48
Rajmund Ziemski | "Pejzaż 55/61", 1961
Estymacja:
38,000 zł - 45,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Rajmund Ziemski (1930 - 2005)
Wymiary
100 x 80 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 100 x 80 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'R. ZIEMSKI | 61', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'RAJMUND ZIESKI (sic!) 55/61 | PEJZAŻ 55/61 | 100 x 80 | 1961'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Gęstość zroszonej deszczem gliny, sypkość pyłu pokrywającego spaloną słońcem drogę, twardość kamieni - to wszystko są elementy, z których tworzyć można obrazy. (…) Szarość nie jest dla [Ziemskiego] tylko ciemną barwą. Może być ona błotnistym polem, może być mrokiem lasu, może być kawałkiem zmurszałej ściany. Tak rodzi się specyficzna faktura tych niezwykłych krajobrazów".
Aleksander Wojciechowski, Rajmund Ziemski, Warszawa 1965, s. 7
Biorąc pod uwagę klasyfikację Aleksandra Wojciechowskiego, możemy określić ten typ
pejzażu jako metaforyczny, a więc taki, który czerpie swoją inspirację zarówno z natury,
jak i z osobistego imaginarium malarza. Jak wyznaje sam artysta: "Na samym początku
swojej malarskiej pasji potrafiłem całymi dniami pracować w plenerze, później już mogłem
każdy pejzaż odtworzyć z pamięci. Te nagromadzone w ciągu lat pejzaże, gdzieś się
we mnie zachowały, tyle, że nie realizuję ich wprost, a poprzez różne skojarzenia"
(Rajmund Ziemski. Malarstwo, Zachęta, Warszawa, 2014, s. 108) . Na gładkim, zielonym
tle malarz zgromadził całe bogactwo faktur, wszystkie one powstały przy zastosowaniu
wyłącznie farby olejnej bez dodatku innych wypełniaczy, tak często przecież stosowanych
w malarstwie materii. Nawarstwiona farba olejna pełni rolę swoistego znaku o niejasnym
dla widza znaczeniu. Tworzy ona przeróżne konstelacje: białe i szare cienkie formy
przypominające siatkę, podczas gdy grubsze rodzą skojarzenie z gałęziami. Obraz
utrzymany jest w ciemnej tonacji, typowej dla pejzaży z początku lat 60., w których
artysta wyraża swoje zaniepokojenie dalszym losem świata - niepokój tak bliski nam
dzisiaj w dobie kryzysu klimatycznego. Dwie podłużne plamy w odcieniu cynobru obecne
w prawym dolnym rogu obrazu przywodzą na myśl swoisty znak ostrzegawczy. Wszak
według Ziemskiego rolą malarstwa jest nie tylko ukazywanie piękna świata, lecz także
"przestrzega[nie] przed najgorszym, przez obłędem, przed dehumanizacją" (Rajmund
Ziemski, Malarstwo lata 60, Katalog, ZPAP, Warszawa, 2010, s. 9).
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1955 roku obronił dyplom w pracowni Artura Nacht-Samborskiego. Przez kilkadziesiąt lat był profesorem tej uczelni. Debiutował na "poodwilżowej" wystawie w "Arsenale" w 1955 roku. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Galerią Klubu Krzywego Koła. W 1979 roku otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz wielu kolekcjach w kraju i zagranicą.
Description:
"Landscape 55/61", 1961
oilupdate2/canvas, 100 x 80 cm; signed and dated lower left.: 'R. ZIEMSKI | 61', signed, dated and described on the reverse: 'RAJMUND ZIESKI (sic!) 55/61 | PEJZAZ 55/61 | 100 x 80 | 1961'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
"Gęstość zroszonej deszczem gliny, sypkość pyłu pokrywającego spaloną słońcem drogę, twardość kamieni - to wszystko są elementy, z których tworzyć można obrazy. (…) Szarość nie jest dla [Ziemskiego] tylko ciemną barwą. Może być ona błotnistym polem, może być mrokiem lasu, może być kawałkiem zmurszałej ściany. Tak rodzi się specyficzna faktura tych niezwykłych krajobrazów".
Aleksander Wojciechowski, Rajmund Ziemski, Warszawa 1965, s. 7
Biorąc pod uwagę klasyfikację Aleksandra Wojciechowskiego, możemy określić ten typ
pejzażu jako metaforyczny, a więc taki, który czerpie swoją inspirację zarówno z natury,
jak i z osobistego imaginarium malarza. Jak wyznaje sam artysta: "Na samym początku
swojej malarskiej pasji potrafiłem całymi dniami pracować w plenerze, później już mogłem
każdy pejzaż odtworzyć z pamięci. Te nagromadzone w ciągu lat pejzaże, gdzieś się
we mnie zachowały, tyle, że nie realizuję ich wprost, a poprzez różne skojarzenia"
(Rajmund Ziemski. Malarstwo, Zachęta, Warszawa, 2014, s. 108) . Na gładkim, zielonym
tle malarz zgromadził całe bogactwo faktur, wszystkie one powstały przy zastosowaniu
wyłącznie farby olejnej bez dodatku innych wypełniaczy, tak często przecież stosowanych
w malarstwie materii. Nawarstwiona farba olejna pełni rolę swoistego znaku o niejasnym
dla widza znaczeniu. Tworzy ona przeróżne konstelacje: białe i szare cienkie formy
przypominające siatkę, podczas gdy grubsze rodzą skojarzenie z gałęziami. Obraz
utrzymany jest w ciemnej tonacji, typowej dla pejzaży z początku lat 60., w których
artysta wyraża swoje zaniepokojenie dalszym losem świata - niepokój tak bliski nam
dzisiaj w dobie kryzysu klimatycznego. Dwie podłużne plamy w odcieniu cynobru obecne
w prawym dolnym rogu obrazu przywodzą na myśl swoisty znak ostrzegawczy. Wszak
według Ziemskiego rolą malarstwa jest nie tylko ukazywanie piękna świata, lecz także
"przestrzega[nie] przed najgorszym, przez obłędem, przed dehumanizacją" (Rajmund
Ziemski, Malarstwo lata 60, Katalog, ZPAP, Warszawa, 2010, s. 9).
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1955 roku obronił dyplom w pracowni Artura Nacht-Samborskiego. Przez kilkadziesiąt lat był profesorem tej uczelni. Debiutował na "poodwilżowej" wystawie w "Arsenale" w 1955 roku. Na przełomie lat 50. i 60. współpracował z Galerią Klubu Krzywego Koła. W 1979 roku otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego obrazy znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz wielu kolekcjach w kraju i zagranicą.
Description:
"Landscape 55/61", 1961
oilupdate2/canvas, 100 x 80 cm; signed and dated lower left.: 'R. ZIEMSKI | 61', signed, dated and described on the reverse: 'RAJMUND ZIESKI (sic!) 55/61 | PEJZAZ 55/61 | 100 x 80 | 1961'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 18 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'R. ZIEMSKI | 61'