Powrót do DESA.PL
67 of Liczba obiektów: 89
67
Louis Marcoussis | Martwa natura
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Classic Blue
Wymiary
15 x 20 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
pochoir ręcznie kolorowany gwaszem, litografia barwna/papier, 15 x 20 cm (w świetle passe-partout), datowany i opisany l.d. na kamieniu: 'Madame, Monsieur Costida | hommage amical de | mai 27 L. Marcoussis', Plansza pochodzi z publikacji Guillaume'a Janneau "L'Art Cubiste. Théories et Réalistations. Étude Critique" wydanej przez Charles'a Moreau w Paryżu w 1929 roku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

Louis Marcoussis, a właściwie Ludwik Kazimierz Władysław Markus, urodził się 14 listopada 1878 w Warszawie. Studiował krótko, w latach 1891-92, w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem czołowych malarzy młodopolskich - Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. W 1903 wyjeżdża do Paryża. To właśnie tam, we francuskiej stolicy nad Sekwaną, narodzi się po czterech latach, pod wpływem czołowego krytyka epoki Guillaume Apollinaire’a, Louis Marcoussis. Równocześnie z obranym pseudonimem artysta wkracza na nowe ścieżki malarstwa. Zaczyna umiejętnie lawirować wśród paryskiej bohemy artystycznej. Staje się widzem w metaforycznym teatrze awangardy, którego spektakl właśnie się rozpoczyna. Zza odsłaniającej się kurtyny wyłaniają się namalowane wówczas, w 1907, skandalizujące "Panny z Avignon" Picassa. Marcoussis obserwuje te wydarzenia i chłonie wyjątkową aurę Paryża. Dzięki Apollinaire’owi pozna osobiście w 1911 Pabla Picassa i Georges’a Braque’a. Owo spotkanie definitywnie utwierdzi go w przekonaniu o słuszności podjętych przed laty kroków.
Od około 1914 rozpoczyna się w historii nurtu kubistycznego nowy okres, faza syntetyczna, która trwać będzie jeszcze i w latach 20. Większość martwych natur artysty powstała właśnie na kanwie założeń tej geometryzującej, upraszczającej kształty i formy stylistyki. Istotnym elementem kompozycji tego czasu, zarówno u Marcoussis’a, jak i u innych kubistów staje się instrument muzyczny - gitara. W prezentowanej podczas aukcji pracy występuje ona w towarzystwie dzbana o dziwacznych, płynnych formach oraz leżącej pomiędzy nimi muszli. Już pod koniec lat 30. XX wieku pojawią się w twórczości malarza próby wprowadzenia do swoich kompozycji pierwiastków surrealizmu, co jest dobrze widoczne w omawianej martwej naturze. Dzieje się tak dzięki przenikającym się strukturom stołu i ścian oraz "wchodzącej" w przestrzeń pracy rzeczywistości zewnętrznej pod postacią nieba z zarysowanymi obłokami. Wszystko to jawi się natomiast we wszechobecnych odcieniach błękitu.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. W 1903 wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował naukę w Académie Julian u Jules'a Lefebvre'a. Tamże związał się ze środowiskiem École de Paris.

Description:
Still life
hand-coloured pochoir, coloured lithography/paper, 15 x 20 cm (dimensions in passe-partout window); dated and described lower left on the plate: ''Madame, Monsieur Costida | hommage amical de | mai 27 L. Marcoussis', The board comes from the publication by Guillaume Janneau "L'Art Cubiste. Théories et Réalistations. Étude Critique" published by Charles Moreau in Paris in 1929

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
pochoir ręcznie kolorowany gwaszem, litografia barwna/papier
Sygnatura
datowany i opisany l.d. na kamieniu: 'Madame, Monsieur Costida | hommage amical de | mai 27 L. Marcoussis'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0