8
Julian Fałat | Myśliwy z psem, 1919
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
85,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na papierze
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
70 x 146 cm
Kategoria
Opis
akwarela/papier naklejony na płótno, 70 x 146 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'jFałat Bystra 1919', na odwrociu orzeczenie autentyczności dr Kazimierza Buczkowskiego
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W opisywanej pracy Fałat w mistrzowski sposób połączył swoje dwie największe miłości: dalekowschodnią, wyrafinowaną kompozycję z motywami myśliwskimi, dzięki, którym akwarelista zyskał międzynarodową sławę. Pierwsze prace ze scen polowania powstały w 1886 roku, podczas pobytu malarza w Nieświeżu, na słynnym polowaniu urządzonym dla księcia Wilhelma, później koronowanego na cesarza niemieckiego. Fałat zajmował wówczas miejsce naczelne, malując obrazy dokumentujące przebieg łowów, portrety księcia i jego współtowarzyszy, tłumy obławników i myśliwskie trofea. Myśliwskimi kompozycjami artysty zafascynowany był również Henryk Sienkiewicz, orędownik sarmatyzmu. Fałat wyłamał się z kanonu popularnego w drugiej połowie XIX wieku polowania par force, rozpowszechnionego przede wszystkim przez Juliusza Kossaka. Akwarelista skupiał się głównie na okolicznościach, przede wszystkim dostrzegając naturę i elementy etnograficzne polowania i tworząc melancholijne lecz sugestywne sceny myśliwskie.
Podróż do Chin oraz Japonii w decydujący sposób wpłynęła na tożsamość twórczą trzydziestoletniego Juliana Fałata – wydawać by się mogło w pełni ukształtowanego realisty pasjonującego się scenami myśliwskimi oraz rodzajowymi. Jednak spotkanie z wyjątkową sztuką „obrazów przemijającego świata” uczyniło mistrza akwareli pierwszym i najlepszym wśród młodopolskich malarzy interpretatorem dalekowschodniego stylu. Krytyka artystyczna już za życia malarza doceniała doskonałe wykorzystywanie japońskich zasad formułowania obrazu. Mieczysław Wallis mianował go „mistrzem skrótowych napomknięć i syntetycznych uproszczeń”, a Wacław Husarski na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” pisał o artyście: „Fałat jest jednym z najwybitniejszych niewątpliwie japonistów, którzy na przełomie wieku XIX i XX stanowią odrębną w sztucę grupę. Syntetyczne uproszczenia barwy i rysunku; ekspresja rzuconej pośpiesznie i nerwowo plamy akwarelowej; wirtuozowska biegłość pędzla, a nawet tak charakterystyczne dla Fałata, wyzyskiwanie białości papieru – wszystko to jest bardzo oryginalnym i bardzo samodzielnym zużytkowaniem nauk, wyniesionych ze sztuki japońskiej. Sam artysta w swym pamiętniku wspominał: „Dla Japonii i Japończyków żywię uwielbienie wręcz bezgraniczne”, oddając tymi słowami nie tylko zamiłowanie do czysto malarskich rozwiązań, ale również do wszystkich aspektów kultury i społeczeństwa Kraju Kwitnącej Wiśni. Mistrzowskie wyczucie i wyjątkowość kompozycji w dużym stopniu wynikają z osobistego zetknięcia się artysty z przyrodą, krajobrazem, ludźmi oraz zabytkami Japonii, podczas gdy inni „japoniści” poznawali stylistykę Dalekiego Wschodu, studiując albumy bądź artefakty przywiezione przez kolekcjonerów. W pracach Fałata dostrzegalne są rozmaite inspiracje japońską estetyką, filozofią i sztuką przejawiające się w sposobie budowy obrazu, przesunięciu centralnej osi kompozycji, horyzontalnym formacie papieru oraz przede wszystkim w syntetyzowaniu uproszczonej plamy barwnej.
