7
Julian Fałat | Portret Władysława Nowotarskiego, 1923
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na papierze
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
48,7 x 41 cm
Kategoria
Opis
akwarela, pastel/papier, 48,7 x 41 cm, sygnowany, datowany oraz dedykacja l.d.: 'Kochanemu Panu Nowotarskiemu ofiarowuje JFałat 1923'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Choć dzieło Juliana Fałata kojarzone jest przede wszystkim z krajobrazem i rodzajową sceną z polowania, nie należy zapominać, że artysta był również utalentowanym portrecistą. Wizerunki ludzi tworzył od zarania swojej twórczości w latach 80. XIX stulecia. W tej artystycznej gałęzi korzystał również z plastycznych zasobów, jakie dawała technika akwarelowa. Technika ta umożliwiała bowiem artyście dynamiczną pracę, a tym samym uchwycenie unikalnych, przemijających z chwilą cech indywidualnych modela. Podpierając się niesztampowym syntetycznym uproszczeniem detalu i oryginalnymi zestawieniami barwnymi, Fałat komponował wizerunek wysmakowany i wrażeniowy. Z tychże powodów ówczesna krytyka artystyczna dostrzegła, iż: „Wrażeniowiec z ogromnym 'poczuciem' natury, rozporządza Fałat nieokiełznaną prymitywnością twórczej baterii. Odrzucając szczudła i prawidła akademickie, ma barbarzyńską odwagę, dosadność iście japońską dawać spowiedniczo, bezkrytycznie podmiotowe dokumenty przyrody, biorąc genezę swych wizji od przypadkowych wyłonieni światła. W produkcji tak odruchowo reaktywnej, nie z metody i sposobu powstałej, ale z nerwów poczętej, muszą być zatem chwile odpływów i przypływów. Stojąc z zasady wobec nowych zadań bez bagażu doświadczeń przeszłości, salwuje tym świeżość i bezpośredniość wrażeń. Stąd niespodziewane zdobycze i wynalazczość intuicyjna, z drugiej strony chropowatość i nieudolność szukania dziecięcia. 'Widziane' absorbuje go całkowicie, a on przyjmuje i wchłania go z rozkoszą. Sztuka jego to bezpośredniość wczucia się w 'widziane' i ukochanie 'widzianego'” (Z. Pilawa [Zygmunt Żelisławski], Julian Fałat, „Przegląd Krytyki” 1909, nr 3, s. 5-6). Warty odnotowania jest również fakt, iż prezentowany w katalogu portret stanowi połączenie dwóch technik – akwareli i pasteli – które artysta chętnie ze sobą łączył na przestrzeni całej działalności twórczej. Tym samym Fałat wybrał dla swojej twórczości luministyczny, przesycony kolorem styl. Szczegółowe widzenie natury zastąpiła malarska synteza dająca wrażenie ogólności przedmiotu, przy jednoczesnym nasyceniu wizerunku wrażeniem twórcy. Prezentowany w katalogu portret przedstawia Władysława Nowotarskiego, społecznika związanego z Żywcem, ale także malarza kształcącego się w Krakowie i Monachium, gdzie przysposabiał się również do roli nauczyciela rysunku, którym został w Żywcu w Szkole Ludowej Męskiej. Nowotarski stał się także jednym z organizatorów Muzeum Ziemi Żywieckiej. Przez całe swoje życie Nowotarski malował. Tworzył głównie pejzaże, martwe natury, bardzo modne w okresie międzywojennym kompozycje kwiatowe, portrety oraz sceny religijne. Jego obrazy przetrwały w zbiorach muzeum żywieckiego oraz w kolekcjach prywatnych. Portret pędzla Fałata można zatem uznać za przyjacielski gest dla Nowotarskiego – Fałat niejednokrotnie malował w plenerze Żywca.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Portrait of Wladyslaw Nowotarski, 1923
