynoszą wytchnienie widzom we współczesnym świecie, emanują spokojem, ale i optymizmem. Prezentowana praca pochodzi z okresu, kiedy malarz zakończył eksperymenty z obłymi formami, porzucił operowanie chromatycznymi barwami na rzecz pogodniejszych i żywszych kolorów, pokrywających pola wyznaczone rowkami. Nigdy nie uznał reliefu za temat wyeksploatowany i w niuansach poszukiwał wyrazu dla nieuchwytnych zjawisk. Pozorny geometryczny ład płócien przełamany zostaje wrażliwością twórcy, który wnikliwie obserwuje subtelną grę naturalnych zjawisk i zachęca odbiorcę do uczynienia tego samego.
W 1971 roku uzyskał dyplom łódzkiej PWSSP, której w latach 1987-90 był prorektorem, a od 1990 roku jest profesorem. Dla jego twórczości najbardziej charakterystyczne są geometryczne kompozycje. Jest autorem cyklu "Czerń i Biel", "Uskrzydlenia", a także cyklu obrazów, oznaczonych cyframi rzymskimi, których numeracja doszła do CC.
Description:
“Progressive XXXII", 2017
acrylic/board, paperboard, 100 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESYWNY XXXII | AKRYL, TEKTURA, PLYTA | 100 x 80 | 2017', artist's stamp on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akryl/płyta, tektura
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ANDRZEJ GIERAGA | PROGRESYWNY XXXII | AKRYL, TEKTURA, PŁYTA | 100 x 80 | 2017'