Powrót do DESA.PL
41 of Liczba obiektów: 84
41
Zdzisław Jurkiewicz | Z cyklu "Obrazy ostateczne", 1980
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy awangardy po 1945
Wymiary
56 x 60 cm
Opis
akryl/płótno, 56 x 60 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Jurkiewicz | 1980', na odwrociu papierowa nalepka z opisem obrazu

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowany obraz autorstwa Zdzisława Jurkiewicza pochodzi z jednego z najbardziej znanych cykli twórczości tego artysty, czyli "Obrazów ostatecznych". Rozpoczęta w 1975 seria stanowi rozwinięcie wcześniejszej formuły rysunków, w których kreślona pisakiem linia przebiega przez podłoże niezależnie od jego fizycznych właściwości. Wbrew pozorom, efekt kreślenia nie był przewidywalny. Słowami Jurkiewicza, stosował on "rodzaj pisaka (…), którym posługują się architekci. Nalewam do niego farby niebieskiej lub czerwonej i jadę po prostu wzdłuż przykładnicy. (…) zaczynam czerwoną, kiedy kończy się czerwona, nalewam niebieskiej. One mieszają się ze sobą (…) jak wypadnie, a mnie to nic nie obchodzi. Teraz obraz nareszcie mogłem zrobić uczciwie szybko" (Paweł Polit, W kręgu malarstwa. Rozmowa ze Zdzisławem Jurkiewiczem, "Obieg", 6.09.2011).
"Obrazy ostateczne" stanowią wyjście naprzeciw koncepcji maszynowego aspektu produkcji dzieła sztuki. Funkcjonuje w nich też dychotomia odgórnie ustalonego porządku, który daje nieprzewidziane efekty. Efektem tej dowolności są delikatne fale na powierzchni linii, które "psuły ‘czystość’ przepływu". W słowach artysty, są to "drobne incydenty o znaczeniu lokalnym, jakby delikatne fale marszczące płynną nieustannie Rzekę Heraklita" (Tamże).

W pustym pokoju
Pośród zgasłej bieli ścian
Rozważam tajemnicę
I pasję nieprzejednane
Niebieskie i czerwone
Znam ich historię niewyczerpaną
I poetyczne rojenia demiurgów
Którzy podobno je posiedli
Wygaszone
W doskonałej ciszy
Obrazów ostatecznych
Pędzą teraz
Swój zgodny uładzony szary żywot
Podobne światu
Kosmologia Bondiego
Gdzie zdarzenia małe
Zdarzenia ważne -
Twoje i moje
Także wasze
Płyną razem
Zjednoczone
W tak nikłej nadziei
Że osiągną końce
Oddalającego się
Wszechświata

Zdzisław Jurkiewicz, Niebieskie i czerwone, grudzień 1980, cyt. za: Marika Kuźmicz, "Za stołem świata. Zdzisław Jurkiewicz", [w:] Zdzisław Jurkiewicz. Zdarzenia/Occurances, [red.] Taż, Wrocław 2019, s. 27.
W 1956 ukończył Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej. Od 1992 był kierownikiem Zakładu Rysunku i Rzeźby na tej Uczelni. Zajmował się malarstwem, grafiką, fotografią. Należał do "Grupy Wrocławskiej". W latach 1976-89 tworzył cykl "Obrazy Ostateczne" z odręcznymi, poziomymi liniami traktowanymi jako uproszczone pismo. Pod koniec lat 80. powstał cykl "Labirynty", a w latach 90 - tych "Kwadraty doskonałe". W 1973 był laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida. Jego prace wystawiane były m.in. na: Biennale w Sao Paulo (1974), "Atelier 72" w Edynburgu, "Présences Polonaises" w Paryżu (1983).

Description:
From the series "Obrazy ostateczne", 1980
acrylic/canvas, 56 x 60 cm; signed and dated on the reverse: 'Jurkiewicz | 1980', label with the work's description on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Jurkiewicz | 1980'