watercolour, pastel/paper, 48.7 x 41 cm; dedication lower left: 'Kochanemu Panu Nowotarskiemu ofiarowuje JFalat 1923',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Choć dzieło Juliana Fałata kojarzone jest przede wszystkim z krajobrazem i rodzajową sceną z polowania, nie należy zapominać, że artysta był również utalentowanym portrecistą. Wizerunki ludzi tworzył od zarania swojej twórczości w latach 80. XIX stulecia. W tej artystycznej gałęzi korzystał również z plastycznych zasobów, jakie dawała technika akwarelowa. Technika ta umożliwiała bowiem artyście dynamiczną pracę, a tym samym uchwycenie unikalnych, przemijających z chwilą cech indywidualnych modela. Podpierając się niesztampowym syntetycznym uproszczeniem detalu i oryginalnymi zestawieniami barwnymi, Fałat komponował wizerunek wysmakowany i wrażeniowy. Z tychże powodów ówczesna krytyka artystyczna dostrzegła, iż: „Wrażeniowiec z ogromnym 'poczuciem' natury, rozporządza Fałat nieokiełznaną prymitywnością twórczej baterii. Odrzucając szczudła i prawidła akademickie, ma barbarzyńską odwagę, dosadność iście japońską dawać spowiedniczo, bezkrytycznie podmiotowe dokumenty przyrody, biorąc genezę swych wizji od przypadkowych wyłonieni światła. W produkcji tak odruchowo reaktywnej, nie z metody i sposobu powstałej, ale z nerwów poczętej, muszą być zatem chwile odpływów i przypływów. Stojąc z zasady wobec nowych zadań bez bagażu doświadczeń przeszłości, salwuje tym świeżość i bezpośredniość wrażeń. Stąd niespodziewane zdobycze i wynalazczość intuicyjna, z drugiej strony chropowatość i nieudolność szukania dziecięcia. 'Widziane' absorbuje go całkowicie, a on przyjmuje i wchłania go z rozkoszą. Sztuka jego to bezpośredniość wczucia się w 'widziane' i ukochanie 'widzianego'” (Z. Pilawa [Zygmunt Żelisławski], Julian Fałat, „Przegląd Krytyki” 1909, nr 3, s. 5-6). Warty odnotowania jest również fakt, iż prezentowany w katalogu portret stanowi połączenie dwóch technik – akwareli i pasteli – które artysta chętnie ze sobą łączył na przestrzeni całej działalności twórczej. Tym samym Fałat wybrał dla swojej twórczości luministyczny, przesycony kolorem styl. Szczegółowe widzenie natury zastąpiła malarska synteza dająca wrażenie ogólności przedmiotu, przy jednoczesnym nasyceniu wizerunku wrażeniem twórcy. Prezentowany w katalogu portret przedstawia Władysława Nowotarskiego, społecznika związanego z Żywcem, ale także malarza kształcącego się w Krakowie i Monachium, gdzie przysposabiał się również do roli nauczyciela rysunku, którym został w Żywcu w Szkole Ludowej Męskiej. Nowotarski stał się także jednym z organizatorów Muzeum Ziemi Żywieckiej. Przez całe swoje życie Nowotarski malował. Tworzył głównie pejzaże, martwe natury, bardzo modne w okresie międzywojennym kompozycje kwiatowe, portrety oraz sceny religijne. Jego obrazy przetrwały w zbiorach muzeum żywieckiego oraz w kolekcjach prywatnych. Portret pędzla Fałata można zatem uznać za przyjacielski gest dla Nowotarskiego – Fałat niejednokrotnie malował w plenerze Żywca.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Portrait of Wladyslaw Nowotarski, 1923
watercolour, pastel/paper, 48.7 x 41 cm; dedication lower left: 'Kochanemu Panu Nowotarskiemu ofiarowuje JFalat 1923',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwarela, pastel/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany oraz dedykacja l.d.: 'Kochanemu Panu Nowotarskiemu ofiarowuje JFałat 1923'
Proweniencja
Desa Unicum, wrzesień 2017; kolekcja prywatna, Warszawa