Powrót do DESA.PL
11 of Liczba obiektów: 75
11
Stanisław Szukalski | Nagi mężczyzna z dłonią na ustach, około 1935
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i formy przestrzenne
Wymiary
28 x 3 x 3 cm
Kategoria
Opis
gips patynowany, 28 x 3 x 3 cm

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

W latach międzywojennych zarówno w Chicago, jak i na gruncie polskim Stanisław Szukalski należał do najbarwniejszych i najgłośniejszych artystów. W Wietrznym Mieście niepokorny rzeźbiarz uznawany był za jedną z najważniejszych postaci tamtejszej bohemy, w której, oprócz intensywnej działalności artystycznej, współtworzył Vagabont Club oraz Dill Pickle Club. Wówczas do jego amerykańskiej pracowni zaglądały tak wybitne osobistości, jak profesor George Burman Foster - siostrzeniec Nietzschego, architekci Louis Henry Sullivan czy Frank Loyd Wright oraz wzięty scenarzysta, wieloletni przyjaciel artysty Ben Hecht. Już na początku kariery, w latach. 20. XX wieku, wrogo nastawiony do wszelakiej krytyki artystycznej i niechętnie sprzedający swoje prace, które w jego zamyśle miały być podarowane nowo odrodzonemu państwu polskiemu, Szukalski borykał się z problemami finansowymi.

W takim samym położeniu rzeźbiarz znalazł się w pierwszej połowie lat 30., kiedy to powrócił do Ameryki w oparach skandalu wywołanego głośnym wystąpieniem w TZSP w krakowskim Pałacu Sztuki. Wówczas Szukalski szukał rożnych form zatrudnienia i tym sposobem trafił jako scenograf do Hollywood. W 1933 artysta pracował przy realizacji kultowego "King Konga". W tym samym czasie nawiązał kontakt z Cecilem B. DeMille, ktory zapisał się w historii kinematografii jako wybitny reżyser monumentalnych oraz spektakularnych realizacji. Oprócz współpracy przy filmie "Czyściec" artysta wykonał prawdopodobnie jego rysunkowy portret. Prezentowana na aukcji figura nagiego mężczyzny być może jest prototypem odlanych późnej w gumie "duchów" przepływających między skałami w jednej ze scen "Czyśćca". Mimo realizacji na zamówienie Szukalski nie zrezygnował ze swojej poetyki widzenia ludzkiej figury. W charakterystyczny dla siebie sposób zdeformował sylwetkę, odwracając proporcje ludzkiego ciała. W tym wypadku artysta wyolbrzymił dłoń mężczyzny, którego palce znikają w nieproporcjonalnie dużych wargach "ducha". Szukalski prawdopodobnie współpracował również wraz z Salvadorem Dali przy scenografii do filmu mistrza suspensu, Alfreda Hitchcocka. W 1945 na potrzeby filmu "Spellbound" (Urzeczona) zaprojektował wraz z najsłynniejszym surrealistą dekorację do rozpoczynającej sekwencję sceny snu z motywem oka. Scena ta przeszła do historii kinematografii jako pierwszy przejaw freudyzmu na srebrnym ekranie.

Większość realizacji rzeźbiarskich oraz rysunków Szukalskiego sprzed 1939 zostało straconych podczas II wojny światowej, co sprawia, że prezentowana figura nagiego mężczyzny jest absolutnym unikatem na rynku sztuki. Również geneza dzieła rzuca światło na nieznaną działalność artysty pracującego w Hollywood.

W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela - ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.

Description:
Naked man with a hand on the lips, around 1935
patinated plaster, 28 x 3 x 3 cm; ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gips patynowany
Sygnatura
0
Proweniencja
dar od artysty dla Mariana "Marzyna" Konarskiego (1909 - 1998) ucznia Stanisława Szukalskiego; spuścizna Mariana Konarskiego
Literatura
0
Wystawiany
0