Powrót do DESA.PL
4 of Liczba obiektów: 64
4
Rafał Bujnowski (1974) | "Cytryny", z cyklu: 'Obrazy do mieszkania kuchni, salonu, holu, sypialni', 2002
Estymacja:
14,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
16,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
25 x 25 cm
Opis
olej/płótno, 25 x 25 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI | 2002'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

"Cytryny" były częścią projektu Rafała Bujnowskiego, w którym autor stworzył serię 5 obrazów przeznaczonych do wnętrz mieszkalnych. Każdy z obrazów miał swoje przypisane przez artystę miejsce. W przedpokoju Bujnowski zaprojektował motyw dziecka w wodzie, do pokoju dziennego trafić miało dziecko na plaży, do ozdobienia sypialni wybrał portret młodej pary, zaś w kuchni wyznaczył przestrzeń dla "Szklanki" i "Cytryn". Schemat rozmieszczenia poszczególnych wzorów Bujnowski namalował na osobnej pracy zatytułowanej "Obrazy do mieszkania". Każdy z 5 wzorów namalowany został przez artystę wielokrotnie. Obraz "Cytryny" powtórzył 40 razy. Dzięki seryjności obrazów z tego projektu i sposobu ich ekspozycji w modelowych wnętrzach sklepu IKEA, Bujnowski chciał, nieco ironicznie, zaakcentować tendencje typowości i standaryzowania się życia, co ma wpływ również na twórczość artystyczną.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.

Description:
"Lemons", from the series: 'Paintings for the kitchen, living room, hall, bedroom', 2002
oil/canvas, 25 x 25 cm; signed and dated on the reverse: 'BUJNOWSKI | 2002',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'BUJNOWSKI | 2002'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Wiedeń, Austria