5
Rafał Bujnowski (1974) | Bez tytułu, 2013
Estymacja:
55,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
62 x 62 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 62 x 62 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'Bujnowski | 2013'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zagadnienie powstawania malarskiej iluzji, tworzenia wrażenia optycznego składającego się na dającą się rozpoznać wizualną reprezentację rzeczywistości, jest stale powracającym tematem w twórczości Rafała Bujnowskiego. Tym samym sztuka tego artysty pozostaje często do pewnego przynajmniej stopnia autotematyczna i staje się punktem wyjścia do namysłu nad samym malarstwem i sposobami jego tworzenia. Bujnowski uzyskuje taki efekt za pomocą najprostszych środków artystycznych, którymi się posługuje. Maluje często szerokim duktem pędzla rozchodzące się w różnych kierunkach pasy, których stosunkowo niewielka liczba, umiejętnie ułożona tworzy udatnie iluzję malarską. Pociągnięcia pędzla, linia tworzona przez narzędzie pozostaje jednak zawsze widoczna, warsztat artysty jest w pełni odsłonięty, co właśnie sprawia, że jego obrazy balansują gdzieś na granicy figuratywności i abstrakcyjności błyszczącej, oleistej plamy farby. Wymienione powyżej cechy sztuki Bujnowskiego dają się łatwo zauważyć na prezentowanym tutaj płótnie. Niezatytułowana kompozycja w kształcie kwadratu przedstawia dwie postacie nad zbiornikiem wodnym (morzem lub jeziorem), z których jedna stoi na brzegu, a druga zanurzona jest po szyję w wodzie - najprawdopodobniej pływa. Kompozycja ma 3 plany uzyskane w zaskakująco prosty sposób poprzez naprzemienne zestawienia pionowych i poziomych pociągnięć szerokiego pędzla. Powoduje to odmienny sposób odbijania się światła od każdej partii obrazu (każdego planu), dzięki czemu zyskują widoczność i nie stapiają się w jeden kształt. Tym sposobem Bujnowskiemu udało się stworzyć efektowny nokturn - scenę rozgrywającą się w nocnym świetle z charakterystyczną dla tej sytuacji wizualnością, w której barwy różnych przedmiotów zostają ujednolicone, a kształty balansują na granicy rozpoznawalności. Obrazy Bujnowskiego, rzecz jasna, nie redukują się do warstwy wizualnej i autotematycznej. Nie bez znaczenia jest ich element narracyjny, który w przypadku reprodukowanego tutaj obrazu tworzy klimat kompozycji. Prezentowany nokturn zawiera w pewną niejasność i niedopowiedzenie - nieznana jest ani tożsamość postaci, ani to, czy łączy ich jakaś więź. Dlaczego przyszli/przyszły nocą nad wodę? Czy to po prostu efektowny widok, czy może mająca istotne znaczenie historia?
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
Untitled, 2013
oil/canvas, 62 x 62 cm; signed and dated on the reverse: 'Bujnowski | 2013',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zagadnienie powstawania malarskiej iluzji, tworzenia wrażenia optycznego składającego się na dającą się rozpoznać wizualną reprezentację rzeczywistości, jest stale powracającym tematem w twórczości Rafała Bujnowskiego. Tym samym sztuka tego artysty pozostaje często do pewnego przynajmniej stopnia autotematyczna i staje się punktem wyjścia do namysłu nad samym malarstwem i sposobami jego tworzenia. Bujnowski uzyskuje taki efekt za pomocą najprostszych środków artystycznych, którymi się posługuje. Maluje często szerokim duktem pędzla rozchodzące się w różnych kierunkach pasy, których stosunkowo niewielka liczba, umiejętnie ułożona tworzy udatnie iluzję malarską. Pociągnięcia pędzla, linia tworzona przez narzędzie pozostaje jednak zawsze widoczna, warsztat artysty jest w pełni odsłonięty, co właśnie sprawia, że jego obrazy balansują gdzieś na granicy figuratywności i abstrakcyjności błyszczącej, oleistej plamy farby. Wymienione powyżej cechy sztuki Bujnowskiego dają się łatwo zauważyć na prezentowanym tutaj płótnie. Niezatytułowana kompozycja w kształcie kwadratu przedstawia dwie postacie nad zbiornikiem wodnym (morzem lub jeziorem), z których jedna stoi na brzegu, a druga zanurzona jest po szyję w wodzie - najprawdopodobniej pływa. Kompozycja ma 3 plany uzyskane w zaskakująco prosty sposób poprzez naprzemienne zestawienia pionowych i poziomych pociągnięć szerokiego pędzla. Powoduje to odmienny sposób odbijania się światła od każdej partii obrazu (każdego planu), dzięki czemu zyskują widoczność i nie stapiają się w jeden kształt. Tym sposobem Bujnowskiemu udało się stworzyć efektowny nokturn - scenę rozgrywającą się w nocnym świetle z charakterystyczną dla tej sytuacji wizualnością, w której barwy różnych przedmiotów zostają ujednolicone, a kształty balansują na granicy rozpoznawalności. Obrazy Bujnowskiego, rzecz jasna, nie redukują się do warstwy wizualnej i autotematycznej. Nie bez znaczenia jest ich element narracyjny, który w przypadku reprodukowanego tutaj obrazu tworzy klimat kompozycji. Prezentowany nokturn zawiera w pewną niejasność i niedopowiedzenie - nieznana jest ani tożsamość postaci, ani to, czy łączy ich jakaś więź. Dlaczego przyszli/przyszły nocą nad wodę? Czy to po prostu efektowny widok, czy może mająca istotne znaczenie historia?
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.
Description:
Untitled, 2013
oil/canvas, 62 x 62 cm; signed and dated on the reverse: 'Bujnowski | 2013',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Bujnowski | 2013'
Proweniencja
Galeria Raster, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska