15
Piotr Uklański (1968) | Bez tytułu (Bitwa pod Raszynem, 1809), 2011
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
210,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989
Artysta
Piotr Uklański (1968)
Wymiary
228,6 x 152,4 cm
Kategoria
Opis
żywica epoksydowa/płótno, 228,6 x 152,4 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (BATTLE OF RASZYN 1809)’ | P.U. 2011’ oraz wskazówka montażowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"W jego twórczości polskość nie jest już rzeczą dostępną tylko ‘prawdziwym’ Polakom, której odmawia się wszystkim innym. Przestaje być funkcją nacjonalistycznej identyfikacji i manipulacji. Staje się nadmiarem, którym możemy obdarowywać innych. Dobrem powszechnym, dostępnym każdemu, kto chce poddać się jej pięknu z całym jego dwuznacznym stosunkiem do rozkoszy - każdemu, kto da się uwieść i podporządkować biało-czerwonej pasji. Dzięki Uklańskiemu, każdy przynajmniej na chwilę może przemienić się w Polaka, w akcie afirmacji polskich symboli narodowych".
JAROSŁAW LUBIAK
Piotr Uklański w serii obrazów, do której należy prezentowane tutaj płótno, podejmował tematykę walk i bitew ważnych z punktu widzenia narodowej, romantycznej w duchu historii Polski. Innymi wydarzeniami historycznymi, które artysta przywoływał, malując ów cykl, były przykładowo walki Legionów Polskich, zakończone odzyskaniem niepodległości w 1918 czy Powstanie Warszawskie roku 1944. Były to wydarzenia historyczne, kształtujące konserwatywną, narodową tożsamość Polek i Polaków oscylującą wokół wydarzeń z historii militarnej, dla których kontekstem jest zawsze walka o utraconą wolność ciemiężonego przez obce siły narodu. Również bitwa pod Raszynem należy do tego kanonu narodowych opowieści. Jej reprezentacje powstały niejednokrotnie w historii polskiego malarstwa, a tworzyli je malarze wyspecjalizowani w ukazywaniu historii militarnej, tacy jak na przykład January Suchodolski, jeden z naczelnych malarzy polskiego romantyzmu, czy malarze z klanu Kossaków, lubujący się w tego typu tematyce: Juliusz Kossak oraz jego syn Wojciech. Uklański obrazuje historię militarną w sposób odmienny. Nie ma w nim patosu ani heroizmu, nie widać nawet w jego sztuce walki, ale wyłącznie jej dramatyczny efekt - przelaną krew. Tak właśnie można odbierać te płótna w kontekście nadanych im tytułów. Z pozoru abstrakcyjne prace, przypominające formalnie amerykańskie malarstwo gestu czy francuski taszyzm, w konfrontacji z tytułem okazują się obrazami czerwonej, jakże wyrazistej i barwnie intensywnej substancji - ludzkiej krwi. To w kontekście tytułu i reprezentowanych w ten sposób wydarzeń obrazy Uklańskiego nabierają dramatyzmu i stają się odmiennym wobec tradycji malarskiej sposobem upamiętniania narodowej historii. Malarz zwraca w tym cyklu uwagę na prozaiczny i najbardziej tragiczny aspekt uczestnictwa w historii i jej doświadczania. W jego ujęciu wiąże się ono bezpośrednio z ciałem i jego okaleczeniem, a także tragiczną, bolesną śmiercią. Autorowi udało się tym samum ukazać brutalny, pełen przemocy rewers zmitologizowanej historii.
Description:
Untitled (Battle of Raszyn, 1809), 2011
epoxy resin/canvas, 228.6 x 152.4 cm;, signed, dated and described on the reverse: ‘’UNTITLED (BATTLE OF RASZYN 1809)’ | P.U. 2011’ and assembly tip
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"W jego twórczości polskość nie jest już rzeczą dostępną tylko ‘prawdziwym’ Polakom, której odmawia się wszystkim innym. Przestaje być funkcją nacjonalistycznej identyfikacji i manipulacji. Staje się nadmiarem, którym możemy obdarowywać innych. Dobrem powszechnym, dostępnym każdemu, kto chce poddać się jej pięknu z całym jego dwuznacznym stosunkiem do rozkoszy - każdemu, kto da się uwieść i podporządkować biało-czerwonej pasji. Dzięki Uklańskiemu, każdy przynajmniej na chwilę może przemienić się w Polaka, w akcie afirmacji polskich symboli narodowych".
JAROSŁAW LUBIAK
Piotr Uklański w serii obrazów, do której należy prezentowane tutaj płótno, podejmował tematykę walk i bitew ważnych z punktu widzenia narodowej, romantycznej w duchu historii Polski. Innymi wydarzeniami historycznymi, które artysta przywoływał, malując ów cykl, były przykładowo walki Legionów Polskich, zakończone odzyskaniem niepodległości w 1918 czy Powstanie Warszawskie roku 1944. Były to wydarzenia historyczne, kształtujące konserwatywną, narodową tożsamość Polek i Polaków oscylującą wokół wydarzeń z historii militarnej, dla których kontekstem jest zawsze walka o utraconą wolność ciemiężonego przez obce siły narodu. Również bitwa pod Raszynem należy do tego kanonu narodowych opowieści. Jej reprezentacje powstały niejednokrotnie w historii polskiego malarstwa, a tworzyli je malarze wyspecjalizowani w ukazywaniu historii militarnej, tacy jak na przykład January Suchodolski, jeden z naczelnych malarzy polskiego romantyzmu, czy malarze z klanu Kossaków, lubujący się w tego typu tematyce: Juliusz Kossak oraz jego syn Wojciech. Uklański obrazuje historię militarną w sposób odmienny. Nie ma w nim patosu ani heroizmu, nie widać nawet w jego sztuce walki, ale wyłącznie jej dramatyczny efekt - przelaną krew. Tak właśnie można odbierać te płótna w kontekście nadanych im tytułów. Z pozoru abstrakcyjne prace, przypominające formalnie amerykańskie malarstwo gestu czy francuski taszyzm, w konfrontacji z tytułem okazują się obrazami czerwonej, jakże wyrazistej i barwnie intensywnej substancji - ludzkiej krwi. To w kontekście tytułu i reprezentowanych w ten sposób wydarzeń obrazy Uklańskiego nabierają dramatyzmu i stają się odmiennym wobec tradycji malarskiej sposobem upamiętniania narodowej historii. Malarz zwraca w tym cyklu uwagę na prozaiczny i najbardziej tragiczny aspekt uczestnictwa w historii i jej doświadczania. W jego ujęciu wiąże się ono bezpośrednio z ciałem i jego okaleczeniem, a także tragiczną, bolesną śmiercią. Autorowi udało się tym samum ukazać brutalny, pełen przemocy rewers zmitologizowanej historii.
Description:
Untitled (Battle of Raszyn, 1809), 2011
epoxy resin/canvas, 228.6 x 152.4 cm;, signed, dated and described on the reverse: ‘’UNTITLED (BATTLE OF RASZYN 1809)’ | P.U. 2011’ and assembly tip
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
żywica epoksydowa/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (BATTLE OF RASZYN 1809)’ | P.U. 2011’ oraz wskazówka montażowa