Prezentowana praca powstała już w dojrzałym okresie twórczości artysty. Należy do interesującej grupy przedstawień leżących na pograniczu pejzaży i scen rodzajowych. Zakomponowane w charakterystyczny sposób z podwyższonej, odległej perspektywy ujmuje zarówno element rodzajowy, jak i łagodne stoki beskidzkiego krajobrazu przeciętego wstęgą potoku. Oferowana praca jest niewątpliwie absolutną kumulacją najważniejszych motywów artystycznego języka mistrza akwareli: myśliwego, który w towarzystwie psa udaje się na samotne polowanie w okolice umiłowanych przez artystę okolic Bystrej.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
A hunter with a dog, 1919
watercolour/paper mounted on canvas, 70 x 146 cm; signed and dated lower right: 'jFalat Bystra 1919', on the reverse the certificate of authenticity dr. Kazimierz Buczkowski
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W opisywanej pracy Fałat w mistrzowski sposób połączył swoje dwie największe miłości: dalekowschodnią, wyrafinowaną kompozycję z motywami myśliwskimi, dzięki, którym akwarelista zyskał międzynarodową sławę. Pierwsze prace ze scen polowania powstały w 1886 roku, podczas pobytu malarza w Nieświeżu, na słynnym polowaniu urządzonym dla księcia Wilhelma, później koronowanego na cesarza niemieckiego. Fałat zajmował wówczas miejsce naczelne, malując obrazy dokumentujące przebieg łowów, portrety księcia i jego współtowarzyszy, tłumy obławników i myśliwskie trofea. Myśliwskimi kompozycjami artysty zafascynowany był również Henryk Sienkiewicz, orędownik sarmatyzmu. Fałat wyłamał się z kanonu popularnego w drugiej połowie XIX wieku polowania par force, rozpowszechnionego przede wszystkim przez Juliusza Kossaka. Akwarelista skupiał się głównie na okolicznościach, przede wszystkim dostrzegając naturę i elementy etnograficzne polowania i tworząc melancholijne lecz sugestywne sceny myśliwskie.
Podróż do Chin oraz Japonii w decydujący sposób wpłynęła na tożsamość twórczą trzydziestoletniego Juliana Fałata – wydawać by się mogło w pełni ukształtowanego realisty pasjonującego się scenami myśliwskimi oraz rodzajowymi. Jednak spotkanie z wyjątkową sztuką „obrazów przemijającego świata” uczyniło mistrza akwareli pierwszym i najlepszym wśród młodopolskich malarzy interpretatorem dalekowschodniego stylu. Krytyka artystyczna już za życia malarza doceniała doskonałe wykorzystywanie japońskich zasad formułowania obrazu. Mieczysław Wallis mianował go „mistrzem skrótowych napomknięć i syntetycznych uproszczeń”, a Wacław Husarski na łamach „Tygodnika Ilustrowanego” pisał o artyście: „Fałat jest jednym z najwybitniejszych niewątpliwie japonistów, którzy na przełomie wieku XIX i XX stanowią odrębną w sztucę grupę. Syntetyczne uproszczenia barwy i rysunku; ekspresja rzuconej pośpiesznie i nerwowo plamy akwarelowej; wirtuozowska biegłość pędzla, a nawet tak charakterystyczne dla Fałata, wyzyskiwanie białości papieru – wszystko to jest bardzo oryginalnym i bardzo samodzielnym zużytkowaniem nauk, wyniesionych ze sztuki japońskiej. Sam artysta w swym pamiętniku wspominał: „Dla Japonii i Japończyków żywię uwielbienie wręcz bezgraniczne”, oddając tymi słowami nie tylko zamiłowanie do czysto malarskich rozwiązań, ale również do wszystkich aspektów kultury i społeczeństwa Kraju Kwitnącej Wiśni. Mistrzowskie wyczucie i wyjątkowość kompozycji w dużym stopniu wynikają z osobistego zetknięcia się artysty z przyrodą, krajobrazem, ludźmi oraz zabytkami Japonii, podczas gdy inni „japoniści” poznawali stylistykę Dalekiego Wschodu, studiując albumy bądź artefakty przywiezione przez kolekcjonerów. W pracach Fałata dostrzegalne są rozmaite inspiracje japońską estetyką, filozofią i sztuką przejawiające się w sposobie budowy obrazu, przesunięciu centralnej osi kompozycji, horyzontalnym formacie papieru oraz przede wszystkim w syntetyzowaniu uproszczonej plamy barwnej.
Prezentowana praca powstała już w dojrzałym okresie twórczości artysty. Należy do interesującej grupy przedstawień leżących na pograniczu pejzaży i scen rodzajowych. Zakomponowane w charakterystyczny sposób z podwyższonej, odległej perspektywy ujmuje zarówno element rodzajowy, jak i łagodne stoki beskidzkiego krajobrazu przeciętego wstęgą potoku. Oferowana praca jest niewątpliwie absolutną kumulacją najważniejszych motywów artystycznego języka mistrza akwareli: myśliwego, który w towarzystwie psa udaje się na samotne polowanie w okolice umiłowanych przez artystę okolic Bystrej.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
A hunter with a dog, 1919
watercolour/paper mounted on canvas, 70 x 146 cm; signed and dated lower right: 'jFalat Bystra 1919', on the reverse the certificate of authenticity dr. Kazimierz Buczkowski
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier naklejony na płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'jFałat Bystra 1919'