Powrót do DESA.PL
5718 of Liczba obiektów: 32
Obiekt jest zamknięty Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966
Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 1Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 2Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 3Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 4Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 5Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 6Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 7Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 8Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 9Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 10Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 11Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 12Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 13Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966 - 14
5718
Tadeusz Kantor | "Podziały II", 1966
Estymacja:
130,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja online
Awangarda i nowoczesność
Artysta
Tadeusz Kantor (1915 - 1990)
Wymiary
73 x 54 cm
Opis
kredka/papier naklejony na płótno, 73 x 54 cm, sygnowany pieczęcią autorską p.d.: 't. kantor' oraz tuszem: 'T. Kantor', sygnowany i datowany na odwrociu: 'Kantor | 1966', opisany na odwrociu: '02.III.18.82 | 5.II.82 (...)' oraz nalepka z Galerie de France w Paryżu; na krośnie malarskim opisany: 'TK d 271' oraz stempel Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego "Desa"; na odwrociu ramy opisany: 'seria 3 obrazy' oraz nalepki z Muzeum Sztuki w Łodzi z informacjami o wystawach w Whitechapel Gallery w Londynie oraz Kulturhuset w Sztokholmie, nalepka inwentarzowa w języku norweskim oraz pieczęć Henie Ostand Kunstcenter w Oslo

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W 1961 artysta opublikował „Manifest ambalaży”, w którym pisał: „Przedmiot interesował mnie zawsze. Zdawałem sobie sprawę, że on sam jest nie do zwyciężenia i niedostępny. Naturalistycznie odtworzony na obrazie staje się mniej lub bardziej naiwnym fetyszem. Kolor, który usiłuje go dotknąć, uwikłuje się natychmiast w pasjonującą przygodę światła, materii i fantomów. Ale przedmiot trwa dalej nieodgadniony. Czy nie można by go ‘dotknąć’ w inny sposób. Sztuczny. Poprzez negatyw, odcisk lub przez ukrycie. Przez coś, co go ukrywa” (Wiesław Borowski, Tadeusz Kantor, Warszawa 1982, s. 147-148). Obiekty interesujące artystę miały „niski” status, nie budzące żadnych skojarzeń z kulturą wysoką, przyciągające raczej uwagę swoją powszedniością i brzydotą - co miało szczególną wartość dla surrealistów. Przedmioty znalezione przypadkiem, postrzegane z nieznanej dotąd perspektywy, okazywały się katalizatorem nieoczekiwanych skojarzeń, uruchamiających strumień świadomości. Kompozycje, Kantor nazywał „ambalażami” były zarówno przedmiotami, jak i ich opakowaniem, zakryciem, mającymi dla artysty znaczenie formalne. Były one konkretną propozycją w debacie o kształcie nowoczesnego malarstwa, a jednocześnie posiadały charakter „autonomiczny”. Obiekty same w sobie nie wytwarzały znaczenia, nie tylko będąc fragmentem powierzchni obrazu, ale również wywołujące skojarzenia z zakrywaniem, zatajaniem czegoś, w ten właśnie sposób będąc w stanie ewokując wrażenie czegoś, co mogłoby być postrzegane jako surrealistycznie pojmowana „niesamowitość” i tajemnica. Prezentowana tutaj praca Kantora z 1966 roku (jedna z cyklu 3 analogicznych) pozostaje nie tyle przedmiotem, co jego reprezentacją. „Przedmiotowość” sztuki, którą interesował się Kantor w latach 60. zostaje tutaj przedstawiona metaforycznie. Wszystkie znaczenia, które pojawiają się w ambalażach Kantora tutaj wydają się kumulować w skondensowanej, oszczędnej formie.
W 1939 roku ukończył ASP w Krakowie. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej doby powojennej, a przede wszystkim twórcą polskiego teatru awangardowego eksperymentalnego teatru podziemnego, a od 1956 teatru Cricot 2 w Krakowie. Był współzałożycielem i członkiem Grupy Plastyków Nowoczesnych w 1945 roku. W 1955 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z najnowszymi tendencjami w sztuce światowej. W jego twórczości główną formą wypowiedzi artystycznej było malarstwo abstrakcyjne, zwłaszcza typu informel, zajmował się także grafiką; aranżował happeningi, zajmował się scenografią i filmem. Prowadził działalność pedagogiczną: w 1948 i 1968 roku w ASP w Krakowie i w 1961 w akademii w Hamburgu. Laureat m.in. nagrody Fundacji im. Goethego w 1978 w Szwajcarii.

Description:
Divisions II, 1966
crayon/paper mounted on canvas, 73 x 54 cm; signed and dated on the reverse: 'Kantor | 1966', signed and dated on the reverse: 'Kantor | 1966 ', described on the reverse: '02 .III.18.82 | 5.II.82 (...) 'and a sticker from the Galerie de France in Paris; on the painting loom with the inscription: 'TK d 271' and the stamp of Przedsiebiorstwo Handlu Zagranicznego "Desa"; labeled on the reverse of the frame: 'seria 3 obrazy' and stickers from the Art Museum in Lodz with information about exhibitions at Whitechapel Gallery in London and Kulturhuset in Stockholm, inventory sticker in Norwegian and the seal of Henie Ostand Kunstcenter in Oslo,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
kredka/papier naklejony na płótno
Sygnatura
sygnowany pieczęcią autorską p.d.: 't. kantor' oraz tuszem: 'T. Kantor'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Wiesław Borowski, Tadeusz Kantor, Warszawa 1982, s. 67, poz. kat. 96
Wystawiany
Tadeusz Kantor, Henie Ostand Kunstcenter, Oslo, 1973; - Tadeusz Kantor, Kulturhuset w Sztokholmie, Oslo, 1973; - Kantor - Emballages, Whitechapel Gallery, Londyn, 1974; - Kantor - Emballages, Kulturhuset, Sztokholm, 1975; - Tadeusz Kantor - Métamorphoses (peintures, objects, dessins 1947-1981) - Maria Stangret (pièces), Galerie de France, Paryż, 1982; - Malowanie progów w 100. rocznicę urodzin Tadeusza Kantora, Muzeum Śląskie, Katowice, 2015; - Muzeum Śląskie, Katowice, ekspozycja stała, 2015-2018