5
Julian Fałat | Weselny pochód, 1884
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na papierze
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
46,5 x 60 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela/papier, 46,5 x 60 cm (w świetle passe-partout), sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Jul. Fałat 84. Warszawa', na odwrociu częściowo zachowana dedykacja
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Julian Fałat po rocznym pobycie w Rzymie związał się na początku lat 80. XIX wieku ze środowiskiem warszawskim. Artysta w celu zapewnienia sobie godziwych warunków życia podejmował się różnorodnych zajęć. Jak pisał Jerzy Malinowski „Fałat zarzuciwszy szybko malarstwo akademickie, kontynuował i przekształcał przeważający już w okresie ‘szwajcarskim’ nurt ‘realistyczny’. Sprzyjał temu zarobkowy kontakt z prasą niemiecką i polską (‘Tygodnik Ilustrowany’, ‘Tygodnik Powszechny’, ‘Kłosy’), która zamieszczała jego rysunki jako ilustracje” (Jerzy Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, s. 16). Ilustracje prasowe według rysunków Juliana Fałata ukazywały się na łamach najważniejszych czasopism obok prac najwybitniejszych artystów epoki, takich jak Józef Pankiewicz czy Maksymilian Gierymski. Malarz nie zarzucił jednak swej artystycznej drogi obranej wiele lat wcześniej. Współpracę tę traktował jako działalność stricte zarobkową i nadal rozwijał swój talent.
Około połowy lat 80. XIX wieku zaczęła dochodzić do głosu w twórczości malarza tematyka ludowa. Takowa pojawiała się już oczywiście wcześniej, jednakże wtedy artysta zaczął baczniej przyglądać się życiu i tradycjom chłopów. Zainspirował go barwny świat strojów i obrzędów wiejskich. Fałat, jak i inni artyści pochłonięci nurtem chłopomanii, postulował w ten sposób powrót do natury i nieskażonej wielkomiejskim blichtrem wsi. Masowy wręcz exodus twórców na wieś zainicjował powstanie licznych dzieł obrazujących rodzimy folklor.
Prezentowana kompozycja powstała w owym czasie ukazuje jeden z tradycyjnych obrzędów wiejskich, a mianowicie tytułowy pochód weselny. Na czele rozradowanego korowodu w tanecznym uniesieniu kroczą dwaj podrygujący mężczyźni. Zaraz za nimi znajdują się muzykanci, a jeszcze dalej goście weselni. Tłum wylewa się na błotnistą drogę z widocznej w oddali drewnianej świątyni i zmierza prawdopodobnie do chaty, w której to odbędą się uroczystości weselne.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Wedding Procession, 1884
watercolour/paper, 46.5 x 60 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described lower right: 'Jul. Falat 84. Warszawa', on the reverse a partially preserved dedication
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Julian Fałat po rocznym pobycie w Rzymie związał się na początku lat 80. XIX wieku ze środowiskiem warszawskim. Artysta w celu zapewnienia sobie godziwych warunków życia podejmował się różnorodnych zajęć. Jak pisał Jerzy Malinowski „Fałat zarzuciwszy szybko malarstwo akademickie, kontynuował i przekształcał przeważający już w okresie ‘szwajcarskim’ nurt ‘realistyczny’. Sprzyjał temu zarobkowy kontakt z prasą niemiecką i polską (‘Tygodnik Ilustrowany’, ‘Tygodnik Powszechny’, ‘Kłosy’), która zamieszczała jego rysunki jako ilustracje” (Jerzy Malinowski, Julian Fałat, Warszawa 1985, s. 16). Ilustracje prasowe według rysunków Juliana Fałata ukazywały się na łamach najważniejszych czasopism obok prac najwybitniejszych artystów epoki, takich jak Józef Pankiewicz czy Maksymilian Gierymski. Malarz nie zarzucił jednak swej artystycznej drogi obranej wiele lat wcześniej. Współpracę tę traktował jako działalność stricte zarobkową i nadal rozwijał swój talent.
Około połowy lat 80. XIX wieku zaczęła dochodzić do głosu w twórczości malarza tematyka ludowa. Takowa pojawiała się już oczywiście wcześniej, jednakże wtedy artysta zaczął baczniej przyglądać się życiu i tradycjom chłopów. Zainspirował go barwny świat strojów i obrzędów wiejskich. Fałat, jak i inni artyści pochłonięci nurtem chłopomanii, postulował w ten sposób powrót do natury i nieskażonej wielkomiejskim blichtrem wsi. Masowy wręcz exodus twórców na wieś zainicjował powstanie licznych dzieł obrazujących rodzimy folklor.
Prezentowana kompozycja powstała w owym czasie ukazuje jeden z tradycyjnych obrzędów wiejskich, a mianowicie tytułowy pochód weselny. Na czele rozradowanego korowodu w tanecznym uniesieniu kroczą dwaj podrygujący mężczyźni. Zaraz za nimi znajdują się muzykanci, a jeszcze dalej goście weselni. Tłum wylewa się na błotnistą drogę z widocznej w oddali drewnianej świątyni i zmierza prawdopodobnie do chaty, w której to odbędą się uroczystości weselne.
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Wedding Procession, 1884
watercolour/paper, 46.5 x 60 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described lower right: 'Jul. Falat 84. Warszawa', on the reverse a partially preserved dedication
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Jul. Fałat 84. Warszawa'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa